Gjærstarter?

nordhagen skrev:
Marius K. skrev:
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg tar den gjerne ut av kjøling på morgenen den dagen jeg skal brygge. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gjort det, tar jeg den ut som det første jeg gjør når jeg starter på bryggedagen. Jeg dekanterer alltid med en gang.

Men er det ikke meningen at gjæren skal ha en temperatur som er lavere en temperaturen i vørteren? Og om man har den ute over lang tid antar jeg den vil holde romtemperatur ved pitching. Mulig det ikke er noe problem.
 
Marius K. skrev:
nordhagen skrev:
Marius K. skrev:
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg tar den gjerne ut av kjøling på morgenen den dagen jeg skal brygge. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gjort det, tar jeg den ut som det første jeg gjør når jeg starter på bryggedagen. Jeg dekanterer alltid med en gang.

Men er det ikke meningen at gjæren skal ha en temperatur som er lavere en temperaturen i vørteren? Og om man har den ute over lang tid antar jeg den vil holde romtemperatur ved pitching. Mulig det ikke er noe problem.

RDWHAHB!
 
nordhagen skrev:
Marius K. skrev:
nordhagen skrev:
Marius K. skrev:
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg tar den gjerne ut av kjøling på morgenen den dagen jeg skal brygge. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gjort det, tar jeg den ut som det første jeg gjør når jeg starter på bryggedagen. Jeg dekanterer alltid med en gang.

Men er det ikke meningen at gjæren skal ha en temperatur som er lavere en temperaturen i vørteren? Og om man har den ute over lang tid antar jeg den vil holde romtemperatur ved pitching. Mulig det ikke er noe problem.

RDWHAHB!

Hehe, ja, de sier så :)
 
Marius K. skrev:
nordhagen skrev:
Marius K. skrev:
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg tar den gjerne ut av kjøling på morgenen den dagen jeg skal brygge. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gjort det, tar jeg den ut som det første jeg gjør når jeg starter på bryggedagen. Jeg dekanterer alltid med en gang.

Men er det ikke meningen at gjæren skal ha en temperatur som er lavere en temperaturen i vørteren? Og om man har den ute over lang tid antar jeg den vil holde romtemperatur ved pitching. Mulig det ikke er noe problem.

Ideen er vel at vørter og gjær holder noenlunde samme temp. Et par grader forskjell er ingen krise, men blir forskjellen for stor, kan vel gjæra få "sjokk", og det vil vi vel ikke?
 
Endte opp med å ta gjæren ut av kjøleskapet ved starten på koken, og dekanterte. Kokte i halvannen time, kjølte i en drøy halvtime, og lot brygget stå i 20 minutter etter kjøling for å "roe" seg, så gjæren fikk vel ca. 2,5 timer i romtemperatur.

Boblet som et uvær i gjærlåsen kl. 7 i dag morges - 12 timer etter pitching!
 
Marius K. skrev:
Endte opp med å ta gjæren ut av kjøleskapet ved starten på koken, og dekanterte. Kokte i halvannen time, kjølte i en drøy halvtime, og lot brygget stå i 20 minutter etter kjøling for å "roe" seg, så gjæren fikk vel ca. 2,5 timer i romtemperatur.

Boblet som et uvær i gjærlåsen kl. 7 i dag morges - 12 timer etter pitching!

Høres bra ut!  :ilike:
 
Har nettopp laget min første gjærstarter som skal på magnetrører. Lar vørteren temperere seg i romtemperatur til i morgen tidlig, så pitcher jeg gjæren da. I mellomtiden ligger røremagneten i en løsning med star san. Mulig det er et dumt spørsmål, men det er ikke noe problem å la ting ligge i star san over natten? Tenkte at da er røremagneten "good to go" rett opp i kolben i morgen tidlig når jeg pitcher og setter starteren på magnetrøreren.
 
Det burde ikke være noe problem. Men når det er sagt så kan du jo koke magneten sammen med vørteren neste gang.
 
Det er sant. Får satse på at det ikke utgjør noen infeksjonsfare. Den er helt ny, skylt i pbw løsning og blir desinfisert (leeeenge) i Star San  :ilike:
 
Ok, da tror jeg at jeg bare lar rørepinnen ligge i star san til i morgen tidlig og smetter den ned i kolben rett før jeg pitcher gjæren.
 
Jeg satte en IPA i går og endte opp med 14,5 liter til gjæring. Dette var litt lavere enn jeg hadde beregnet grunnet mye trub. Kunne sikkert skviset ut en liter eller to til, men valgte å ikke ta med så mye av grumset over i gjæringsbøtta, selv om det sikkert ville bunnfelt godt der.

Hybridfunksjonen i mr. malty sier at jeg ved en OG på 1,058 med 14,5 liter til gjæring og 80 % gjenlevende celler (som WLP røret mitt hadde i det jeg satte starter), samt bruk av magnetrører, trenger 206 billioner gjærceller. Det tilsvarer da en starter på 1 rør på til sammen 1,02 liter.

Jeg satte en starter på 1,4 liter på ett rør. Det betyr at jeg har pitchet en del mer gjær enn hva jeg ville trengt i henhold til hybridfunksjonen i mr. malty, som jeg fårstår kan være grei å bruke uavhengig om det faktisk er en ale eller hybrid som brygges. Grunnen til en såpass stor starter var at jeg antok at jeg ville få litt mer i gjæringskaret, samtidig som OG skulle endt på 1,064.

Har jeg overpitchet, eller er det bare å ta det med knusende ro? Ikke så mye å gjøre med det nå uansett, men..

Gjæringen kom raskt i gang! Satte gjæringskaret i kjøleskapet kl. 18 i går. Et sted mellom 6-9 timer senere boblet det allerede godt i gjærlåsen.
 
Audun F skrev:
Men når det er sagt så kan du jo koke magneten sammen med vørteren neste gang.

Det der syns jeg høres sketchy ut... Skal ikke stå lenge stille på varm kokeplate før plasten på rørepinna smelter vil jeg tro. Sleng heller rørepinna oppi med en gang vørteren er tatt av plata, mens den fremdeles er kokende, det burde ta lang nok tid før vørteren er kjølt ned til å kverke alt av uhumskheter i alle fall.
 
Hvis jeg forstår beskrivelsen rett så er mange av rørepinnene dekket av teflon. I tillegg så vil jo vørteren være i gryta så mye over 100° blir rørepinnene neppe. Jeg koker min med stor suksess.
 
Tilbake
Topp