Gjæringstid

sircus

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk,

Dette har sikkert blitt besvart hundre ganger, men jeg sliter litt med å få helt sammenhengen i dette med gjæringstid. Der jeg kjøpte mine ølkit sa de at jeg burde stikke om til flaske da det var ca 2 min mellom hver plupp i gjærlåsen. Her inne leser jeg at folk lar ølet stå i minimum to uker på gjærdunk.

Hva gjør jeg? Nå står en Nut Brown Ale på dunken, og gjærlåsen jobber ivrig:p

Om jeg lar ølet stå på gjærdunk i 2 uker, risikerer jeg at det ikke blir noe sekundærgjæring i flaske?

Jeg var også noget stresset i det jeg satte vørteren mtp infeksjon, og tilsatte gjæren ved for høy temp. er dette egentlig krise?

Takk for eventuelle svar til en nybegynner:p

La ølet stå i to uker, plopp i gjærlåsen er ingen god indikator.
Hvis målt SG er lik over flere dager så er ølet klar til å flaskes.
Ideelt sett så bør gjæren tilsettes når vørteren har nådd gjæringstemperatur eller evt. et par tre grader lavere.

Har gjort samme feil som deg når det kommer til pitchetemperatur, men ølet ble drikkenes allikevel.

Om jeg lar ølet stå på gjærdunk i 2 uker, risikerer jeg at det ikke blir noe sekundærgjæring i flaske?
Nei, det går helt fint!

Jeg var også noget stresset i det jeg satte vørteren mtp infeksjon, og tilsatte gjæren ved for høy temp. er dette egentlig krise?
Spørs hvor høy temperaturen var. Du bør gå andre veien, dvs fra lavere til høyere temperatur. Noter deg resultatet og gjør det riktig neste gang.

Takk for svar:)

Temp var 25-26 grader, men det tok ikke mere enn 4-5 timer før gjærlåsen begynte å pluppe. Hva skjer egentlig om temp er for høy ved pitch?

Takk for svar folkens:) Alltid godt å kunne spørre noen med erfaring.
Da lar jeg brygget stå i 2 uker, uavhengig av aktivitet i gjærlås?!

I ettermiddag satte jeg Coopers Draught. Brukte to sett på 25 liter, etter anbefaling av selger, men synes dette ble forholdsvis mørkt. Så usikker på om dette faktisk var lurt. Denne gangen satte jeg gjæringskaret ut på verandaen i 1 time, slik at temperaturen falt til ca 22 grader (hadde tett lokk på). Ved forrige brygg var det aktivitet etter kun 3-4 timer, mens nå er det helt stille i Draught'en.

Ved flasking: jeg ser noen anbefale å bruke en sukkerbit per flaske, eller koke opp sukkerlake. Der jeg kjøpte mine sett forklarte de at sukkermengde varierte etter hvor lenge brygget hadde gjøret (tid mellom ploppene). Om jeg lar bryggene stå to uker, kan jeg bruke 7gr per liter som standard?

Ser ikke poenget med å bruke to stk coopers draught sett på 25L. Det normale er vel én boks med f.eks draught eller en annen humlet variant og én med light malt extract? Men mulig selgeren har erfaringer som jeg ikke har.
Det vanlige er å bruke 6g sukker pr L, men hvis du vil være mer typeriktig så kan du kalkulere ut ifra hva slags øltype du brygger her: http://tastybrew.com/calculators/priming.html

Lokal malerforretning som har endel utstyr for brygging av øl og vin.

Begge settene stormgjæret de første dagene, men nå er det veldig stille i gjærlåsen. Er det allikevel en fordel å la det stå slik at gjæren får "ordnet opp", som jeg leser på forumet?

Rådet om å variere sukkermengden etter hvordan det plopper i gjærlåsen eller hvor lenge det har stått (hadde nær sag kan du be maleren stappe opp i ...) ville jeg ikke forholdt meg til. Om du har stålkontroll på vørterproduksjon, gjærmengder, gjærkvalitet, gjæringstemperatur m.v. og du VET nøyaktig hvor langt ølet har gjæret ut etter x antall dager så kan du i teorien karbonere uten tilsatt sukker også. Rett og slett ved å flaske før utgjæringen er ferdig. Men slik kontroll har neppe noen hjemmebrygger.

Videre går du glipp av den fasen hvor gjæren rydder opp etter seg og fjerner usmaker.

Gjær i to uker, da er du sikker på at den er utgjæret og du kan beregne, som nevnt lenger opp her, nokså nøyaktig mengde sukker ut fra ønsket karboneringsnivå.

Tilbake
Topp