Gjærtyper med bekreftede diastaticus gener

Her er eksempel på at både bryggeri og at en ekstern lab ikke klarte å finne noe muffins:

http://discussions.probrewer.com/sh...mentation-in-Packaged-beer-due-to-Diastaticus

Bells har visstnok hatt samme problemet. Mye penger dette hvis de har hatt det, dvs at mange andre mindre bryggerier også har hatt det. Får satse på at WL har feit lommebok.

De har ikke brukt testmetoder som kunne fange opp diastaticus, sjøl om slike (PCR) har vært tilgjengelige lenge - og ikke er særlig kostbare, heller. Det er jo litt merkelig.
 
Jeg fant ikke CBC1 i listen. Jeg har i alle fall brukt denne for siste gang.

@Miguel har rett der, så vidt jeg veit. CBC1 eter alt som er av maltotriose, hvilket vanlig gjær ikke klarer - og så tar den livet av all konkurrerende gjær. Men den er ikke en diastaticus.

Hvis den tar livet av diastaticus, også - og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skulle gjøre det - så burde den jo være en grei forsikring mot utvkling av gushere forårsaket av det. Noe å tenke på hvis man mistenker at man har diastaticus i systemet. (Men selvfølgelig ikke en varig løsning.)
 
@Miguel har rett der, så vidt jeg veit. CBC1 eter alt som er av maltotriose, hvilket vanlig gjær ikke klarer - og så tar den livet av all konkurrerende gjær. Men den er ikke en diastaticus.

Hvis den tar livet av diastaticus, også - og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skulle gjøre det - så burde den jo være en grei forsikring mot utvkling av gushere forårsaket av det. Noe å tenke på hvis man mistenker at man har diastaticus i systemet. (Men selvfølgelig ikke en varig løsning.)

Den spiser ikke maltotriose, mener du vel?
 
Det er litt rart. Jeg er innom og sjekker yeastman når jeg kjøper WL gjær og da la jeg merke til dette på en pose 565 (se vedlagt bilde).

Rimelig merkelig. Men siden den er fra 1/1 må de jo ha fått andre resultater seinere. Jeg veit ikke når de la ut STA 1-meldingen på 565. Den må være ganske ny.

Men en skulle jo tro at den analysemetoden var ganske sikker. Den er ikke ny. Men kanskje har de brukt litt tid på å bli gode til å bruke den? I don't know.
 
@jab
... S. diastaticus suspended in water can survive 10 min at 59.5°C, but all cells die when exposed to 60.5°C for 10 min. This is about 8°C higher than culture yeast or many other wild yeasts can survive at similar conditions. (http://pika-weihenstephan.de/en/the-challenge-saccharomyces-cerevisiae-var-diastaticus-en/)
/

Det betyr at grundig vask med vann (og PBW) med temperatur over 60,5 grader burde bli kvitt Evt. rester?

Har en seison som gjærer på 3711 nå :confused:
 
Neste gang jeg er innom BS i Larvik skal jeg ta bilde av en pakke og sjekke analysen på gjærbatchen på nettet. For det kan vel ikke være sånn at gjæren(e) er positive eller negative fra batch til batch?
 
Neste gang jeg er innom BS i Larvik skal jeg ta bilde av en pakke og sjekke analysen på gjærbatchen på nettet. For det kan vel ikke være sånn at gjæren(e) er positive eller negative fra batch til batch?
Nei, det er nok riktig. Litt rart.
 
Det betyr at grundig vask med vann (og PBW) med temperatur over 60,5 grader burde bli kvitt Evt. rester?

Har en seison som gjærer på 3711 nå :confused:

Det burde det, ja. Men så lenge du vasker skikkelig før utstyret tørker, og ikke bruker gamle kar med riper, skulle det ikke være noe problem.

Hvis 3711 er den samme som Belle Saison - og det ser sånn ut - er det grunn til å være ekstra nøye.

Hvis du veit du kommer til å bruke den mer, kan du jo reservere det gjæringskaret for den.
 
Tilbake
Topp