Finn Berger
Moderator
Dere som ikke nødvendigvis er oppe i @Finn Berger sin bryggetakt, med et par brygg i uken , men mer moderat som undertegnede. Har dere en «strategi» for hå holde liv i gjæren dere skal gjennbruke? Mine blir kanskje stående på labflasker i 5-9 måneder før de benyttes igjen, og da er jeg ofte særs skeptisk til at de faktisk gir meg det jeg skal ha, uten medfølgende troll....
Har dere typisk et par gjærkulturer dere beholder og kjører? Tror jeg har hatt litt mange forskjellige opp i gjennom.
(Og Finn, jeg er bare misunnelig )
Jeg har aldri prøvd det, men jeg tror ikke det er fryktelig komplisert å fryse gjær. Du finner fort anvisninger på hvordan på nettet. @Sarge driver med det, om jeg ikke husker feil.
Jeg burde helt klart gjøre det, jeg også. Det er ikke alt jeg brygger ofte - f.eks, alt(bier). Wlp036 har jeg måttet holde i live gjennom å kjøre en liten starter et par ganger. Men det er en litt slitsom måte å gjøre det på.
Ellers tror jeg egentlig gjæren holder seg greit i kjøleskap ganske lenge hvis den bare er i toppform når du setter den inn, og den får ligge beskyttet av litt øl.