Glutenallergi og øl

Jeg skal arrangere en ølsmaking, og vet at en deltaker er glutenallergiker.

Har jo lest om Nøgne Ø sitt "eksperiment" med enzymer som bryter ned gluten i Porter og Saison. Finnes det noen med hands on erfaringer om at disse ølene går bra hos en allergiker?

Ellers har jeg notert meg Greens Blonde Ale fra polet som OK alternativ. Andre? Ikke butikk/industriøl.

Og finnes gluten bare i hvete? I så tilfelle må det jo være veldig enkelt å lage glutenfritt øl selv?
 
Kanskje ikke det å lage glutenfritt øl er det vanskeligste i verden (man kan jo f.eks. bruke sorghum-ekstrakt), men det er verre om ølet skal bli skikkelig godt også...
 
Jeg har testet Clarity Ferm fra White Labs i to øl, og på to med mild  glutenalergi. Clarity Ferm er et klaringsmiddel som brukes under gjæring (tilsettes sammen med gjæren). Flere, inkl. White Labs selv, sier at har en kjekt bieffekt med at den feller ut glutenproteinet også. De to som smakte mine øl rapporterte ingen reaksjon på ølet. Men ingen av dem drakk mye, og de reagerer vanligvis ikke voldsomt på gluten.
 
De fleste med gluten allergi kan jo spise havre. Vet ikke hvordan det blir å lagre et brygg med 100% havre?
 
Fredda skrev:
De fleste med gluten allergi kan jo spise havre. Vet ikke hvordan det blir å lagre et brygg med 100% havre?

Det er ikke gluten i havre, men problemer oppstår når havren produseres i samme mølle som hvete etc, da blir den forurenset. Skal man være sikker på å unngå dette, må havren produseres i egne møller.
 
corrona. men da kan man likegodt drikke sats :)
100% havre gir garrantert meskeproblemer.
havre, ris og candisirup blir vel glutenfritt, men det blir også smakløst... :)
Server vin :)
 
Mulig, men en kompis med sølaki kan ihvertfall drikke den, så det er nok lite ihvertfall.
Jeg vill ikke ha uansett :)
 
beklager at jeg vekslet det med cøllaki.
Glutenallergi:

Glutenallergi er heldigvis lett å teste om man har, det finnes til og med hjemmetester man kan få kjøpt.
Hva er gluten allergi?

Glutenallergi er en sykdom i tynntarmen, der en reaksjon mot gluten innebærer at tarmtottene i slimhinnen skades. Problemet med gluten allergi er at det finnes i mange av de matvarene vi spiser til daglig, og det kan ofte være lurt å rådføre seg med en kostholdsveileder (naturopat).

Gluten finnes i hvete, bygg og rug samt i vanlig havre som ikke er spesialbehandlet. Spelt (urhvete) inneholder også gluten. Når man holder seg unna gluten som utløser sykdommen vil tynntarmslimhinnen heles fullstendig.
Symptomer av Glutenallergi:
Diare
avmagring
slapphet
jernmangel
magesmerter

Andre symptomer er kronisk mangel på vitamin A, vitamin D og vitamin B (folsyre).
 
magne1972 skrev:
beklager at jeg vekslet det med cøllaki.

Cøliaki og glutenallergi er betegnelser på det samme, så det stemmer for begge det du har listet opp. Et problem med tilstanden er at man kan reagere svært ulikt på gluten, noen får ingen symptomer, mens andre kan bli svært dårlig. Derfor er det en risiko å tilby folk som har det øl som inneholder gluten, man vet ikke hvordan de vil reagere på det. Glutenintoleranse derimot er en mer diffus diagnose, som kan gi lignende symptomer.
 
Kort oppsummert: INGEN har erfaringer med Nøgne Ø Porter og Saison i forbindelse med glutenallergi, og INGEN har andre tips om tilgjengelige og gode ale som er glutenfrie?
 
Tilbake
Topp