Gjærsmak og bunnslam

TMM

 
Første prøvesmaking av batch nr. 1 (APA) etter en uke karbonering på flaske: Lovende, men noe gjærsmak. Andre prøvesmaking; etter 2 uker karbonering: Samme resultat.

Men i dag la jeg merke til noe, da jeg satte flasken i kjøleskapet (hadde stått i ca. 20 grader) så ølet relativt klart ut, og noe bunnfall var synlig nederst i flasken. Etter 5-6 timer i kjøleskapet var ølet blitt mye mer uklart... Hadde gjort tilsvarende i forkant av første smaking, og da i tillegg tatt flaskene med på sykkeltur før drikking.

Er det slik at selve kjøleprosessen kan tenkes å virvle opp gjærrester fra bunnen, slik at flaskene bør stå lengre i kjøleskaptemp før bruk?
 
Takker for tipset, det forklarer nok uklarheten ja. Men slik jeg forstår det skal ikke chill haze påvirke smaken?

Etter ca 2,5 ukes karbonering på flasker er det fortsatt en tydelig gjærsmak/-lukt. Kan det tenkes at denne forsvinner etter lengre lagring?
 
Takker for tipset, det forklarer nok uklarheten ja. Men slik jeg forstår det skal ikke chill haze påvirke smaken?

Etter ca 2,5 ukes karbonering på flasker er det fortsatt en tydelig gjærsmak/-lukt. Kan det tenkes at denne forsvinner etter lengre lagring?
Burde være helt borte ved 4 uker
 
Håper det :)

Spiller det noen rolle hvilken temperatur flaskene lagres i nå fremover? Det er vel bare å sette dem til kjøling (i den grad kapasiteten tillater)?
 
Håper det :)

Spiller det noen rolle hvilken temperatur flaskene lagres i nå fremover? Det er vel bare å sette dem til kjøling (i den grad kapasiteten tillater)?
Stemmer bra det, øl modnes fortere i høy temperatur, så det vil være fordelaktig for å bevare ferskheten.
 
Tilbake
Topp