Gjærstarter?

Duckboot

Norbrygg-medlem
Det virker som at jeg er en "spontanbrygger". Jeg ser en oppskrift, eller så sitter jeg og leker meg med Beersmith - Og bang: "Den vil jeg brygge, og jeg vil brygge den nå".
Heldigvis så bor jeg mindre enn 15 minutter fra både hovedlageret til Bryggeland, og Bryggselv, og kan derfor skaffe ingredienser rimelig kjapt. (I tillegg har jeg en forståelsesfull kone).
Vanligvis ender jeg da opp med Danstar Nottingham eller Safale US-05 (Jeg er en Aleoholiker). Det jeg lurer på da - Må man lage gjærstarter for disse rørene med ferskgjær?
 
Nei, men det er en fordel pluss at du slipper unna med å kjøpe færre rør enn om du ikke lager starter
 
Lager du starter får du gjær som er ved bedre helse enn uendelig mange rør, med mindre de er laget for veldig veldig kort tid siden.
 
Jeg har lurt litt på hvordan det har seg. En gjærstarter er vel teknisk sett bare en liten batch med vørter, som en putter gjæren oppi? Hvorfor er dette annerledes enn å putte gjæren i en større batch med vørter?

Har jeg misforstått noe?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Arkmagi skrev:
Jeg har lurt litt på hvordan det har seg. En gjærstarter er vel teknisk sett bare en liten batch med vørter, som en putter gjæren oppi? Hvorfor er dette annerledes enn å putte gjæren i en større batch med vørter?

Har jeg misforstått noe?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Se på gjærstarteren som bootcamp og vørteren du har laget som slagmarken.

I starteren så formerer de seg til det antall celler du trenger, og spiser seg store og sterke. Når du så pitcher så pitcher du milliarder med topptrente småsoldater som er aktive (med mindre du har latt starteren stå en stund). Hvis du pitcher direkte fra rør så pitcher du dovne, noen døde, og utrente soldater som kan få et lite sjokk når de havner på slagmarken og stryke med.
 
hei! En liten digresjon...

Jeg satt en starter i går kl 1700, den så aktiv og fin ut da jeg gikk til arbeid i morges, regner med den er på toppaktivitet rundt om kring nu. Jeg tenkte å brygge i kveld, en saison, men har aldri pitchet hele starteren før, har alltid dekantert.

Spørsmålet mitt er da; brygge i kveld, pitche hele 2,5 liter starter i 26l brygg(på dunk), eller vente til imorgen og dekantere? Jeg er bekymret for at 10% av brygget kan bestå av starter, men mulig dere kan beroe meg :)

Takker for svar!
 
Arkmagi skrev:
Jeg har lurt litt på hvordan det har seg. En gjærstarter er vel teknisk sett bare en liten batch med vørter, som en putter gjæren oppi? Hvorfor er dette annerledes enn å putte gjæren i en større batch med vørter?

Har jeg misforstått noe?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det er dessverre ikke helt så enkelt... Rett gjærmengde er viktig i øl, rett og slett fordi gjæren fort blir "sliten" hvis du starter med for lite. Hver gjærcelle can formere seg et gitt antall ganger før den dør. Til denne formeringen trenger den oksygen. I en vørter er det en gitt mengde oksygen. Denne blir raskt brukt opp i starten av gjæringen og får cellene til å formere seg. Begynner man med for få celler vil oksygenet være brukt opp før man klarer å lage nok celler til at vørteren lett kan gjæres ut, og man risikerer at ølet ikke attenuerer skikkelig. Oksygenmangelen som oppstår før man har nok celler kan også være med på å gjøre at esterproduksjonen blir for høy i forhold til det som er lnskelig i ølet. Gjær og gjæringskontroll er den aller viktigste faktoren for å optimalisere smaken i ølet...
 
Har satt første brygg med gjærstarter. Null aktivitet i gjærlåsen etter 7 timer på dunk. Normalt?
Var litt skeptisk til hvordan starteren så ut. Den lå som en film i bunnen. Trodde kanskje man skulle se at den hadde formert seg.
Gjæren er en wlp #500 btw.
 
Alvebryggern skrev:
Har satt første brygg med gjærstarter. Null aktivitet i gjærlåsen etter 7 timer på dunk. Normalt?
Var litt skeptisk til hvordan starteren så ut. Den lå som en film i bunnen. Trodde kanskje man skulle se at den hadde formert seg.
Gjæren er en wlp #500 btw.

Ville definitivt latt det gå lengre tid før man får panikk  :)
Det er nok mest sannsynlig at gjæringen ikke har kommet i gang enda, så det er bare å vente.
Det kan også hende at gjæringskaret er lekk, slik av CO2 siver ut andre plasser.
 
Og i løpet av timen på quisten her med frokost, smøring av matpakker til ungene osv osv, så sjekket jeg nå og jammen er det begynt å bygge seg opp et trykk i dunken.  :skitbra:
Takk og lov for at det er noen som får mindre hetta enn det jeg gjør, som kan roe ned nervene til folk.
 
Hvordan regulere man egentlig gjærmengden?

Det er vel ikke vanlig å ikke bruke hele pakker med gjær?

Regulerer man da gjærmengden med størrelsen på starteren, altså mengden tørrmalt?

Må en større gjærstarter stå lengre enn en liten?
 
Sversimo skrev:
Hvordan regulere man egentlig gjærmengden?
Det er vel ikke vanlig å ikke bruke hele pakker med gjær?
Regulerer man da gjærmengden med størrelsen på starteren, altså mengden tørrmalt?
Må en større gjærstarter stå lengre enn en liten?

Man regulerer gjærmengden ved å justere størrelsen på starteren.
For å finne ut hvor stor starter som behøves kan du bruke flere gjærkalkulatorer som finnes på nett, feks Mrmalty.com
Der legger du inn hvor stort brygg du skal lage, hvor gammel gjæren er, vørterstyrke osv osv, Da får du et estimat over hvor mye gjær som trengs for en optimal gjæring.
Til laging av startere brukes hele pkakker med gjær.
tiden det tar før startere er ferdig varierer oftere med hvilken gjær det lages starter på, enn mengden.

Det finnes gode artikler i medlemseksjonen, blandt annet om gjærstartere, det alene er verdt kostnaden for medlemskap.
 
Bruker dere "riktig type" spraymalt i starteren? Bruker dere lys i en mørk øl?
Selgeren sa han ikke brydde seg om det når jeg handlet.
 
Tilbake
Topp