Gjærstarte

Jeg leste et inlegg et sted av en lallemand-rep som sa at lager-gjær kan ha godt av å rehydreres i vørter. Husker ikke klokkeklart hva som ble skrevet, men iallefall at Lager gjæren ikke tok skade av det.

Noen som vet hvorfor?
 
Jeg leste et inlegg et sted av en lallemand-rep som sa at lager-gjær kan ha godt av å rehydreres i vørter. Husker ikke klokkeklart hva som ble skrevet, men iallefall at Lager gjæren ikke tok skade av det.

Noen som vet hvorfor?
Jeg stiller meg tvilende til ovenstående ( meget tvilende ;) )
Her er hva som står i produktarket til Danstar Lallemand Diamondm lager yeast,
  • Sprinkle the yeast on the surface of 10 times its weight of sterilized/boiled tap water or diluted wort (2-6°P) at 25-30°C. (NB: Do not use distilled or reverse osmosis water as loss in viability might result.)

    Kan det være der misforståelsen oppstår, altså enten vann eller tynn vørter?
 
Also as a side note, rehydration for ale strains can be done with sterile water. Only lager cells would need the diluted wort. I have a sheet I can send you for proper rehydration as well if you would like.
Cheers,
Caroline Parnin
East Coast Sales Manager
Lallemand Brewing Yeasts


Diluted wort ja. Men det er fortsatt vørter.

Sakset fra probrewer-forumet.
 
Vet jo ikke hvilken kontekst denne uttalelsen kom i, og hvorfor. Men det er totalt ukjent for meg og strider imot alt jeg har lest, og kan ikke finne noen flere referanser som sier det samme.
De fleste (alle) leverandørene av tørrgjær både ale/lager sier at du kan rehydrere i sterilt vann eller vørter.
Mange sier også at du kan strø tørrgjæren rett i gjæringskaret.

Og så er det vitenskapelige undersøkelser som viser at du kan drepe mange gjærceller ved å rehydrere i vørter, med SG 1.040 og deromkring.

Men dersom det er brysomt å få til en tilnærmet steril rehydrering eller du av andre årsaker (lettvint) så vil det fungere å rehydrere i vørter. Øl blir det, og hvis det funker bra med XX gram tørrgjær rett i karet, så vil det vel funke bra neste gang du gjør det samme også.

Det er jo ikke sikkert at leverandørene av tørrgjær er mest opptatt av at kunden skal få mest mulig gjærceller ut av produktet. De tenker kanskje på brukervennlighet og at det skal være lettvint for kunden også.

Finnes det noe vitenskapelig undersøkelse som viser at lager tørrgjær har best av å rehydreres i vørter?
Vil jo isåfall gå på tvers av alle andre eksperiment.
 
Er det noe som helst poeng i å rehydrere i vørter? Blir ikke det nesten det samme som å pitche direkte i vørteren? OK, temperaturene er forskjellige, men likevel - det funker jo rimelig greit å hive tørrgjær rett i dunken, det er ingen tvil om det. At det ikke er optimalt, er en annen sak, men det er avgjort ikke optimalt å rehydrere i vørter, heller; det advares jo mot det. Jeg hadde i alle fall ikke giddet å gjøre det.
 
Vet jo ikke hvilken kontekst denne uttalelsen kom i, og hvorfor. Men det er totalt ukjent for meg og strider imot alt jeg har lest, og kan ikke finne noen flere referanser som sier det samme.
De fleste (alle) leverandørene av tørrgjær både ale/lager sier at du kan rehydrere i sterilt vann eller vørter.
Mange sier også at du kan strø tørrgjæren rett i gjæringskaret.

Og så er det vitenskapelige undersøkelser som viser at du kan drepe mange gjærceller ved å rehydrere i vørter, med SG 1.040 og deromkring.

Men dersom det er brysomt å få til en tilnærmet steril rehydrering eller du av andre årsaker (lettvint) så vil det fungere å rehydrere i vørter. Øl blir det, og hvis det funker bra med XX gram tørrgjær rett i karet, så vil det vel funke bra neste gang du gjør det samme også.

Det er jo ikke sikkert at leverandørene av tørrgjær er mest opptatt av at kunden skal få mest mulig gjærceller ut av produktet. De tenker kanskje på brukervennlighet og at det skal være lettvint for kunden også.

Finnes det noe vitenskapelig undersøkelse som viser at lager tørrgjær har best av å rehydreres i vørter?
Vil jo isåfall gå på tvers av alle andre eksperiment.

Ble litt "jøss, aldri lest før" jeg også da jeg leste det. Så jeg er også veldig nysgjerrig på dette.

Inlegget fant jeg på pro-brewer forumet. Så jeg tror terskelen for effekt/enkelthet er høyere for den type publikum enn en som har kjøpt et kit for første gang.
 
Tilbake til "starter med vørterøl": Heller man av "brukt vørter" og pitcher resten når man lager starter med den? Dette burde sikker vært i dumme spørsmål-tråden.
 
Tilbake til "starter med vørterøl": Heller man av "brukt vørter" og pitcher resten når man lager starter med den? Dette burde sikker vært i dumme spørsmål-tråden.

Det blir ikke forskjellig fra en "vanlig" starter. Det er jo et ekstremt oksidert øl du tilsetter om du tar det med, og særlig godt er det ikke, heller, så nei; hiv det. (Det sies at du skal kunne ta med en mengde som tilsvarer inntil 10% av hele batchen, men jeg ser ikke poenget.)
 
Er det noe som helst poeng i å rehydrere i vørter? Blir ikke det nesten det samme som å pitche direkte i vørteren?...
Det er én ekstrem forskjell, og det er mengden gjær (ppm). Det vil være 50 ganger høyere gjærtetthet om du lager en gjærstarter @ 0,5L enn å pitche i en 25L
 
Det er én ekstrem forskjell, og det er mengden gjær (ppm). Det vil være 50 ganger høyere gjærtetthet om du lager en gjærstarter @ 0,5L enn å pitche i en 25L

Men spiller det noen rolle?

Det er litt på siden av det jeg mente med innlegget, uansett. Det var at jeg ikke skjønner hvorfor man skal rehydrere i vørter etter samme prosedyrer som når man rehydrer i vann - dersom man mener at det er best å rehydrere i vann.
 
Tilbake
Topp