Gjenbruk av Fermentis tørrgjær

khs

 
Noen som har erfaring med det. Har sett på div. forum at flere har gjenbrukt bla. fermentis Safale 05 opptil 3 gangler uten problemer.
Tenkte å gjenbruke Saflager w34/70, sparer vel da ca. 250 kr, er det verdt det?
 
Har en pilsner på gjæring med 34/70 og har tenkt å gjenbruke den til en bayer når den er ferdig.  Trur det går greit selv om det ikke er så mange kronene å spare, får i alle fall gjær nok.
 
Har en bayer ferdig som har brukt w34/70 fra en pilsner. Gjæringen gikk iallfall helt fint, men jeg vet ikke hvordan den smake ennå. Noen sier at mange typer tørrgjær blir bedre etter noen generasjoner, og jeg har vel aldri hørt om noen som har veldig negative erfaringer med det. At folk uten erfaring fraråder det, er en annen sak.
 
gustavf skrev:
Gjenbruk av Fermentis-gjær er jo ikke noe mer risikosport enn annen gjenbruk av gjær.

Hei Gustavf!
har sett videoen din om gjærvasking (veldig bra video forresten, lærte mye av den) og blei inspirert til å prøve det ut på samme gjær som blir diskutert her (saflager w-34/70).

må man lage ein starter av slurryen man får av vaskinga, eller kan man bare pitche den rett ned i neste bach? 
 
Torvald skrev:
må man lage ein starter av slurryen man får av vaskinga, eller kan man bare pitche den rett ned i neste bach? 

Så lenge den ikke er lagret for lenge og du føler deg trygg på at den ikke er infisert, så er det bare å dumpe den rett i neste batch.
 
Hei!

Jeg har et spørsmål om generell gjenbruk av gjær (slurry):
Får man med seg smak fra eventuelle rester av humle (bruker pellets) når man "høster" slurryen, eller bør man f,eks hente fra "topplaget"?
I flg. Mr. Malty, vil jeg trenge 1- 1,5 dl slurry for å få tilstrekkelig mengde gjærceller, og da behøver jeg vel ikke å "spa" opp rått og røte??

Mvh

Paal J
 
gustavf skrev:
Torvald skrev:
må man lage ein starter av slurryen man får av vaskinga, eller kan man bare pitche den rett ned i neste bach? 

Så lenge den ikke er lagret for lenge og du føler deg trygg på at den ikke er infisert, så er det bare å dumpe den rett i neste batch.

Hvor lenge tror du den holder seg så fersk at du kan dumpe rett i neste batch?
 
Torvald skrev:
Hvor lenge tror du den holder seg så fersk at du kan dumpe rett i neste batch?

Jeg mener Gahr oppsummerte noe slikt en gang:
Spør du noen med klassisk tysk utdanning fra Weihenstephan: 2 dager
Spør du en halvstudert brygger: 2 uker
Spør du enkelte hjemmebryggere: 2 måneder

For min del lar jeg det ikke gå over et par uker.
 
Nå har jeg brygget 4 brygg på rappen og fylt ny vørter rett på den brukte gjæren.  Det har gått aldeles fint og det har i hvertfall ikke vært noe problem med starten på gjæringen.  Har brukt Fermentis tørrgjær Safale us 5 og i de to andre bryggene Safale s-04.  US -05 har jeg brukt først på Kølsh og deretter på en altbier.  Alten hadde OG på 56 og var på 16 etter 3 dager.  Jeg har ikke forsøkt å vaske gjær for lagring, har heller valgt å time nytt brygg med at første gjæring er ferdig. 
 
generlet, gjenbruk av gjær, da tar du også med no av smaken av de du brygget forrige gang?, så pælme en gjær fra en porter oppi en ipa vil gi en funky ipa? (tenker da safale us-05)
 
neslekkim skrev:
generlet, gjenbruk av gjær, da tar du også med no av smaken av de du brygget forrige gang?, så pælme en gjær fra en porter oppi en IPA vil gi en funky IPA? (tenker da Safale us-05)

Det ideelle er nok å høste rett gjærmengde og skylle denne, ja. Et eksempel: I fjor vår var jeg på tur på hytta til foreldrene mine med en kompisgjeng. Vi er der hvert år, og siden hytta ligger i Froland, bare noen minutter fra Nøgne Ø, legger vi alltid turen innom bryggeriet. Vi passer også på å drikke lokalt når vi er i området, og i dette tilfellet var Nøgne Ø Bitter valget til frokosten. Jeg åpnet en flaske og reagerte ganske kjapt på at ølet både var en tanke mørkere og litt mer røstig enn jeg var vant til. Da jeg spurte om denne batchen på bryggeriet fikk jeg til svar at, jo, de hadde høstet gjær fra en batch med brown ale, og dette hadde gitt et relativt markert utsalg på smaken. Ølet var helt fortreffelig, men også såpass annerledes at det var merkbart.

Tommelfingerregel: Pitch fra lysere og svakere i sterkere og mørkere.

Hvis man heller ny vørter direkte på en gjærkake fra tidligere brygg (noe man strengt tatt bør unngå...) vil det fort bli enda mer merkbart hvis smakene er forskjellige. Husk at det bindes en del humleoljer til gjæren under gjæringen, så bitterhet og humlepreg kan bli videreført i tillegg til at ølrester også gir smak videre.
 
Nettopp tappa en Smoked Porter på fat og flasker, og koker nå en oatmeal stout, kan jeg helle over gjæren i denne ?, har rista opp gjærgugga fra portern, og siden det er mørk øl til mørk øl..
Men det er kanskje likegreit å ikke eksperimentere med slikt nå?
 
Klart du kan! En Smouatmel Stout blir sikkert en ny erfaring  :namnam:

Spøk til alvor. Du bør kanskje vurdere det. Humlerester og endel røykmalt-smak vil følge med over dersom du hiver stouten på gjærkaka . . .

Edit; dersom du tømmer jærsuppa over i stoutkaret... (Speedy lesing)
 
Tilbake
Topp