Gjenbruke gjær

Dere som ikke nødvendigvis er oppe i @Finn Berger sin bryggetakt, med et par brygg i uken ;) , men mer moderat som undertegnede. Har dere en «strategi» for hå holde liv i gjæren dere skal gjennbruke? Mine blir kanskje stående på labflasker i 5-9 måneder før de benyttes igjen, og da er jeg ofte særs skeptisk til at de faktisk gir meg det jeg skal ha, uten medfølgende troll....

Har dere typisk et par gjærkulturer dere beholder og kjører? Tror jeg har hatt litt mange forskjellige opp i gjennom.

(Og Finn, jeg er bare misunnelig :) )

Jeg har aldri prøvd det, men jeg tror ikke det er fryktelig komplisert å fryse gjær. Du finner fort anvisninger på hvordan på nettet. @Sarge driver med det, om jeg ikke husker feil.

Jeg burde helt klart gjøre det, jeg også. Det er ikke alt jeg brygger ofte - f.eks, alt(bier):). Wlp036 har jeg måttet holde i live gjennom å kjøre en liten starter et par ganger. Men det er en litt slitsom måte å gjøre det på.

Ellers tror jeg egentlig gjæren holder seg greit i kjøleskap ganske lenge hvis den bare er i toppform når du setter den inn, og den får ligge beskyttet av litt øl.
 
Jeg har begynt med å lage en litt for stor starter.Før starteren har gått seg helt ferdig så heller jeg av et par dl i et godt rengjort glass av typen apertina(?)ost. Det rommer et par dl. Fyller ikke helt opp og skrur lokket løselig på. Lar gjæren få gå seg ferdig før jeg setter glasset i kjøleskapet.
Synes det er en enkel og renslig måte å ta vare på gjæren.
 
Jeg gjør også som Mc. Er gjæren gammel, lager jeg en liten starter på en liter med OG 1.020. Dersom den går greit, dekanterer jeg og lager vanlig størrelse.
Dersom jeg hadde bunn- eller topphøstet hadde jeg kjørt kortere lagring da faren da er større for mutering.
Dersom den blir for gammel, eller lukter, blir det bare kastet.
 
Jeg har begynt med å lage en litt for stor starter.Før starteren har gått seg helt ferdig så heller jeg av et par dl i et godt rengjort glass av typen apertina(?)ost. Det rommer et par dl. Fyller ikke helt opp og skrur lokket løselig på. Lar gjæren få gå seg ferdig før jeg setter glasset i kjøleskapet.
Synes det er en enkel og renslig måte å ta vare på gjæren.

Ja, det er måten å gjøre det på:). Og det er viktig det du sier om ikke å skru igjen lokket helt. Trykket i et helt tett glass kan ta livet av gjæren. Og sørg for at det kommer med litt av starterølet.
 
Frysing kan ha noe for seg sjøl om du har en husgjær du bruker ganske ofte. Setter du en starter når du får ei ny pakke i hus, og fryser ned noen rør med en liten dose i hver, har du i prinsippet flere pakker ny gjær liggende. Det er i praksis grenser for hvor mange ganger vi bør gjenbruke en gjær, også om vi topphøster. Det sniker seg nok etter hvert inn en del bakterier i den. Så det kunne være kjekt å bare kunne gå i fryser'n og begynne på nytt etter noen runder med gjenbruk.

Det går an å fosforsyrevaske gjæren, men det er minst like mye bry som å fryse ned noen rør, og syrevaskinga tar heller ikke knekken på villgjær.
 
Jeg har begynt med å lage en litt for stor starter.Før starteren har gått seg helt ferdig så heller jeg av et par dl i et godt rengjort glass av typen apertina(?)ost. Det rommer et par dl. Fyller ikke helt opp og skrur lokket løselig på. Lar gjæren få gå seg ferdig før jeg setter glasset i kjøleskapet.
Synes det er en enkel og renslig måte å ta vare på gjæren.

Jeg oppfordrer og anbefaler også denne metoden å gjøre det på. Jeg har selv gjort dette i noen år og mener at denne prosessen er langt sikrere og enklere enn å vaske gjær fra et gjæringskar.

Jeg har hatt gående Wlp007 og Wlp833 i mange generasjoner. Gjæren kan tidvis stå i kjøleskapet i mange uker uten at jeg setter den til arbeid. Åkkesom så produserer den skum i starteren hurtigere enn 1. gen. ferskgjær gjør rett fra posen etter min erfaring.
Jeg tar smakstesten før jeg går i gang med en ny runde. Det har skjedd et par ganger at de har gått i vasken, men har stort sett holdt de gående i over 10 generasjoner. Jeg sverger til dette. Bakdelen er jo at det kan bli litt ensformig med samme gjærstamme i perioder, men Wlp007 og Wlp833 er jo ganske allsidige. :)
 
Jeg har aldri prøvd det, men jeg tror ikke det er fryktelig komplisert å fryse gjær. Du finner fort anvisninger på hvordan på nettet. @Sarge driver med det, om jeg ikke husker feil.

Jeg har frosset ned gjær i noen omganger, ja. Det er ikke vanskelig, det eneste er å få tak i glyserol og noen rør å fryse ned i, finne ut av prosessen og sette i gang.

Jeg brygger sjelden og for meg er frysing en fin måte å øke holdbarheten på sammenlignet med kjøleskap.
 
Trykkoker, aka fattigmanns autoklav, er vel også greit å ha?
Ja. Jeg har ikke det, så jeg har min litt mer tvilsomme metode (koking uten trykk, som så langt ikke har sviktet meg). Jeg setter alltid en liten starter når jeg bruker frossen gjær og vurderer lukt, utseende osv på den før jeg pitcher. Jeg har hatt en starter som var litt "funky" en gang, men den kom fra høstet gjær som hadde stått i kjøleskap, ikke fryser. Jeg har alltid noen klassiske tørrgjær-pakker som backup. Øl skal det bli.
 
D6C26905-E5D3-4FF9-9C56-BA645FDC0D9D.jpeg Noen som kan anbefale glass? Lurer på type og størrelse. Tenker på 100ml stamflasker, da de nok også tåler trykk-kokeren min..
 
Hva menes med FV?
Grunnen til at jeg tenkte små flasker var jo dette at Glykol kommer ikke i ubegrenset mengde, og om jeg skal fylle 250 ml pr gjær som skal fryses, baller dette raskt på seg...
 
Hva menes med FV?
Grunnen til at jeg tenkte små flasker var jo dette at Glykol kommer ikke i ubegrenset mengde, og om jeg skal fylle 250 ml pr gjær som skal fryses, baller dette raskt på seg...
Fermenting vessel i mangel på et annet norsk ord som beskriver bøtte/konisk etc med få bokstaver.

Aha. Da kjøper du en stor, eller to, gjerne 1800ml f.eks. pluss en rustfri trakt, og heller fra FV i denne store, lar stå til det har kompaktert seg såpass at du vil dekantere, og så kan du evt helle over i 100ml.

Som et forslag.
 
Fermenting vessel i mangel på et annet norsk ord som beskriver bøtte/konisk etc med få bokstaver.

Aha. Da kjøper du en stor, eller to, gjerne 1800ml f.eks. pluss en rustfri trakt, og heller fra FV i denne store, lar stå til det har kompaktert seg såpass at du vil dekantere, og så kan du evt helle over i 100ml.

Som et forslag.

FV = gjæringskar?
 
Tilbake
Topp