Gjengetape

Gahr

Norbrygg-medlem
Litt kronglete å forklare, men: Jeg sitter og tenker på at litt bedre system for silingen av humlen i gryta mi, og lurer på om jeg trenger gjengetape for å feste noen rør skikkelig. Sveising/lodding osv. er ikke aktuelt her. Derfor: vil det være uheldig om gjengetapen kommer i kontakt med den kokende vørteren, eller er dette uproblematisk?

Hei Gahr, finner ikke innlegget ditt der du tipset om et slags filter for å feste til utløpet av kokekaret.
Husker du hvor du fant dette, eller har du funnet bedre løsning på samme problem?

Bruker humleposer per i dag (med inntil 100g pellets/hel blomst), men etter hva jeg forstår, vil det trolig være bedre utbytte uten bruk av pose, selv om dette krever bedre siling/oppsamling ut av karet. Helte trub med humle i badekaret en gang, og sluket nektet å åpne før Dr. Plumbo kom på besøk...

Eh, jeg husker ikke helt... Men, min løsning er som følger: Jeg har en gryte hvor utløpet til krana er boret nesten helt nede ved bunnen av gryta. Jeg stikker rett og slett en liten rørstump inn i hullet, og har en liten "kappe" som jeg trer utenpå enden av rørstumpen. Denne kappen er bøyd til av en perforert stålplate (se bildet). Jeg fikk anordningen av Atle Holgar ("gamle-petit") i sin tid. Har ikke anelse om hvem som laget den, han hadde fått den av en kunde. Den funker glimrende med humleblomst, men slipper såpass mye pellet-gugg gjennom at krana tetter seg.

Litt vanskelig å være sikker på, men denne platen vi har i kokekjelen vår (rett over varmeelementene) ser ut til å være laget av samme materiale med lignende tetthet av hull. Dette var jo en bra løsning, og mindre omfattende enn å ha en skreddersydd plate på 4 bein i kjelen! :)

Hullene er ca. 2 mm i diameter. Lengden (slik saken er vist på bildet) er ca. 10 cm, bredden på kappen nesten 6 cm. Eneste minus er at den ikke sitter skikkelig fast i kran-hullet under bruk. Jeg stapper noen tråder fra en rustfri "skrubbe-dott" (husker ikke hva de egentlig heter, men du får dem på Rema i seksjonen for oppvask-remedier) inn rundt rørstumpen, så sitter den godt nok. Jeg har i alle fall aldri opplevd at den detter ut under bruk. Litt Reodor Felgen, men det funker.

Finnes det bildet som Gahr viser til fortsatt?
Jeg har hittil benyttet humleposer, og tappet alt annet rett i gjæringskarene.
Tenkte jeg skulle se om jeg kunne gå for en annen løsning der jeg kunne bruke hel humle og sile av.
Har vært i kontakt med hop stopper mannen, men han anbefalte ikke hop stopper sammen men dypp kjøler pga. cold break materialet ville tettet det meste til.

Odd-Rune skrev:
Finnes det bildet som Gahr viser til fortsatt?

Jeg tror bildet er blitt borte i mai da vi hadde dataproblemer på forumet og nettsiden. Det kan hende at jeg har det liggende på en back-up-cd, men har nå dessverre ikke mulighet til å finne ut av det.

Tilbake
Topp