gjærstarter

Hei.
Jeg lurer på om det er noe jeg gjør galt eller noe som er galt med selve magnetrøreren,
Er det ikke bare å putte magneten opp i væsken, slå på mixeren og så skal greia spinne rundt?
min væske spinner overhodet ikke. Maskinen durer, men ingen spinn.
 
du må bevege litt på beholderen med starteren oppi, for å sikker at den henger på magnetene. Så må du starte den på lavest mulig turtall. Vist du ikke har turtalls regulering, kan du slå den av og på, av og på. Påenget med dette er å få opp rotasjonen på vesken før du skrur turtallet opp skikkelig, vist du ikke gjør dette. Pleier magnet pinnen bare å "hoppe ut av" og legge seg langs kanten av beholderen. Da de det å slå den av, la den stoppe. Også prøve igjen.
 
De pleier foresten ikke å være noe magnet i selve røre pinnen du putter oppi. Den pleier bare være av plastbelagt metall. Magnetene er de som spinner rundt og rundt inne i magnetrøre maskinen.
 
jeg snakker om den hvite plastbelagte greia, er ikke det magneten? rørepinne? hva med det stativet som følger med magnetrøren, skal det brukes til noe?
ja jeg har prøvd det du foreslår, likevell er den helt rolig.
 
Se godt etter under flaska når du setter den på at magneten klikker seg fast, det hender jeg må prøve noen ganger
 
Dette fungerer bare hos alle, tror du må by på mer informasjon før noen kan forklare hva som feiler. Hvor har du kjøpt kolbe, rørepinne og rører? Dersom du forsøker å få rørepinnen til å treffe magneten i røreren? Dersom den ikke klikker seg fast vil den heller ikke rotere når du starter.
 
Når jeg fikk min magnetrører fra Petit brumma den bare. Når jeg skrudde opp så så jeg hvorfor. Hele motorgrea var montert skjevt og pyntedekselet til selve motoren var løsna og hang fast i magnetene. Magnetene satt fast i rammen rundt. Etter litt mekking fungerer den som bare det.
ps. Det var også veldig mye magnetspon i magneter og motorhus, så selve monteringsjobben var langt under det som er forventa til den prisen.
 
rørerpinne har jeg ikke brukt, hvilken funksjon har den i denne prosessen? har sett en del filmer på youtube, og der virker det som om at det går smurt uten? skal den hvite greia i en annen væskeoppløsning før opp i kolben? blekemiddel som på den filmen.
 
Sist redigert:
Det er rørepinnen som setter gjær-starteren i bevegelse. Den rett og slett rører. Jeg skyller kolbe og rørepinne i starsan. Alt med gjær har jeg i starsan først.
 
ikke for å mase, men har enda problemer med å skjønne hva jeg gjør galt med maskinen mi.. :p får liksom ikke brygget før jeg får jeg får fixet gjærstarteren..
 
Altså, inni magnetrøreren din er det en/flere magneter som spinner kjapt rundt. I beholderen din har du en rørepinne/magnetpinne/kall det hva du vil. Denne søker mot magnetene i selve magnetrøreren, og vil da spinne rundt når selve magnetrøreren er slått på. Du kan jo prøve å legge rørepinnen direkte på magnetrøreren (uten beholder) og se/kjenne at den fester seg mot magnetene i magnetrøreren. Gjør den ikke det er det noe alvorlig galt et sted. Gjør den det, er det bare å prøve seg frem med hastighet på røreren. :)
 
takk for godt svar. Tja jeg merker en viss form for magnetisme, men den spinner ikke rundt, ikke på full guffe en gang. Da kan det virke som det er noe galt med magnetøreren altså? godt at det ikke var jeg som var problemet :)
 
Da høres det ut som om du må åpne opp som tidligere talere har foreslått, eventuelt (og kanskje aller best) reklamere på kjøpet.
 
Har du funnet ut av det?

Når jeg fikk min magnetrører fra Petit brumma den bare. Når jeg skrudde opp så så jeg hvorfor. Hele motorgrea var montert skjevt og pyntedekselet til selve motoren var løsna og hang fast i magnetene. Magnetene satt fast i rammen rundt. Etter litt mekking fungerer den som bare det.
ps. Det var også veldig mye magnetspon i magneter og motorhus, så selve monteringsjobben var langt under det som er forventa til den prisen.

Er det denne http://shop.petit-agentur.no/products/magnetrrer ? Det står at den funker fint opptil ca. 1 L, vet du hva som er max?
 
Fungerer greit med min 1 liters kolbe. Ser ikke noe grunn til at den ikke kan dra større magnet heller. Det er sikkert noen som har prøvd.
 
Tilbake
Topp