Ligger vel stort sett mellom 6-8%. Brygger ikke pga alkoholnivået men synes øl smaker best i dette sjiktetLager du bare sterke øl?
Ja, så kommer det også an på hvilke ølstiler man liker.Ligger vel stort sett mellom 6-8%. Brygger ikke pga alkoholnivået men synes øl smaker best i dette sjiktet
Hva er grunnen til at man ikke skal bruke gjær fra øl med OG over 1.060? Blir ikke noe gjenbruk av gjær på meg da...
Man kan vel evt topphøst fra øl som har mer enn 1.060. Den gjæren har ikke sett endelig alkoholstyrke enda.
Jeg testa topphøsting av WLP028 på julealen jeg satte, det gikk helt fint det jaDet har jeg gjort, ja. Men det er jo ikke så mange gjærtyper som er gode topphøstere. Skjønt 05 er vel brukbar, og det er sikkert den mest brukte gjærtypen av alle. Blant hjemmebryggere, da.
Kan ellers varmt anbefale Wyeast 1318 til det meste, og den er jo suveren til topphøsting. WLP028 er også brukbar, synes jeg.
Bare høst fra starterene dine, og ikke det ferdige ølet, så unngår du jo problemet.Ligger vel stort sett mellom 6-8%. Brygger ikke pga alkoholnivået men synes øl smaker best i dette sjiktet
Bare høst fra starterene dine, og ikke det ferdige ølet, så unngår du jo problemet.
Jeg har selv vanskeligheter med å være enig egentlig. Føler det er litt som å si at man er krigsveteran etter å ha spilt paintball en gang, du ville ikke kalt det for en kontingent. Full tilgang til allt du trenger? Det er ikke slik en vanlig gjæring forløper. Trener liksom ikke det som trengs hvis du sitter i plaskebassenget, i steden for å konkurrere i det store bassenget.Er ikke en starter en gjæring da? Jeg har i grunnet regnet generasjoner på starteren jeg.
Der kan du se, jeg har sikkert telt feil da. Jeg har selv med konisk sluttet å høste gjær i sin helhet fra brygg. Kun fra startere. Men kanskje jeg skulle begynne igjen om forskjellen er stor i positiv retning...
Men man mister effekten av at det har vært gjennom en gjæring.
Hvis du høster gjær i 3 generasjoner, og så tar en pause i bryggingen, slik at du må sette en starter på gjæren du har høstet, rykker du da tilbake til start eller får du gjenskapt siste høsting?