Glutenfritt øl

Er det noen som har brygget med clarity ferm for en glutenallergiker enda?

Jeg har en IPA nå, men siden madammen som er glutenallergiker er vant til maisøl så syntes hun det var for mye og lot nesten hele flasken stå urørt.. Så jeg trenger fortsatt en forsøkskanin.

Vurderer å spørre en kollega om hun vil smake, men hvis det fungerer dårlig er jo neste dag for henne ødelagt, og det er litt kjipt å være ansvarlig for det.

I følge White Labs skal en dose CF redusere glutenprotein til under 20ppm i en 19 liters batch (20ppm er internasjonal standard for glutenfritt såvidt jeg har skjønt, selv om det egentlig bare er glutenredusert). Men med litt lesing så har jeg forstått at det er hele tre proteiner som allergikere ikke tåler.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
Er det noen som har brygget med clarity ferm for en glutenallergiker enda?

Jeg har en IPA nå, men siden madammen som er glutenallergiker er vant til maisøl så syntes hun det var for mye og lot nesten hele flasken stå urørt.. Så jeg trenger fortsatt en forsøkskanin.

Vurderer å spørre en kollega om hun vil smake, men hvis det fungerer dårlig er jo neste dag for henne ødelagt, og det er litt kjipt å være ansvarlig for det.

I følge White Labs skal en dose CF redusere glutenprotein til under 20ppm i en 19 liters batch (20ppm er internasjonal standard for glutenfritt såvidt jeg har skjønt, selv om det egentlig bare er glutenredusert). Men med litt lesing så har jeg forstått at det er hele tre proteiner som allergikere ikke tåler.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Det påstås bla at maltet korn, med gluten  brytes ned av gjæringsprosessen, men har man cøliaci, så ER man allergisk mot gluten. Noen får ikke reaksjoner, rennna ræv, noen gjør det, men uansett reagerer alle med allergi i tarmen, dvs ødeleggelse av enzymene som er knyttet til tarmtottene i tynntarmen. Kort sagt blir disse tottene borte, over tid, og kan ikke lengre ta opp næring.
Problemet er at det ser ut til at det er en generell oppfatning om at så lenge man ikke får/har symptomer på rennaræv, så er alt greit, men om man ikke buker helt rent utstyr mellom produktene, malt/ris, mais, så vil det være fare for forurensing. Er man ømfintlig for gluten vil man få reaksjon, selv om den ikke er umiddelbar.
ikke[/quote]
 
Liten bump og fortsettelse på dette med glutenfritt øl:

Clarity-ferm er nå tilgjengelig hos den lokale bryggebutikken her i Trondheim, så tenkte jeg skulle gi dette et forsøk til mine venner med cøliaki. Jeg forstår det slik at der mulig å brygge all-grain å bruke clarity-ferm for å oppnå et svært lavt gluten innhold. 10,9 ppm og 65 ppm er nevnt tidligere i denne tråden, og White Labs selv hevder et rør skal gå dette til under 20 ppm.

For å komme om mulig enda nærmere glutenfritt tenkte jeg å kjøre en mellomløsning: Partial mash med vanlig malt, deretter Sorghum ekstrakt og en dæsj maltodekstrin. Tilsats av koppaclear, gjærnæring og nevnte clarity-ferm.

Tror dere at dette vil nærme seg "glutenfritt"? Kanskje bytte ut noe av ekstrakt med litt mer "vanlig" malt? Andre kommentarer?

Mvh.
Magnus
 
Her er det en kompis av meg fikk som svar fra White Labs:

"I think you will be pleased with the Clarity Ferm enzyme for both it's gluten reducing as well as it's clarifying effects.  I use it in all of my home brewing and I have never had a problem serving it to people with any level of gluten intolerance, including coeliac's disease.
Since Clarity Ferm is an enzyme, it is not used up in the reaction so a single 5ml vial should be OK to use in your 7.5 gallon batch.  Just be sure to add it to your chilled wort at about the same time as you pitch your yeast.
If you still have gluten after fermenting (which you shouldn't), adding more Clarity Ferm probably won't help much since the enzyme will still be present in the beer.  Also, Clarity Ferm works by preventing protein bonds from forming, but it won't break those bonds once they're formed so it really does need to be added pre-fermentation for optimum performance.  Also, the enzyme works best at room temperature so keep that in mind when making lager style beers.
You'll be glad to know that wheat beers are not out of the question!  I made a blackberry wheat beer and my mother-in-law tried it (she's borderline coeliac) and had no reaction.  From what I've heard and experienced, Clarity Ferm will work on all styles of beer and any adjunct or flavor addition will not affect it.
I encourage you to give it a try and see how it works for you.  Please be careful though and when trying beer made with Clarity Ferm for the first time, drink a small sample and see if you have any reaction.  If you are OK, then you can try larger samples.  Hopefully you have the same success that I have!"

Han har brygget mange batcher med Clarity Ferm og alle har vist seg glutenfri igjennom strips fra Romer Labs. Han har glutenallergi selv, og han sier at han ikke har reagert på noen av batchene.
Jeg har også gitt en av hans stouter til min far med glutenallergi, han reagerte ikke på den i heletatt.

Spørsmålet her er jo lager.. Som de fleste litt eldre herremenn oppe i åra, så er min far glad i pils og div. lagertyper.
Så det jeg tenkte var å brygge en lager med clarity ferm også få den testet med slike strips.

Jeg har brygget to batcher med clarity ferm allerede, men har ikke fått testet dem på noen med denne allergien :)
Men, folk reagerer forskjellig på gluten, noen kan ha en lett allergi, andre kan få opptil et år ødelagt (Ref. Brewing Network, Sunday Session om gluten). Tror ikke jeg hadde kommet til å servert en øl med clarity ferm til sistnevnte.
 
Da var en belgisk quad testet av en kompis på jobben med glutenallergi, ølen holder 10,5%.
Glutenfri!

Blå strek om den er glutenfri, rød om den ikke er det :)
Den ble testet på 20ppm

Dyre tester da, 200kr pr stk, så blir ikke testet mange.
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    300,8 KB · Sett: 333
Hadde broderen på besøk nå i helga, med medbrakt Cøliaki. Han hev innpå av vår APA, tilsatt clarity ferm. Stilte opp som forsøkskanin, for å si det sånn. Han fikk ingen reaksjoner, så suksess  :skitbra:

Heretter blir dette stoffet å inngå i de fleste av våre øl. Ikke bare fordi det plutselig ble en til øl-munn å mette, men ølet klarner faktisk mye fortere enn før  :yes:
 
Hei!
Jeg har ennå ikke startet å brygge øl, men vil starte så snart jeg har fått utstyret jeg har bestilt. En viktig motivasjon for å teste ut dette er at min kone har cøliaki. Det jeg lurer på er om det er mulig å lage godt, glutenfritt øl. Blant råvarene som ofte nevnes er hirse/millet (i tillegg til dem som er nevnt i diskusjonen over).

Informasjonen har jeg herfra: http://www.glutenfreehomebrewing.org/
De sier at det kan være noe mer komplisert med meskingen med hensyn til glutenfritt øl. De skriver også at en må regne med å bruke mellom 2 og 3 timer mer.

Lykke til!
 
Hvis du bruker Clarity-Ferm i ølet, er det mulig å redusere gluteninnholdet i vanlig øl ned til lave nok nivåer. Uten at du er garantert glutenfritt øl... http://www.whitelabs.com/other-products/wln4000-clarity-ferm
 
På Bryggeland har de nå tatt inn maltet bokhvete. Etterhvert som jeg høster erfaringer med ordinær ølproduksjon, er målet å starte produksjon av glutenfritt øl. Jeg ser at andre har nevnt nettstedet http://www.glutenfreehomebrewing.org/. Etter det jeg kan se, er hirse det som kanskje gir best resultat.

Siden jeg er ny når det gjelder brygging, skal jeg ikke påberope meg mye kunnskap på området. Likevel, når jeg snakket med gutta på Bryggeland, hørtes det ut som det var greit med ettrinns mesking, så lenge man mesker i 90 min og bokhveten ikke knuses for fint. Det blir også bekreftet av enkelte av oppskriftene på http://www.glutenfreehomebrewing.org/. Samtidig beskriver de en meskeprosess som er nokså tidkrevende hvis man skal ta den helt ut.

Gleder meg til å prøve. Hører gjerne fra andre som har høstet erfaringer.
 
Hvis jeg forstår det riktig så vil tilsetning av clarity ferm i all vørter (uavhengig av maltsammensetning) gjøre ølet glutenfritt? Hvorfor plunder/heft med mais og annet?
 
thomasski skrev:
Hvis jeg forstår det riktig så vil tilsetning av clarity ferm i all vørter (uavhengig av maltsammensetning) gjøre ølet glutenfritt? Hvorfor plunder/heft med mais og annet?

Hvis jeg ikke husker feil så er ett av de små rørene til ca 25 liter vørter, rett meg hvis det er feil.

Men poenget er at CF skal redusere gluten til under 20PPM. 20PPM er den internasjonale grensen for "glutenfritt". Men, det vil si at det er fortsatt gluten i ølet, selv om det er under 20PPM. Så hvis det er en hyperallergiker, så er det ikke sikkert at det er nok. Men hvis det er noen som ikke reagerer på "vanlig glutenfritt" (opptil 20PPM, så skal det jo i teorien gå greit.
 
White Labs garanterer ikke for at man ender opp med under 20 ppm gluten med Clarity-Ferm, så man bør være forsiktig.
 
Gahr skrev:
White Labs garanterer ikke for at man ender opp med under 20 ppm gluten med Clarity-Ferm, så man bør være forsiktig.

Har du link? Da jeg leste om CF på deres egne sider (ca 9 mnd siden) så mener jeg at de gikk god for at det reduserte til under 20PPM. Kanskje de har forandre det? Og at de ventet på tillatelse til å kunne kalle det GF, øl som var brygget med det.
 
Så vidt jeg kan huske har White Labs har aldri garantert glutenfritt øl med clarityferm. Gluten reduced beers, derimot.

nettsidene til White Labs: skrev:
A Clarity-Ferm treated beer made from barley or wheat usually tests below 20 ppm of gluten, the current international standard for gluten free
 
Bjarte H skrev:
Så vidt jeg kan huske har White Labs har aldri garantert glutenfritt øl med clarityferm. Gluten reduced beers, derimot.

nettsidene til White Labs: skrev:
A Clarity-Ferm treated beer made from barley or wheat usually tests below 20 ppm of gluten, the current international standard for gluten free
Er jeg helt på jordet nå eller var WL litt mer bestemte I beskrivelsen sin før? Der mener jeg det stod at det reduserte gluten i øl brygget med hvete og.
 
Tilbake
Topp