Gjennbruk av gjær

Jeg tok vare på en del gjær slurry fra en gjæringsdunk med Weiss bier som jeg satte for noen uker siden. Nå har det ligget i kjøeskapet i 3-4 uker.

Jeg tenkte å sette en ny batch og håpte å kunne gjennbruke gjæren. Hvordan vet jeg om jeg har nok gjær til å lage en starter som bli av passe størrelse. I forrige batch tilsatte jeg 2 rør med fersk gjær. Når den var ferdig å gjære så fylte jeg opp de 2 rørene med slurry. Planen var å lage en starter på dette for å tilsette i den nye 20 liters batchen...

Dette blir jo ikke helt "vitenskapelig" i og at jeg ikke har kontroll på antall gjærceller i slurryen, men tror dere det holder i mengde hvis jeg lager en 1 liters starter på disse 2 rørene?

Ja, kjenner kalkulatoren. Problemet er at den sier jeg trenger mer slurry enn jeg har.

Nå har jeg tatt sjangsen og laga meg en starter som jeg har tilsatt all slurryen jeg hadde. Nå blir det jo veldig omtrentlig men jeg satser på at det blir nok. Jeg mangla ca 30% fra å ha så mye slurry som MrMalty mente jeg burde ha.

Rop ut hvis dere mener dette er idioti, så har jeg evt enda mulighet til å kanselere før jeg brygger på onsdag.

Kan godt være det fungerer bra, men jeg mener å ha sett at hvete-gjær har dårlig holdbarhet, også lagret i kjøleskap.

Tilbake
Topp