Innkjøp for prosjekt tappekraner i kjellerstua

andor

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har så langt brukt picnic-kraner for å tappe fra cornyfat, men planlegger nå å sette tappekraner på veggen i kjellerstua og ha kjøleskap med 2 corneliusfat i boden ved siden av.

Det vil si at jeg må borre hull i kjøleskapet, og i veggen inn til kjellerstua. Inntil videre går jeg for 2 kraner, men med mulighet for å utvide ved behov. Jeg har søkt mye på forumet, og har fått mye inspirasjon og funnet noen svar, men prøver å skrive tenkt fremgangsmåte her, sammen med en foreløpig handleliste, og håper at noen kan ta en titt, og komme med råd og tips. :)

1. Borre hull i veggen fra kjellerstua(der kranen skal sitte) og inn til boden.
- Hvilken bordimensjon må/bør jeg bruke gjennom veggen?
- Jeg antar at jeg her må ha gjennomføringer(shanks?)?
- Er det hurtigkobling som er normalt/anbefalt å ha i "tappekranenden" eller bare nippel inn på tappekrana?

2. Borre hull i kjøleskap
- Bordimensjon her?
- Må jeg ha en form for gjennomføring her for å tette i kjøleskapet?
- Er det greit/anbefalt å trekke ølslange i ett fra øl-ut kobling og helt frem til nippel/QD på tappekrana, eller er det smart å ha en slags QD på utsiden av kjøleskapet?​

3. Innkjøp av deler
- Planlegger å handle på bryggselv, da jeg har skjønt at det ikke er så mye å spare på å handle utenlands. Jeg har god erfaring med bryggselv, og kommer derfor til å bruke de, med mindre noen har noen andre anbefalinger.
- 2 X Perlick 650SS - Bryggselv
- Ølslange 3/16 PET OD - 6 meter(2X3 meter, vil 3 meter gi for lav flow?)
- 2 stk. John Guest-kobling 3/8 X 5/8 til montering på shank(Betyr at jeg må ha litt 3/8 ølslange for å få det inn på shanken?)
- X antall John guest for å koble mellom kjøleskap og shank og for overgang mellom 3/16 og 3/8?
- 2 x øl-ut kobling for corneliusfat
-Driptray for montering på vegg, og mulighet for 3 kraner. :)


Puh, dette ble langt med mye spørsmål. Føler at jeg overkompliserer mye her, håper noen kan ta seg bryet med å se om jeg tenker riktig, eller om jeg har glemt noe åpenbart. Med så mye forskjellige dimensjoner på QDs og slanger føler jeg at det kanskje blir litt overdrevet?
 
Varmt øl i slangene gir skumproblem, så det er best å ha kjøleskapet så nært kranene som mulig. Kan du ha kjøleskapet inntil veggen på motsatt side av kranene?
Hvor tykk er veggen? Skal du ha kranene rett på veggen, på et panel utenpå veggen eller innfelt i veggen? Dette har betydning for hva slags shank som passer.
Gjenom kjøleskapsveggen kan du bruke en bit med myk slange (f.eks gummi eller silikon) for å tette+beskytte ølslangene.
Hurtigkoblinger på slangene er ikke nødvendig.
Jeg har ikke balansert noe tappeanlegg med de kranene, men regner med at 3 meter 3/16" slange er for langt. Test og reduser litt og litt til du har passe flow.
Du trenger 2x John Guest 3/8"-3/16" pr kran (ikke 3/8"-5/8"). Ja, du trenger litt 3/8" slange i hver ende.
 
Hei og takk for svar! :)

Tenkte litt på skumproblemer, men jeg kan, som du skriver, ha kjøleskapet vegg i vegg der tappekranene skal sitte, så det er vel snakk om veggtykkelse + 5 cm utenfor kanskje. Med 3/16 håper jeg at det skal gå greit.

Tenkte å begynne med å montere kranene på en malt hobbyplate, eller noe som har ca samme tykkelse (3cm) eller noe, og veggen er en lettvegg med gipsplater, så jeg vil tippe ca. 7-8 cm totalt. Tror kanskje ikke jeg slipper unna med 7,5 cm gjennomføring, så det blir vel 10 cm shank?

Da satser jeg på å bruke en bit med silikonslange jeg har liggende for å tette og beskytte ølslangen på vei ut av kjøleskapet. :) Er det ok å bruke stegbor(eller hva det nå kalles) for å borre i kjøleskapet?
 
Det går fint når du har så kort slange utenfor.
Hvis du skal ha shank som går gjennom 8 cm tykkelse, er nok 15 cm best. Det går litt lengde til mutter og kobling. Men siden du skal ha et panel, er det greiest å montere en kort shank i panelet. I beste fall får du plass til koblingene inni veggen, og da kan du sette kjøleskapet helt inntil veggen.
Trodde du mente JG slange til slange i 5/8"-3/8". Den med 5/8" gjenger er bedre enn å bruke nippel. Den aller beste hadde vært å bruke en JG "stem to tube" 3/8"-3/16" overgang i tillegg (JG varenr PI061206S), men jeg vet ikke om noen butikker i Norge som selger dem.
Stegbor er bra. Metallbor funker også, det er tynne plater i kjøleskapskallet.
 
Tilbake
Topp