Gjærlås

Hei!
Jeg er en helt fersk brygger, og jeg har et spørsmål som dreier seg om gjærlåsen.
Først kan jeg opplyse om at jeg har startet ut helt enkelt: Coopers lyst brygg på boks (1,7 kg), plastdunk med gjærlås og hydrometer. Jeg fikk forresten et tips av forhandleren om å erstatte sukkermengden med en tilsvarende boks Coopers brygg. Dette skal medføre at brygget blir litt fyldigere og mer velsmakende.
Til problemet: Gjærlåsen har stått med hette på, og uten vann i, i 2 og 1/2 dag. Har jeg ødelagt brygget?
Brygget har altså stått helt tett.
For 5 timer siden fjernet jeg hetta på gjærlåsen og fylte den med vann. Nå plopper det ca hvert 20 sekund.
Bør jeg kaste brygget og starte helt på nytt? Eller kan jeg bare fortsette?

Tusen takk!
 
Ølet ditt er sikkert OK. La det stå minst en uke til før du tapper det på flasker, i tilfelle det er mye CO2 i brygget som det er. Sannsynligvis har det uansett ikke stått helt tett, for da hadde det nok spyttet ut gjærlåsen eller lokket. Det er ganske mye krefter i gjær.

Ellers er grunnregelen når du brygger øl RDWHAHB: Relax, don't worry, have a homebrew. Det går som regel greit, så det er ikke noen vits i å stresse.
 
Ja, dette går sikkert bra... Det er jo endel som bruker åpne gjæringskar, eller bare et klede over, og da er det jo mye større sjanse for at noe kommer nedi ølet. Enig med Ølbart i at det ikke har stått tett, for hvis du kikker inni gjærlåsen så vil du se at under hetten er det noen små utforinger som gjør at det ikke er helt tett selv om hetten er på. Altså for å slippe ut CO2 mens hetten er på. Og når det for det meste går CO2 UT av denne lille glippen, så er det jo liten sjanse for at bakterier og annet svineri kan komme INN samtidig...
 
wow, tusen takk for raske og nyttige svar. Jeg lar det skure og gå, så får jeg uansett gått gjennom prosessen fra start til mål første gang, uavhengig av resultatet :)
 
Når det gjærer som best blir det dannet et CO2-lokk over den gjærende vørteren. Det beskytter veldig godt, så det går nok bra.

Husk de gamle britiske bryggeriene hadde helt åpne gjærkar, og det gikk bra... (ikke prøv det da....  :D intet poeng utfordre den kommende ølen alt for mye  :beersmiley:)
 
Richard skrev:
Når det gjærer som best blir det dannet et CO2-lokk over den gjærende vørteren. Det beskytter veldig godt, så det går nok bra.

Husk de gamle britiske bryggeriene hadde helt åpne gjærkar, og det gikk bra... (ikke prøv det da....  :D intet poeng utfordre den kommende ølen alt for mye  :beersmiley:)

Ikke bare de "gamle" bryggeriene:
Dette bildet tokjeg i Praha tidligere i høst.
 
Jeg gjærer alltid uten gjærlås. Bruker vanlige plastbøtter og setter lokket løst på, med stor åpning på den ene siden. Etter en knapp uke (et par dager etter at stormgjæringen har gitt seg) setter jeg lokket på og dekker hullet i lokket med en foliebit. Bruker bare gjærlås på sekundægjæringskar, hvis jeg stikker om i det hele tatt, da. Seslvsagt er sjansen for å få noe oppi ølet større når lokket er av, men hvis man holder hunder, katter, unger og insekter unna ølet er det helt uproblematisk. Mener nå selv jeg får godt øl til slutt i alle fall...

Hvis ølet skal stå lenge før det tappes på fat/flasker bør man dog sette på gjærlås for å minimere kontakten med luft/oksygen. Sv

Mange britiske bryggerier gjærer åpent ennå, det er ikke en praksis som kun hører fortiden til! Tradisjon er gøy! :skaal2:

Gahr
 
Ja og hvis Gahr får det til er det tryggt, han har jo vunnet gullmedaljen i Juleølkonkurransen  :besserwisser:.
 
Hehe, jeg tror vi sporer av litt her.

Men for dem som blir litt urolige av at det skulle kunne finnes mere 'mellom himmel og jord', sjekk den store James Randi på Youtube. Han er flink til å avsløre humbug og har nærmest gjort det til sitt livs oppgave.

For å komme på rett spor igjen: Jeg pleier å bruke gjærlås for alle typer brygg, det er vel rutine på en måte. Men på mikrobryggeriet er det faktisk ikke noe gjærlås. Der er det bare et rør som stikker ut til siden, og av en eller annen grunn er dette en stor nok barriere for både insekter og mindre organismer. Kanskje det skyldes lengen på røret, som er ca 50 cm.

En annen gang, da jeg satt noe som var sterkere enn øl (i et annet land, vel å merke  :police:), så var stormgjæringen så ekstrem at det ikke var noe vits å bruke gjærlås, for det som kom ut var et rap som varte i flere døgn. Ingenting ville fått sjans til å komme seg inn der kullsyren ble nærmest -blåst- ut.
 
Eduard skrev:
For å komme på rett spor igjen: Jeg pleier å bruke gjærlås for alle typer brygg, det er vel rutine på en måte. Men på mikrobryggeriet er det faktisk ikke noe gjærlås. Der er det bare et rør som stikker ut til siden, og av en eller annen grunn er dette en stor nok barriere for både insekter og mindre organismer. Kanskje det skyldes lengen på røret, som er ca 50 cm.

Tar jeg ikke feil, så skal røret fylles med bomull.            (har opplevd å gå forbi en gjæringstank..........  og hørte et høyt  POOOP...............  og så kom det bomull flagrende ned fra taket.....  :eek:
 
Prøv å åpne en gjærbøtte med fullt gjærende vørter og virkelig sniffe godt inn, du blir slått i gulvet av CO2-en  :eek:

Tror ikke mange fluer eller insekter trosser et topplag med CO2 for å komme frem til vørteren.
 
Ølbart skrev:
Ølet ditt er sikkert OK. La det stå minst en uke til før du tapper det på flasker, i tilfelle det er mye CO2 i brygget som det er. Sannsynligvis har det uansett ikke stått helt tett, for da hadde det nok spyttet ut gjærlåsen eller lokket. Det er ganske mye krefter i gjær.

Hei igjen,
Jeg har to tilleggsspørsmål:
1. Jeg startet brygginga for nøyaktig en uke siden, da viste hydrometeret 40 grader = 1,040. I dag, en uke etter, viser det 11 grader = ca. 1,010. Er ikke brygget i prinsippet ferdig nå?

2. Såvidt jeg kan se er alkoholprosenten kun på 3 - tipper en av årsakene til dette er at jeg istedenfor å tilsette sukker har doblet bryggdosen (altså erstattet sukkeret i brygget med en ekstra boks brygg).

Tusen takk!
 
Hei igjen! Ja, 1.010 er ganske ok. Dersom det ikke plopper i gjærlåsen din så kan du flaske ølet. Men jeg tror du havner nærmere 4% alk, når jeg tar det sånn på sparken. Hvordan smaker det egentlig?
 
Tusen takk, tenker jeg flasker det i morra tidlig.
Det er mitt første brygg, så jeg aner ikke hvordan det smaker. Det gjenstår å se  :)
 
Stouten skrev:
Tusen takk, tenker jeg flasker det i morra tidlig.
Det er mitt første brygg, så jeg aner ikke hvordan det smaker. Det gjenstår å se  :)

;D Glimrende svart...........  Håper det smaker fortreffelig .  . . .
 
Regner med at Eduard siktet til resultatet av samme brygg tidligere ...
Allikevel, pleier man å smake på brygget før man flasker det? Kan man da smake om det funker eller ikke?
Uansett ville jeg ha lite å sammenligne med, i og med at dette er min jomfrutur.
Nå ser jeg forøvrig i Coopers-oppskriften at jeg skal vente til hydrometeret ligger konstant på 1,004 (ca 5 grader). Så da får jeg vel vente litt til før jeg tapper det.

Så må jeg bare si at dette er et utrolig effektivt og informativt forum, tusen takk.
 
Dersom du hadde brukt en boks med Coopers + foreskrevet mengde med sukker, så ville du sannsynlig få et tynnere brygg som havner på 1.004.
Men siden du har byttet ut sukkeret med en boks med Coopers til, vil du få et fyldigere øl, som derfor også ender opp på et litt høyere FG (final gravity) på noe rundt 1.010. Så her er det ploppingen som avgjør om ølet er ferdiggjæret. Så hvis det ikke plopper mer enn 1-2 x per minutt, så kan du trygt flaske ølet. Og klart kan du smake på det :). Det smaker kanskje litt rart, iom det er lite kullsyre i og har romtemperatur, men det gir deg en indikasjon.  :samenvol:
 
Tilbake
Topp