Gjenbruke gjær

Hva er grunnen til at man ikke skal bruke gjær fra øl med OG over 1.060? Blir ikke noe gjenbruk av gjær på meg da...

Alkohol er ei gift for både gjær og folk, og svekker begge. Vi duger ikke til så mye, vi heller, om vi får for mye:).

Men selvfølgelig kan du bruke gjæren, i alle fall en gang eller to. Du kan for så vidt holde på så lenge gjæren lager det ølet du vil at den skal lage. Det du vil merke det på at gjæren ikke lenger er på høyden, er vel at du etter hvert får dårligere utgjæring og at gjæren gjør en dårligere jobb med å rydde opp. Jeg brygger veldig lite øl med OG over 1.060, så jeg har ingen personlig erfaring med dette.
 
Sist redigert:
Man kan vel evt topphøst fra øl som har mer enn 1.060. Den gjæren har ikke sett endelig alkoholstyrke enda.

Det har jeg gjort, ja. Men det er jo ikke så mange gjærtyper som er gode topphøstere. Skjønt 05 er vel brukbar, og det er sikkert den mest brukte gjærtypen av alle. Blant hjemmebryggere, da.

Kan ellers varmt anbefale Wyeast 1318 til det meste, og den er jo suveren til topphøsting. WLP028 er også brukbar, synes jeg.
 
Det har jeg gjort, ja. Men det er jo ikke så mange gjærtyper som er gode topphøstere. Skjønt 05 er vel brukbar, og det er sikkert den mest brukte gjærtypen av alle. Blant hjemmebryggere, da.

Kan ellers varmt anbefale Wyeast 1318 til det meste, og den er jo suveren til topphøsting. WLP028 er også brukbar, synes jeg.
Jeg testa topphøsting av WLP028 på julealen jeg satte, det gikk helt fint det ja :)
 
Er ikke en starter en gjæring da? Jeg har i grunnet regnet generasjoner på starteren jeg.
Jeg har selv vanskeligheter med å være enig egentlig. Føler det er litt som å si at man er krigsveteran etter å ha spilt paintball en gang, du ville ikke kalt det for en kontingent. Full tilgang til allt du trenger? Det er ikke slik en vanlig gjæring forløper. Trener liksom ikke det som trengs hvis du sitter i plaskebassenget, i steden for å konkurrere i det store bassenget.
 
Der kan du se, jeg har sikkert telt feil da. Jeg har selv med konisk sluttet å høste gjær i sin helhet fra brygg. Kun fra startere. Men kanskje jeg skulle begynne igjen om forskjellen er stor i positiv retning...
 
Der kan du se, jeg har sikkert telt feil da. Jeg har selv med konisk sluttet å høste gjær i sin helhet fra brygg. Kun fra startere. Men kanskje jeg skulle begynne igjen om forskjellen er stor i positiv retning...

Men litt mer seriøst. I en starter så har jo gjæren alt den trenger, masse oksygen, nok mat å spise, "må" ikke formere seg mange ganger, men den gjør det. I en gjæring så må den formere seg x antall ganger for å få det til å gå rundt, og den har begrensede midler med oksygen. Så du "pusher" den ikke, noe som i mine øyne gjør at en gjær tilpasser seg bedre, hvis den blir "pushet". Det blir som å slutte å trene når du er litt anpusten, mot å fortsette til du er helt kjørt, og så restituere deg.
 
Men man mister effekten av at det har vært gjennom en gjæring.

Der kan man se de uheldige effektene av å tilhøre en kultur med røtter i en lang luthersk/protestantisk tradisjon: Ikke noe godt kommer uten lidelse:).

Det er da vel ikke de vonde og vanskelige opplevelsene med stresset i gjæringskaret som ruster gjæren til å gjøre en bedre jobb neste gang? Vi gir vel gjæren optimale forhold i starteren nettopp for at den skal bli i best mulig stand til å møte forholdene den møter når vi setter den til å lage øl? Det er da helt udiskutabelt at den går gjennom flere omganger med formering i starteren, og jeg kan ikke se hvorfor de skulle skille seg noe fra de rundene med formering den går gjennom når vi setter den til å lage øl.

Om du topphøster skulle du vel heller ikke kunne kalle det en generasjon, da? Det er jo enda mer skånsomt enn å gå gjennom et kretsløp i en starter?

Jeg kan ikke si at jeg veit dette, men jeg ser ingen rimelig grunn til å ikke kalle oppformeringen i starteren en "generasjon" - bortsett fra at det strengt tatt er snakk om flere generasjoner. (Vi burde vel heller kalle det "fermenteringsomganger", strengt tatt.)

Men jeg vil tro at siden stresset i en starter er minimalt - om vi gjør alt riktig - så tåler gjæren atskillig flere generasjoner i startere enn i ølproduksjon. (Nå snakker jeg selvfølgelig om bunnhøsting. Topphøsting skal du visst kunne drive med nærmest i det uendelige - om du unngår infeksjoner.)
 
Hva med å tappe x antall dl fra gjæringskaret under f.eks. stormgjæring og dyrke opp gjær fra dette, vil det fungere?
 
Ja, den tåler flere treningsøkter hvor den ikke blir presset til å yte sitt maksimale, mot noen økter hvor den faktisk må gjøre det den er god for, og da er det viktig å pitche og høste slik at man får nye friske celler i høstingen, er slik jeg ser det. Kan jo være jeg tar liv ruskende feil. Men jeg ser det slik at gjæren må "trenes". den blir vel ikke trent "til noe mer", enn en starter, hvis den bare snurrer på en starter hele tiden, hvor den har full tilgang til det den trenger? Føler det er slik vi mennesker har det, (du @Finn Berger nevnte sammenligning med mennesker mtp abv tidligere).Hvis mennesker bygger seg opp en toleranse mot ditt og datt ved å ofte være utsatt det, er gjæren annerledes? Skal vi dikke med gjæren og kalle den flink for at den har spist opp sukkeret sitt i ypperlige omgivelser? Eller skal vi trene den til å bli takle mer enn de trygge starter-omgivelsene? Det er slik jeg tenker iallefall. No pain no gain.

Hvis den ikke møter noe "motgang" så har den ingen grunn i det hele tatt til å bli mer "robust", den vil ikke utvikle seg. Jeg føler dette er liksom basic. Men som sagt, kan være jeg tar feil.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvis du høster gjær i 3 generasjoner, og så tar en pause i bryggingen, slik at du må sette en starter på gjæren du har høstet, rykker du da tilbake til start eller får du gjenskapt siste høsting?
 
Jeg liker sammenligningen mellom mennesker og gjær her:
Bakfull (OG 1.060)
Telemarksbataljonen vs. menige mannen i gata.
Østkantmillionæren vs. han som ble født med sølvskje i munnen.
Dansken vs.kenyaneren i marathon.
Og ikke minst pietismen...

Ølforum leverer.

Bruce Springsteen hadde en gang diskutert med en venn og hvordan han som rik stjerne skulle oppdra sine barn. Skulle han gi de alt det de ønsket og trengte, eller skulle han være tilbakeholden og streng, mer mot normal oppdragelse.
Vennen svarte at du skal alltid gi dine barn det beste du kan, for slapp av, verden vil ta seg av resten. De lærer tidsnok.
 
Hvis du høster gjær i 3 generasjoner, og så tar en pause i bryggingen, slik at du må sette en starter på gjæren du har høstet, rykker du da tilbake til start eller får du gjenskapt siste høsting?

Du gjenskaper siste høsting siden det er modercellene som gir nye celler på den starteren du setter. Og modercellene har du selektert ut av siste høsting.
 
Hvorfor skulle en gjær som bare har sett 1.038 med fri tilgang til oksygen være bedre eller likeverdig en gjær som er frisk som har sett 1.055 med begrenset oksygen, over tid, hvis den blir pitchet i 1.078? Det gir ikke mening.
 
Tilbake
Topp