Glassilikon/Akvariesilikon som tetningsmiddel

Jeg har tidligere brukt Tec7 som tetningsmiddel i kokegryta mi, men etter å ha lest at dette ikke er ideelt har jeg nå byttet ut denne med akvariesilikon kjøpt på Clas Ohlson.

Jeg har prøvd å google rundt, men sliter med å finne ut av følgende: Er det et faktum at glassilikonen er trygg å bruke ved koking? Ser bare mye meninger og synsing, skulle gjerne hatt litt mer harde fakta.

Noen som har innspill?
 
Kjøpte en litt teit PT100 temp probe som faktisk lakk i gjennomføringen/gjengene. Så at Tec7 var diskutert her på forumet som "greit" men ikke godkjent. Trengte jo svært lite av dette jeg da og tett ble det. Bekymrer meg egentlig ikke pga. mengden. Tec7 er jo næringsmiddelgodkjent for fuging av fliser hvor det bearbeides mat men jeg vet jo at koking kan være noe annet.

Så nå står du der og lurer på om akvariesilikon kanskje ikke er bedre enn Tec7? Jeg stod å trippet på akvariesilikon selv hos co, men co dama greide å selge meg sølvlodding. Når jeg kom hjem fant jeg ut at dette trengte et relativt dyrt flussmiddel jeg ikke hadde og resignerte ned til jernia og kjøpte Tec7. Vil følge denne tråden selv om jeg nok kommer til å bytte PT100 proba av andre årsaker men matsikker tetning er jo hele tiden aktuelt
 
Lakk i gjengene? Hvordan monterte du den? Væske vil alltid finne veien gjennom gjengene med mindre du har på teflontape.
 
Lakk i gjengene? Hvordan monterte du den? Væske vil alltid finne veien gjennom gjengene med mindre du har på teflontape.
Jepp, det vet jeg. Neida den lakk i røret som gjengene satt på av alle ting. The devil is in the detail, glemte å sjekke "submersible". Når det er sagt så funker den fint med noen dråper Tec7 inni gjengekanten mot selve proberøret. Kostet 37 kroner m. frakt + 160 kr Tec7 som jeg håper å få brukt uten å ta skade av det :) Altså, ikke kjøp denne til mesketanken din http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-T...ires-50-400-/111179002321?hash=item19e2c8f1d1
 
Dyppet du hele greia?
Nei, tok bare en smørerunde rundt der det ikke var tett, se bilde. Etter å ha latt det tørke varmt monterte jeg og siden har det vært tett. Hvordan er egenskapene til akvariesilikon til tetting av ting som holder kokende vørter? Siden jeg nå ikke fikk kjøpt Tec7 i mindre pakning enn et svært rør ble jeg iallefall glad over de gummiaktige egenskapene og at det ser ut til å holde tett selv i kokekar.(enn sålenge,tvi tvi)
.15010016.jpg
 
Da skjønner jeg hvor det ikke var tett, etter å ha sett på bildet.
Ja, og ellers takk for gode råd, jeg plukket opp dette med teflontape og gjenger tidligere her på forumet. Det er som mange påpeker et veldig hyggelig og hjelpsomt forum, en gullgruve av informasjon. Jeg prøver også å gi tilbake og bidra dersom jeg kan i ren takknemlighet.
 
Fint at det deles informasjon, men denne tråden har sporet helt av. Den var ment å handle om hvilket middel som går an å bruke uten at det er skadelig ved kontakt med kokende vørter.
 
For å spore den litt tilbake. Hvorfor trenger du tetningsmiddel, kan du ta problemet ved rota? Regner med at du har prøvd, men kanskje du ikke har prøvd et triks noen her har på lager?

Hva er problemet og hva er oppsettet?
 
Jeg er vel medansvarlig for avsporingen så får prøve å diskutere tema framover. Fant en interresant opplysning her men vet ikke om det er samme innhold i dette akvariesilikonet. http://reviews.homedepot.com/answer...arium-sealant-questions-answers/questions.htm
Q: Is this considered food grade or food safe sealer? I'm looking for a sealer that I can use for building a mash tun for homebrewing and I want to make sure this is food safe.
A : The DAP Household and Aquarium Silicone is only rated for incidental food contact. For your purposes, you will need a NSF approved silicone sealant, unfortunately DAP does not offer a sealant with that rating.

Og databladet for Casco glass silikonet (det er det du kjøpte?) sier dessverre ikke noe om matsikkerhet såvidt jeg kan se ? Men vi vet at fisk ikke dør av det og det er en god ting. Ser at det er masse bryggere ute i verden som har tettet mesketønna si med akvariesilikon forøvrig, uten at det sier noe sikkert om ev. lekkasjer av skadelige stoff på sikt.
 
Grunnen til at jeg trenger å bruke silikon er at jeg har en PT100 temperatur probe som jeg fører gjennom en 1/2" gjennomføring og tetter med silikon rundt. Det blir relativt mye silikon og det gjør meg litt bekymret.

Interessant lesning, Noget Undergjæret. Synes forøvrig det er utrolig rart at et så essensielt problem som å tette lekasjer ikke har en mer konkret og allment akseptert løsning. Det kan jo ikke akkurat være første gang mat-industrien har måttet bruke tetningsmidler.
 
Grunnen til at jeg trenger å bruke silikon er at jeg har en PT100 temperatur probe som jeg fører gjennom en 1/2" gjennomføring og tetter med silikon rundt. Det blir relativt mye silikon og det gjør meg litt bekymret.

Interessant lesning, Noget Undergjæret. Synes forøvrig det er utrolig rart at et så essensielt problem som å tette lekasjer ikke har en mer konkret og allment akseptert løsning. Det kan jo ikke akkurat være første gang mat-industrien har måttet bruke tetningsmidler.

Hvordan har du skrudd sammen dette? Selv slipper jeg unna med en o-ring og ei skive på pt-100 gjennom kjelevegg.
 
mat industrien har produkter, så flere amerikanske produsenter som har godkjente silikon produkter i porteføljen. Så også ut som det kunne kjøpes fra en butikk i Sverige. Wiki artikkelen angående silikon(produkter) jeg leste var også relativt beroligende angående bruk i matvarer men igjen, ingen definitiv "godkjent stempel".
Nå har jeg forstått det slik at for å få godkjent et produkt så må det godkjennes for et spesifikt bruksområde. Koster sikkert mye penger og tid for produsenten. Er jo mye som er matsikkert uten at det er godkjent.

Her er de jeg fant som ser bra ut :

GE brand
102, 103, 108, and 109 Multipurpose— Use for sealing, bonding, and gasketing. Won't run on overhead and vertical surfaces. Adhere to metal, glass, wood, silicone resin, vulcanized silicone rubber, ceramics, natural and synthetic fiber, and plastics. Begin to harden in 20 minutes. Temp. range is -75° to +400° F. Meet MIL-A-46106B, Group I, Type I. FDA compliant and USDA approved. NSF-51 certified for use with food equipment materials. UL recognized.

Dow Corning brand
732 Multipurpose— For sealing, bonding, and gasketing metal, glass, wood, silicone resin, vulcanized silicone rubber, ceramics, natural and synthetic fiber, and plastics. Won't run on overhead and vertical surfaces. Begins to harden in 20 minutes. Temp. range is -76° to +350° F for aluminum, clear, and white; -76° to +400° F for black. Meet MIL-A-46106B. FDA and USDA compliant. NSF-51 and NSF-61 certified for use with food equipment materials and drinking water systems. UL recognized.


Det jeg er litt skeptisk på er lav pH i vørter og hvor lenge "pakningene" varer dersom det er direkte kontakt. Synes å merke at Tec7 blir litt mykere etter 5 runder i kombinert meske/kokekar. Sølvlodding er kanskje det beste her.
Mange hevder at sålenge produktet du bruker er 100% silikon så er det greit, godkjenning eller ei. Men finner du en butikk som selger et godkjent produkt i nærheten, f.eks noen av de to nevnte, så post det i denne tråden er du snill
 
Hvordan har du skrudd sammen dette? Selv slipper jeg unna med en o-ring og ei skive på pt-100 gjennom kjelevegg.
Kanskje off topic, men jeg gjør det samme som Miguel. Fra utsiden skive->oring>kjelevegg>oring>skive>mutter . Teflon tape på gjengene
Er tett.
 
Jeg tok den silikonfylte sensoren fra bildet over (denne er akkurat ferdig stivnet, klinte på silikonen i går kveld) og kokte i en liten kjele med vann noen minutter.

Silikonen lukter en del, men jeg kjente ingenting av denne lukten av vannet etterpå. Så sånn sett kan det virke som det ihvertfall ikke vil påvirke smaken på ølet, men det kan såklart være andre farlige stoffer som kommer med som ikke smaker noe...?
 
Silikon skal vel normalt sett herda i 3-7 dagar før den er gjennomherda...

Ellers var det no ein mastodont av ein PT100 du har. Litt avhengig av diameter på thermowellen så kunne du kanskje ha montert den i ei vanleg klemringskobling så var du kvitt silikonen.
 
Tilbake
Topp