Gjærstarter klumper seg

God kveld,

Da må jeg nok en gang spørre om starteren min kan brukes :(
Den ble lagd i går kveld, 2 l vørter og ett rør med WLP007 produsert 27.10.2016. Tilsatte gjærnæring og en dråpe "Anti-Foam" da tidligere startere har skummet kraftig over. Så ble den satt på magnetrøreren over natta. I morrest var det tilsynelatende lite/0 aktivitet, men valgte likevel å la den stå på røreren. I ettermiddag så det slik ut:
20161207_222629.jpg
Noen som har lignende erfaringer evt vet hva som har skjedd? Virker som gjæra har koagulert...
Planen er å brygge i morgen, så har derfor satt den i kjøleskapet i håp om at det kan brukes.
Tips og (fra-)råd mottas med takk:oops:

Har lært her inne på forumet at noen gjærtyper er mer "flokkulerende" enn andre. Dvs at den klumper seg. Google litt på gjærtypen, så finner du nok ut av det :)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

007 er en gjær som flokkulerer svært godt, dette ser helt fint ut. At denne klumper seg slik er et godt tegn på sunn og fin gjær.

Hei og takk nok en gang for gode råd og tips! :beercheers:
Googlet gjærtypen og fant ut det samme som dere skriver, WLP007 har medium til høy flokkuleringsevne. Satset derfor på at alt var i skjønneste orden og benyttet meg av starteren under gårsdagens brygging. :)

Våger meg på et par oppfølgingsspørsmål:
I følge oppskriften skal brygget stå og gjære i 14 dager med gjæren WLP002. Men siden "bryggesjappa" jeg benytter meg av, ikke hadde denne på lager, fikk jeg WLP007 som erstatning. Noen som vet om disse 2 typene har samme "gjæringstid"? Er vi da inne på attenuasjon, eller er det gjærens evne til å omgjøre sukkeret i vørteren(WLP007: 70-80%, WLP002: 63-70%)? Hvis det siste er tilfelle, er det vel "fare" for at ølet blir sterkere enn planlagt...:confused:

La den stå i minst 14 dager uansett. Det gjør jeg alltid med alle mine ales.

Når det gjelder utgjæring kommer det også an på maltsammensettningen og mesketemperatur (og sikkert noen andre faktorer også). Jeg har stort sett hatt en utgjæring på 75 - 78% på WLP 002 og 70 - 75% på WLP 007.

Stemmer det da? Whitelabs skriver om 007: "Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative."

Hei igjen,

Etter 9 dager i gjæringsbøtta har vår havrestout gått fra OG=1.058 til SG=1.022(Oppskrift: OG=1.057,FG=1.019). Dette gir ifølge Brewers Friend
en "Apparent Attenuation" på 61%. Noen som er har erfaring med gjæren(wlp007) og kan berolige meg med at tettheten vil gå ytterligere ned i løpet av de siste dagene i karet? Vil det hjelpe å røre litt forsiktig i gjæren på bunnen? Syns gjæren har virket "tam" allerede fra jeg pitchet den i starteren :(

Hei igjen,

Etter 9 dager i gjæringsbøtta har vår havrestout gått fra OG=1.058 til SG=1.022(Oppskrift: OG=1.057,FG=1.019). Dette gir ifølge Brewers Friend
en "Apparent Attenuation" på 61%. Noen som er har erfaring med gjæren(wlp007) og kan berolige meg med at tettheten vil gå ytterligere ned i løpet av de siste dagene i karet? Vil det hjelpe å røre litt forsiktig i gjæren på bunnen? Syns gjæren har virket "tam" allerede fra jeg pitchet den i starteren :(
Hadde ikke giddet å rote oppi øllet nå nei. Utgjæringsgraden vil normalt sett variere noen prosent siden vi dødelige ikkealltid treffer 65graderC men kanskje 67 og sånn.. da vil også de spiselige sukkerartene variere i mengde. Og dermed også prosenten din på utgjæring. Jeg ville satt meg nedpå igjen og ventet 5-6 dager til før jeg tappet over til fat/flasker.

9 dager er ikke nødvendigvis så mye å bekymre seg for. Bare la den stå en noen dager til før du måler igjen. Er det mer sukker den ser at den kan spise så er det langtkjedete sukkerarter på dette tidspunktet, det går tregere få få den helt ferdig. Men mye spørs på maltsammensetning og mesketemperatur, du har jo laget starter og det er ikke så veldig stort øl, så hvis den fikk nok oksygen så har du gjort det du kan. Samtidig så er det egentlig lite vits i å se på mesketemperaturer og FG i en oppskrift og kjøre det samme og "vite" at du treffer det samme selv, du kan håpe. Men hvis du ikke justerer for utgjæring i ditt eget oppsett, mtp tid og temperatur, så vet du egentlig ikke hvor den havner.

Tilbake
Topp