Gjærstarter med beer enhancer

Smart!
Bare å la maltet trekke en times tid?

66 grader i en time. Så må det kokes et kvarter, og kjøles ned.

Det blir i og for seg som vanlig mesking. Men så trenger du ikke noen lang kok, bare nok til å sterilisere vørteren.

Du kan lage mye eller lite. Jeg lagde opp 25 liter her om dagen. OG 1.056, så blandes det ut 2:1 med vann, og du får 1.036.
 
Ta vare på litt vørter neste gang du brygger. Blandes ut til 1.035-40 før bruk. Jeg pleier å ta vare på et par halvannetliters brusflasker i fryseren. Perfekt til startere og karbonering.
 
Du tynner det bare ut med springvann? Hvor stor lager du starteren?
Ja, jeg tømmer over på erlenmeyerkolbe og setter den i vannbad. Varmer opp til 80 grader ca 15 minutter. Styrken og størrelsen på batchen bestemmer jo starterstørrelsen. Lager alltid en litt større starter enn jeg trenger - og tar vare på ekstragjæren til neste korsvei.
 
Ville ikke brukt alle typer vørtere til dette, altså. Den bør være lett gjærbar, ellers kan det bli mindre gjær enn man tenkte. ( Lys DME i startere går ned til ca.1006.)
 
Hvis du ikke hiver hele koken over i gjæringskaret, men satser på rein vørter, får du noen liter med avfall på bunnen av kjelen. Ta vare på det og la det stå noen timer, eller til dagen etter, og så kan du dekantere fin og rein vørter.

Jeg får fire liter avfall, og litt etter som hvor mye humle jeg har brukt, kan jeg utvinne halvannen til to liter vørter av det.
 
Tilbake
Topp