Gjærtype

Jimmern skrev:
ok, gjæringa her går utrolig treigt. blopper med langt mellomrom mellom hver blopp.

Plopping er ingen måleenhet på gjæraktivitet. Ofte lekker bøttene. La det stå 2 uker og mål er nå mitt råd. Dersom du er bekymret kan du måle etter feks 1 uke, 10 dager, 14 dager for å sjekke.

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk

begge bøttene er nye  men begge gjærpakkene var gått ut på dato. regner med det er derfor
det går tregt. har satt 2 brygg i går og det plopper med 20 sek mellomrom på ene og 10 sek på den andre.

Ville heller brukt gammal Coopers gjær enn blodfersk Idun tørrgjær iafall.

Når satt du det igår då? Kan fort ta et døgn før man i det heile tatt merker nokke

Du kan tilsette mere gjær nå. Men du må da kjøpe gjær som er ment brukt til ølbrygging. Dette får du i en bryggebutikk enten som tørr eller fersk gjær. Er pris viktig får du også dette på feks Europris. Gjær og gjærtemp er det viktigste med bryggingen. Ønsker du ikke å tilsette mere blir det sikkert øl alikevel, la det stå i 14 dager så skal du se.

Det er helt vanlig at det tar noe tid før gjæring tar fart med tørrgjær, i allefall her i huset, så regner ikke med det er noe annerledes enn andre plasser. 25 grader i rommet er altfor varmt... Jeg har ingen avansert temperaturstyring, så har termostaten på rommet på 16-17 grader de fire fem første dagene, så setter jeg opp tempen til 20 grader når gjæringa avtar.

Tilbake
Topp