Gjærstarter?

Frode Granli skrev:
Bruker dere "riktig type" spraymalt i starteren? Bruker dere lys i en mørk øl?
Selgeren sa han ikke brydde seg om det når jeg handlet.

Det har ikke noe betydning, det er gjæren du skal bruke, vørteren dekanteres av. :)
 
[/quote]

Det har ikke noe betydning, det er gjæren du skal bruke, vørteren dekanteres av. :)
[/quote]

Er det like mye gjærbart sukker i lys og mørk spraymalt?
 
Skal sette min første gjærstarter til uka. Jeg har ikke magnetrører, så velger "simple starter" når jeg bruker mr. malty. Jeg har en 3 L erlenmeyerkolbe. Dersom jeg velger "ale" får jeg at jeg skal bruke to rør med fersk gjær på en starter på ca. 2 liter.

Så kommer mitt spørsmål; Jeg har fått høre at når man bruker tørrgjær så er det fornuftig å velge "hybrid" for å være sikker på at man pitcher nok gjær, selv når man brygger en ale. Er det også tilfellet med fersk gjær, eller velger jeg simpelt hen bare "ale"?

Dersom jeg skal gå for "hybrid" så er ikke kolben min stor nok. Alternativt må jeg øke opp til 3 rør fersk gjær, men da begynner det å bli dyrt igjen... Det er ikke noe alternativ for meg å forsøke meg på å lage starter i flere steg den første gangen, så jeg gjør det enkelt. Altså, ale og 2 rør, eller hybrid og 3?
 
jokern skrev:
Det har ikke noe betydning, det er gjæren du skal bruke, vørteren dekanteres av. :)

Er det like mye gjærbart sukker i lys og mørk spraymalt?

Lyst spraymalt har høyere gjærbarhet en mørkt. Bruk lys eller ekstra lys spraymalt til startere.
 
Satte min første starter i dag, og oppdaget nettopp følgende:

Best før dato på gjæren jeg brukte i starteren er 17 juni 2014, mens på vestbrygg sine sider står det 27/5. Jeg tok utgangspunkt i sistnevnte og lagde en starter på 2 liter i henhold til mr. malty. Nå ser jeg jo at jeg kunne klart meg med 1,5 liter i stede for 2. Er det problematisk at starteren min er en halv liter større enn det den egentlig skulle vært? Jeg planlegger å ende opp med 19-20 liter i gjæringsbøtta.
 
Marius K. skrev:
Satte min første starter i dag, og oppdaget nettopp følgende:

Best før dato på gjæren jeg brukte i starteren er 17 juni 2014, mens på vestbrygg sine sider står det 27/5. Jeg tok utgangspunkt i sistnevnte og lagde en starter på 2 liter i henhold til mr. malty. Nå ser jeg jo at jeg kunne klart meg med 1,5 liter i stede for 2. Er det problematisk at starteren min er en halv liter større enn det den egentlig skulle vært? Jeg planlegger å ende opp med 19-20 liter i gjæringsbøtta.

Jeg kan bare gi min mening her, så dette tror jeg har lite og si til sist, du kan jo kompensere med mer ingredienser men... Jeg hadde kjørt på.
 
Wolv skrev:
Marius K. skrev:
Satte min første starter i dag, og oppdaget nettopp følgende:

Best før dato på gjæren jeg brukte i starteren er 17 juni 2014, mens på vestbrygg sine sider står det 27/5. Jeg tok utgangspunkt i sistnevnte og lagde en starter på 2 liter i henhold til mr. malty. Nå ser jeg jo at jeg kunne klart meg med 1,5 liter i stede for 2. Er det problematisk at starteren min er en halv liter større enn det den egentlig skulle vært? Jeg planlegger å ende opp med 19-20 liter i gjæringsbøtta.

Jeg kan bare gi min mening her, så dette tror jeg har lite og si til sist, du kan jo kompensere med mer ingredienser men... Jeg hadde kjørt på.

Det skal godt gjøres å overpitche i hjemmebryggersammenheng, så dette gjør bare at du har en enda sterkere gjærkultur. Det vil gi deg kortere vekstfase (lag time) før stormgjæringen begynner, raskere stormgjæring, en bedre utgjæring med mindre sjanse for usmaker og bedre flokkulasjon (klarere øl). I teorien hvertfall :) Ingen grunn til å øke batchstørrelsen for å kompensere, men pass på at du har litt plass til overs i gjæringskaret i tilfelle høyere enn normal krausen.
 
nordhagen skrev:
Wolv skrev:
Marius K. skrev:
Satte min første starter i dag, og oppdaget nettopp følgende:

Best før dato på gjæren jeg brukte i starteren er 17 juni 2014, mens på vestbrygg sine sider står det 27/5. Jeg tok utgangspunkt i sistnevnte og lagde en starter på 2 liter i henhold til mr. malty. Nå ser jeg jo at jeg kunne klart meg med 1,5 liter i stede for 2. Er det problematisk at starteren min er en halv liter større enn det den egentlig skulle vært? Jeg planlegger å ende opp med 19-20 liter i gjæringsbøtta.

Jeg kan bare gi min mening her, så dette tror jeg har lite og si til sist, du kan jo kompensere med mer ingredienser men... Jeg hadde kjørt på.

Det skal godt gjøres å overpitche i hjemmebryggersammenheng, så dette gjør bare at du har en enda sterkere gjærkultur. Det vil gi deg kortere vekstfase (lag time) før stormgjæringen begynner, raskere stormgjæring, en bedre utgjæring med mindre sjanse for usmaker og bedre flokkulasjon (klarere øl). I teorien hvertfall :) Ingen grunn til å øke batchstørrelsen for å kompensere, men pass på at du har litt plass til overs i gjæringskaret i tilfelle høyere enn normal krausen.

Ok, takk for svar, folkens. Jeg kan ikke kjøre noe særlig større batch i kjelen min, så det er uansett ikke aktuelt. Har god plass i gjæringskaret, så det skal gå fint! Da får jeg bare knuse på med min "el-grander" starter :)
 
Da har gjærstarteren min stått i straks to døgn (har ikke brukt magnetrører). Ser den ferdig ut, og er den klar for å settes i kjøleskapet?

Jeg har brukt WLP007.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    823,5 KB · Sett: 449
  • 2.jpg
    2.jpg
    675,7 KB · Sett: 442
  • 3.jpg
    3.jpg
    787,2 KB · Sett: 451
Forutsatt at du ikke nettopp har ristet på den, ser det fortsatt ut som om det gjærer.

Vent til det ikke skummer mer  :)
 
Marius K. skrev:
Har ikke ristet. Får se utover kvelden da, alternativt morgen tidlig.
Men den er godt bunnfelt og ser forøvrig fin ut. så du trenger ikke utsette å brygge i dag pga det, bare å dekantere og helle oppi denna. Det er ikke mye du vinner på å sette den i kjøleskapet, bortsett fra holdbarhet hvis du skal lagre gjæren din. For å få gjæren ut av kolben så må man la det være igjen litt væske der uansett.
 
Øystein skrev:
Marius K. skrev:
Har ikke ristet. Får se utover kvelden da, alternativt morgen tidlig.
Men den er godt bunnfelt og ser forøvrig fin ut. så du trenger ikke utsette å brygge i dag pga det, bare å dekantere og helle oppi denna. Det er ikke mye du vinner på å sette den i kjøleskapet, bortsett fra holdbarhet hvis du skal lagre gjæren din. For å få gjæren ut av kolben så må man la det være igjen litt væske der uansett.

Skal ikke brygge før lørdag, så ingen hast :) jeg trenger ikke aktivere den på noen måte på lørdag annet enn å ta den ut av kjøleskap et par timer før pitching, samt dekantere?
 
Marius K. skrev:
Skal ikke brygge før lørdag, så ingen hast :) jeg trenger ikke aktivere den på noen måte på lørdag annet enn å ta den ut av kjøleskap et par timer før pitching, samt dekantere?

Stemmer. Trickset er å dekantere mens det ennå er kaldt. Da sitter gjæra bedre festa til bunnen.
 
Jørn Hammerud skrev:
Marius K. skrev:
Skal ikke brygge før lørdag, så ingen hast :) jeg trenger ikke aktivere den på noen måte på lørdag annet enn å ta den ut av kjøleskap et par timer før pitching, samt dekantere?

Stemmer. Trickset er å dekantere mens det ennå er kaldt. Da sitter gjæra bedre festa til bunnen.

Så jeg bør ta den ut av kjøla, dekantere med en gang, og så la den stå og temperere seg så den er nærmere temperaturen i vørteren?
 
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?
 
Marius K. skrev:
Har dere noen formening om hvor lang tid det vil ta for den å krype opp fra en 6-7 grader til 13-14 grader stående i romtemperatur, dersom man dekanterer med en gang?

Det har jeg aldri tenkt på. Jeg tar den gjerne ut av kjøling på morgenen den dagen jeg skal brygge. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gjort det, tar jeg den ut som det første jeg gjør når jeg starter på bryggedagen. Jeg dekanterer alltid med en gang.
 
Tilbake
Topp