Golden ale gjærer ikke slik den skal

Jeg satte min 3.runde med en golden ale etter samme oppskrift som jeg har brukt tidligere.
50liter batch, 2x San Diego super yeast, gjæringsfatene på sin faste plass, traff OG på 1.043 som jeg skulle, og tappet på gjæringsfat med super yeast rett i bøtta.
Eneste forskjellen fra de foregående 2 byggingen av denne ølen, er at jeg har prøvd med 250g laktose som jeg puttet i de siste 15 min av kokingen.
Alt forløp som normalt, med god aktivitet i bøttene de første døgnene.
Så har jeg ikke vært så mye i kjelleren de siste 10 dagene, men begynte å spekulere på hvorfor jeg ikke hørte noe fra gjærlåsen.
Sjekke Gravity i kveld, og den var altså på 1.030, som er langt unna de 1.010 jeg ønsker å oppnå.
Ølen smaker veldig bra, men det er jo ikke lettøl jeg skal ha....

Er det bare å være tålmodig å håpe at det ordner seg med ei uke til på fat, eller kan jeg feks tilsette ny gjær? Eller er det andre triks i boka jeg kan prøve for å få igang gjæring igjen?


Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Kan det være noe med temperaturen, kanskje? Hvis du gjærer på grensa, og det så har blitt akkurat kaldt nok til at gjæren har funnet ut at det var på tide å gå løs på vintersøvnen?

Standardrådet er vel å sette den litt varmere, og så få gjæren i suspensjon igjen når temperaturen i dunken har steget.
 
Ok.
Får prøve å finne en varmere plass. Bøttene står på gulv med varmekabler som holder 18 grader. Har liksom ikke vært et problem før.


Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Eneste forskjellen fra de foregående 2 byggingen av denne ølen, er at jeg har prøvd med 250g laktose som jeg puttet i de siste 15 min av kokingen.

Det er en vesentlig forskjell, fordi laktose blir ikke fermentert. Så da vil FG bli mye høyere enn den beregnede 1,010.
Hvor mye bidro laktosen med på OG? Det kan du plusse på den beregnede FG.
 
Jeg kom faktisk ut på samme OG som på de 2 foregående....
MEN, jeg fant ut at kona hadde skrudd ned varmen i gulvet "fordi det var så varmt". Så ølet holdt bare 16,5 grader. Det er vel neppe helt bra når man bruker San Diego super yeast :-(
Har skrudd opp temperaturen igjen, så nå håper jeg at gjæringen skal starte opp igjen.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
DET GJÆRER IGJEN!
HALLELUJA
Flytta gjæringsfatene inn på et annet rom, og skrudde temperaturen opp på 20 grader, og jammen ble det aktivitet i spannet igjen. :)

Men, bør jeg fiske ut humleposene jeg la oppi for å tørrhumle på onsdag? De skal liksom ligge i i de siste 4 dagene, men nå vet jeg jo ikke hvor lenge det er før ølen er ferdig utgjæret?

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp