Gjærstarter problemer

Det er vel en kombinasjon av ting, som overalt ellers. Temperatur er det vi hovedsakelig fokuserer på, da det er en av få ting vi har noenlunde kontroll på.
Tror korntype, malteri, maltprosess, grad av modifisering +++ spiller inn, men her har vi ofte lite dataunderlag
 
Hei. Min første gjærstarter. Ca. 170g pilsen light spraymalt i ca 1,7l vann. 0,5 ts gjærnering (utgått dato). Litt antifoam.
Spraymalten ble kjøpt for ca 2,5 år siden men åpnet først nå (så fin ut etter å ha knust klumper). Varmet vannet delvis opp før innrøring av spraymalt med visp.
Jeg synes det så veldig rart ut under koking. Malten så ut til å legge seg delvis på bunnen/ skille seg og bli litt brun. Vesken ellers så litt vel klar ut for meg.
Etter nedkjøling tilsatt 1 pose rehydrert tørrgjær med 1 dl vann.
Etter innrøring av gjær så det bra ut men veldig lys farge. Etter ca 20 timer på magnetrører ser den veldig lik ut. Synes skummingen var lite i forhold til bilder / video på nett.
Ser/høres dette normalt ut. Noen andre som får lignende vørtel fra spraymalten.

Bilde av kolben viser etter ca 20 timer/ ferdig starter.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200114_193331_com.android.gallery3d.png
    Screenshot_20200114_193331_com.android.gallery3d.png
    1,7 MB · Sett: 46
  • Screenshot_20200114_193409_com.android.gallery3d.png
    Screenshot_20200114_193409_com.android.gallery3d.png
    1,7 MB · Sett: 45
se
Hei. Min første gjærstarter. Ca. 170g pilsen light spraymalt i ca 1,7l vann. 0,5 ts gjærnering (utgått dato). Litt antifoam.
Spraymalten ble kjøpt for ca 2,5 år siden men åpnet først nå (så fin ut etter å ha knust klumper). Varmet vannet delvis opp før innrøring av spraymalt med visp.
Jeg synes det så veldig rart ut under koking. Malten så ut til å legge seg delvis på bunnen/ skille seg og bli litt brun. Vesken ellers så litt vel klar ut for meg.
Etter nedkjøling tilsatt 1 pose rehydrert tørrgjær med 1 dl vann.
Etter innrøring av gjær så det bra ut men veldig lys farge. Etter ca 20 timer på magnetrører ser den veldig lik ut. Synes skummingen var lite i forhold til bilder / video på nett.
Ser/høres dette normalt ut. Noen andre som får lignende vørtel fra spraymalten.

Bilde av kolben viser etter ca 20 timer/ ferdig starter.
ser normal ut den kolben der
 
Ja, ikke sant.
Derimot så ble fargen på starteren fin da. Etter at jeg trodde den var ferdig, ca 22 timer begynte det endelig å skje noe. Skumdannelse og bobler, ganske mye liv. Synes dette var vel seint. Var altså 1 pakke tørrgjær MJ.
Litt usikker på om dette hadde med seperasjonen å gjøre (?).
Ser ut til at det bli bra nå iallefall.
Føler mest jeg har lært at tørrgjær ikke er noe supergjær som er aktivt bare man rehydrerer, som mange skriver, men at det lønner seg å lage starter også med tørrgjær.
Blir forkultur først og så starter på denne, uten rører, før pitch.
 
Ja, ikke sant.
Derimot så ble fargen på starteren fin da. Etter at jeg trodde den var ferdig, ca 22 timer begynte det endelig å skje noe. Skumdannelse og bobler, ganske mye liv. Synes dette var vel seint. Var altså 1 pakke tørrgjær MJ.
Litt usikker på om dette hadde med seperasjonen å gjøre (?).
Ser ut til at det bli bra nå iallefall.
Føler mest jeg har lært at tørrgjær ikke er noe supergjær som er aktivt bare man rehydrerer, som mange skriver, men at det lønner seg å lage starter også med tørrgjær.
Blir forkultur først og så starter på denne, uten rører, før pitch.

Du skal normalt ikke trenge å lage en starter med tørrgjær, men det skader heller ikke å gjøre det.

Jeg har litt tørrgjær liggende for "påkommende tilfeller", og da lager jeg som regel en starter for å få nok gjær. Erfaringa er vel at tørrgjæren ikke er spesielt rask til å komme i gang, men nesten et døgn er i meste laget.

Du sier at spraymalten var gammel, og det du har i kjelen der, ser avgjort ikke helt normalt ut. Men likevel; du har uansett hatt en oppløsning med masse næring for gjæren, og jeg kan ikke se hvorfor den skulle drøye med å gå løs på den.

Gjæren kan selvfølgelig ha vært gammel, eller den kan ha vært oppbevart feil (varmt). Har du noe kunnskap om det? Ellers har ikke MJ verdens beste rykte, uten at jeg skal mene så mye om det, siden jeg aldri har brukt noe fra dem sjøl.
 
Gjæren kan selvfølgelig ha vært gammel, eller den kan ha vært oppbevart feil (varmt). Har du noe kunnskap om det? Ellers har ikke MJ verdens beste rykte, uten at jeg skal mene så mye om det, siden jeg aldri har brukt noe fra dem sjøl.

Gjær fra ekstraktsett kjøpt hos Bryggselv. De oppbevarer varmt. Jeg har hatt den i kjøleskap hjemme. Kjøpt for ca en mnd siden.
Tipper pakkene, med transport, har stått varmt et par måneder eller mer. Dette er usikkert.

Interessant at du ikke liker hvordan spraymalten ble. Har spraymalt noe holdbarhetsdato?
 
Gjær fra ekstraktsett kjøpt hos Bryggselv. De oppbevarer varmt. Jeg har hatt den i kjøleskap hjemme. Kjøpt for ca en mnd siden.
Tipper pakkene, med transport, har stått varmt et par måneder eller mer. Dette er usikkert.

Interessant at du ikke liker hvordan spraymalten ble. Har spraymalt noe holdbarhetsdato?

Alt har en holdbarhetsdato nå:p. Noen ganger er det helt meningsløst (salt), men det gjelder ikke tørrmalt. Jeg har en pose (Briess, som er et amerikansk malteri) som er merket med hva jeg tror er produsjonsdato på baksida. Den skal være holdbar i alle fall et år, om den oppbevares lufttett og ikke for varmt. Men det er til brygging. I en starter ville jeg ikke hatt skrupler med å bruke den nær sagt uansett hvor gammel den var. Og antakelig har det ikke spilt noen rolle for starteren din at vørteren ser litt snål ut. Men bruk for all del ikke den malten i sjølve brygginga!

Interessant at de ikke lagrer gjæren kaldt. Men de settene ligger sikkert ikke så lenge. Og ellers lagrer de jo i kjølerom.

Jeg ville ikke bekymra meg. Du har fått gjær, og får sikkert øl, også:).
 
Tilbake
Topp