Wolv skrev:
Marius K. skrev:
Satte min første starter i dag, og oppdaget nettopp følgende:
Best før dato på gjæren jeg brukte i starteren er 17 juni 2014, mens på vestbrygg sine sider står det 27/5. Jeg tok utgangspunkt i sistnevnte og lagde en starter på 2 liter i henhold til mr. malty. Nå ser jeg jo at jeg kunne klart meg med 1,5 liter i stede for 2. Er det problematisk at starteren min er en halv liter større enn det den egentlig skulle vært? Jeg planlegger å ende opp med 19-20 liter i gjæringsbøtta.
Jeg kan bare gi min
mening her, så dette tror jeg har lite og si til sist, du kan jo kompensere med mer ingredienser men... Jeg hadde kjørt på.
Det skal godt gjøres å overpitche i hjemmebryggersammenheng, så dette gjør bare at du har en enda sterkere gjærkultur. Det vil gi deg kortere vekstfase (lag time) før stormgjæringen begynner, raskere stormgjæring, en bedre utgjæring med mindre sjanse for usmaker og bedre flokkulasjon (klarere øl). I teorien hvertfall
Ingen grunn til å øke batchstørrelsen for å kompensere, men pass på at du har litt plass til overs i gjæringskaret i tilfelle høyere enn normal krausen.