Satt en gjærstarter i går fra 6 uker gammel slurry (fra CA05 tørrgjær brukt til en Amber Ale). Brukte Mr Malty og kom frem til at jeg trengte 500ml slurry, noe jeg hadde. Slurryen har stått på norgesglass i kjelleren ved 6-8C. Den var grå i fargen og ganske homogen. Vasket gjæren først og tilsatte i kolbe med 2L vann blandet med 200g spraymalt og en halv tskje gjærnæring. Tilsatte også oksygen i mixen. Dette har stått og surret i 24t ved 20C og fargen er nå kaffelatte med litt hvitt skum på toppen.
Nå er jeg blitt usikker på om det var noe gjær igjen i slurryen og om starteren min har fungert. Satt derfor en gjærstarter på kolben i håp om litt CO2 produksjon. Den har stått på i 15 min nå uten antydninger til oppbygging av trykk.
Noen forslag tilgi rask jeg kan forsikre meg om at gjærstarteren inneholder (nok) gjær til en 23L pitch i morgen?
Nå er jeg blitt usikker på om det var noe gjær igjen i slurryen og om starteren min har fungert. Satt derfor en gjærstarter på kolben i håp om litt CO2 produksjon. Den har stått på i 15 min nå uten antydninger til oppbygging av trykk.
Noen forslag tilgi rask jeg kan forsikre meg om at gjærstarteren inneholder (nok) gjær til en 23L pitch i morgen?
Sist redigert: