Gjennomføring av ledninger gjennom kjøleskap-vegg

Fordi når jeg skal flytte på boksen med STC-1000 må jeg skru opp boksen og løsne temperaturproben fra STC'en.
Og dersom jeg skal bruke den et annet sted, må jeg trekke ledningen på nytt. (Ikke så ofte det sker, men det skjer).
OG når jeg hadde kjøleskapet framme sist var det kondensvann og gruff i oppsamlerbrettet bak kjølskapet, men jeg fikk det ikke løst fordi ledningene som gikk gjennom drenshullet sperret for å få løst brettet.

Temperaturproben går gjennom døra og jeg har en vanlig skjøteledning liggende fast som plugges i varmekilde inne i skapet og varmeutgangen på STC1000. Kan da flytte den enkelt fra skap til skap.
 
Det finnes John Guest panelgjennomføring (bulkhead). Har ikke prøvd dem selv. De er helt klart ikke lange nok til å gå gjennom hele kjøleskapsveggen.
Brewshop har i 3/8": https://brewshop.no/produkt/fat-co2/john-guest/john-guest-38-gjennomforing
Disse har i 3/16": https://www.freshwatersystems.com/p-2444-john-guest-bulkhead-union-316-x-316.aspx (Kjøpte alt av JG herfra før vi gikk over til DMFit).
DD-Bulkhead-Connector-Main.jpg
Med denne kan det funke. Ta av "mutteren" på to slike og med en tilmålt PET-rørbit mellom. Med den enden muttern var på inn i skapet med rørbiten mellom. Hvis hullet i veggene er på dim med gjengene så bør det bli akkurat slik jeg tenkte. Hvordan man får dette fra hverandre igjen tør jeg ikke tenke på, men det skal man vel ikke uansett.

Føler at jeg stjeler litt for mye plass i tråden din @LarsUlv beklager det. Skal skjerpe meg!
 
Temperaturproben går gjennom døra og jeg har en vanlig skjøteledning liggende fast som plugges i varmekilde inne i skapet og varmeutgangen på STC1000. Kan da flytte den enkelt fra skap til skap.
Jeg har strøm på samme måte som deg, men i tillegg har jeg probe samme vei. Og da blir det problem.
Jeg har ikke lyst å ha ledingen gjennom døren.
Slik har jeg det i de to andre kjøleskapene, og alle 3 (!) skal moddes nå med gjennomføring gjennom veggen. :)
 
Er vel best med rør gjennom, slik at det ikke blir kondens i isolasjonen.

Mener at jeg har klint til med noe «guffe» rundt inni den åpne isolasjonen. Noe byggekitt eller hva man skal kalle det. Smørt så det blir en jevn vegg inni brønnene jeg har laget.
 
Mener at jeg har klint til med noe «guffe» rundt inni den åpne isolasjonen. Noe byggekitt eller hva man skal kalle det. Smørt så det blir en jevn vegg inni brønnene jeg har laget.
Ja, det vil jo fungere. Det så jo veldig ryddig ut. "Lekker" det kulde/varme der det mangler isolasjon?
 
Med denne kan det funke. Ta av "mutteren" på to slike og med en tilmålt PET-rørbit mellom. Med den enden muttern var på inn i skapet med rørbiten mellom. Hvis hullet i veggene er på dim med gjengene så bør det bli akkurat slik jeg tenkte. Hvordan man får dette fra hverandre igjen tør jeg ikke tenke på, men det skal man vel ikke uansett.
Ikke bare umulig å demontere, vanskelig å montere også. Da hadde jeg heller prøvd å finne en passe lang bøssing og brukt koblinger med hangjenger på hver side av veggen. Og masse gjengetape.
 
Jeg har strøm på samme måte som deg, men i tillegg har jeg probe samme vei. Og da blir det problem.
Jeg har ikke lyst å ha ledingen gjennom døren.
Slik har jeg det i de to andre kjøleskapene, og alle 3 (!) skal moddes nå med gjennomføring gjennom veggen. :)

Ok, hva med PowerCON koblinger? Da trenger du bare et hull som er stort nok til ledningen, og skrur fast inntaket på utsiden av kjøleskapet.

https://www.ebay.com/itm/1Set-Water...Cable-Connector-/152613970335?var=&hash=item0

Red. et hull som er stort nok til ledningen
Et hull som er stort nok til diameteren på inntaket.
 
Sist redigert:
Hvis man først skal lage stort hull i innerveggen og isolasjonen, holder det med én panelgjennomføring montert i ytterveggen, sånn at det blir en @Staro-vennlig løsning med 3/16" push fit på begge sider.
Jeg vil ha noe som ligner på den nedsenkbare JG koblingen @Tapcooler bruker på sin mottrykksfyller. Den finner jeg ikke på JG sine sider.
 
Hvis man først skal lage stort hull i innerveggen og isolasjonen, holder det med én panelgjennomføring montert i ytterveggen, sånn at det blir en @Staro-vennlig løsning med 3/16" push fit på begge sider.
Ja, er noe slikt jeg ser for meg.
Fjerne kun så mye av isolasjonen at gjennomføringen rekker gjennom.
Kanskje det finnes lengre utgaver av den panelgjennomføringen også...
 
Hvis man først skal lage stort hull i innerveggen og isolasjonen, holder det med én panelgjennomføring montert i ytterveggen, sånn at det blir en @Staro-vennlig løsning med 3/16" push fit på begge sider.

Du får ikke 3/16 uten å bygge ut, for å så disribuere. Hvis jeg skjønte riktig.

Min løsning er i mm fordi slangene jeg fikk tak i her på berget (polyuretan) var i mm. Men jeg har skjønt at jeg kunne ha bygget det helt annerledes med 3/16", så innsiden av kjøleskapet skal bygges om til 3/16. Bildet var bare et eksempel på hvordan man kan lage plass uten lange gjennomføringer.
 
Jeg vil ha noe som ligner på den nedsenkbare JG koblingen @Tapcooler bruker på sin mottrykksfyller. Den finner jeg ikke på JG sine sider.
JG har dem de også, men den i mottrykksfylleren er fra DMFit: http://www.dmfit.com/eng/products/p6.html?ptype=view&prdcode=1502060041
Mulig at det går an å 3D-printe noe de koblingene passer i, kanskje med en liten flens på utsiden av skapet og gjenger på innsiden.
Edit: maskinering funker selvfølgelig, noe dyrere dog...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp