Har ikke spraymalt her på bygda, men vi har europris!
Kan jeg sette en starter på beer enhancer fra europris?
Smaksforsterker
Smaksforsterker
Når jeg tenker meg om, så har jeg masse, relativ fersk slurry. Trenger kanskje ikke starter hvis jeg bruker alt?Sett starter på en 6-pack vørterøl fra nærbutikken. (Rist ut kullsyra først)
Det bør gå helt fint.Når jeg tenker meg om, så har jeg masse, relativ fersk slurry. Trenger kanskje ikke starter hvis jeg bruker alt?
Har ikke spraymalt her på bygda, men vi har europris!
Smaksforsterker
Har du malt og kvern, kan du jo lage startervørter. Det blir det billigste, også.
Smart!
Bare å la maltet trekke en times tid?
Men da blir det jo mindre øl! [emoji33][emoji33][emoji33][emoji23][emoji23]Ta vare på litt vørter neste gang du brygger. Blandes ut til 1.035-40 før bruk. Jeg pleier å ta vare på et par halvannetliters brusflasker i fryseren. Perfekt til startere og karbonering.
Ikke hvis vørteren brukes til karbonering Dette er uansett den siste skvetten i kokekaret som ofte ellers går til spille.Men da blir det jo mindre øl! [emoji33][emoji33][emoji33][emoji23][emoji23]
Ja, jeg tømmer over på erlenmeyerkolbe og setter den i vannbad. Varmer opp til 80 grader ca 15 minutter. Styrken og størrelsen på batchen bestemmer jo starterstørrelsen. Lager alltid en litt større starter enn jeg trenger - og tar vare på ekstragjæren til neste korsvei.Du tynner det bare ut med springvann? Hvor stor lager du starteren?