Grant

Kunne det vært nok med et seglass I et t stykke I utløpet til mesketanken? Vet ikke hvor seglass er montert iforhold til falskbunnen på tanken din. Er den under falskbunnen så har du jo en liten grant :)

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
 
Det er mer en nivåmåler så det går langsmed kjelen fra bunn til topp.. Hadde ikke et seglass vært veldig liten buffer?

Uansett. Jeg har lagt prosjektet på is. Får prøve å justere teknikk først.
 
Ja,men er "innløpet" under falskbunnen ? Da slipper man sug på maltsengen. Om det blir for lite kommer jo ann på flow og hvor kompakt maltsengen er. Jeg ser for meg det kan være nok,om ikke annet så er det jo en fin måte å justere flow etter. Er se glass tomt så har du får mye sug på sengen. Da får man jo indikasjon uavhengig av maltsammensetning / vann malt forhold.

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk
 
Det blir sug på maltsengen. Blir det stuck nok så kan man trekke luft ned i det røret.

Men ja. Det er nok en indikator jeg ikke har brukt.
 
Det burde ikke være store forskjeller i utbytte ved røring/ikke røring når man resirkulerer, men i praksis er det kanskje litt forskjell? Blir interessant å høre.

Da har jeg lekt litt universitetsprofessor med tekoppen i hånden og kommet frem til at på dette ene brygget så havnet jeg 1.5 over target effektivitet uten å røre mesken.

Lot malten stå i 7 min før jeg startet pumpa og resirkulerte med en rate på litt under blichmanns anbefalinger. Temperaturhevingene tok litt tid dog, skal prøve en eller to mesker til i dag og leke litt med flowraten.
 

Vedlegg

  • 20161011_122820.jpg
    20161011_122820.jpg
    227,2 KB · Sett: 38
lager du øl av alle disse testmeskene? Eller er det kun forskning på meskesteget du holder på med for tiden?
 
lager du øl av alle disse testmeskene? Eller er det kun forskning på meskesteget du holder på med for tiden?

Har laget to batcher, med helt på trynet feil avkok, men resten går i sluket ja. Bruker egentlig tiden frem til neste batch til å finjustere, optimalisere og se hvordan bryggeriet oppfører seg med forskjellige mengder malt sånn at jeg treffer på desiliteren og +/- ett poeng samme hva jeg kaster oppi meskekjelen. Dessuten er det artigere å brygge enn å fermentere :)
 
Da har jeg lekt litt universitetsprofessor med tekoppen i hånden og kommet frem til at på dette ene brygget så havnet jeg 1.5 over target effektivitet uten å røre mesken.

Lot malten stå i 7 min før jeg startet pumpa og resirkulerte med en rate på litt under blichmanns anbefalinger. Temperaturhevingene tok litt tid dog, skal prøve en eller to mesker til i dag og leke litt med flowraten.

Interessant :) Hva ble meskeeffektiviteten?
Hva er forresten Blichmanns anbefaling på flow rate?
Jeg pleier å starte pumpa etter ett minutt og har lik flow hver gang. Bruker også PID, men har ikke målt nøyaktig hvor lang tid jeg bruker pr. grad ved tempøkning.
 
Interessant :) Hva ble meskeeffektiviteten?
Hva er forresten Blichmanns anbefaling på flow rate?
Jeg pleier å starte pumpa etter ett minutt og har lik flow hver gang. Bruker også PID, men har ikke målt nøyaktig hvor lang tid jeg bruker pr. grad ved tempøkning.
68.5%, no sparge. Det var med fem kilo malt. Varmer opp vann til å teste med 7.5kg malt nå. Da er target 61%.
De mener 0.75 gallons pr minutt for 10G-kjelen.
 
Sist redigert:
68.5%, no sparge. Det var med fem kilo malt. Varmer opp vann til å teste med 7.5kg malt nå. Da er target 61%.
De mener 0.75 gallons pr minutt for 10G-kjelen.

Så det var 68,5% effektivitet med vørter på 1,071? Da stiger den vel over 70% ved 1,050?
Ikke dumt å kjøre nosparge og små batcher... da blir vel 7,5 kg ca. maks av det du klarer?
 
Så det var 68,5% effektivitet med vørter på 1,071? Da stiger den vel over 70% ved 1,050?
Ikke dumt å kjøre nosparge og små batcher... da blir vel 7,5 kg ca. maks av det du klarer?

10kg er maks. Skal teste den 10kg sekken ved en senere anledning, men sist gang så ble det en meskeeffektivitet på 56%, så teoretisk OG ved 14 liter i bøtta (1.75 liter til trub som ligger igjen) jeg kan oppnå hvis avkok og sånt stemmer (koker nå) er 1.109, akkurat et poeng unna det jeg håpet på, men vi får nå se om kart og terreng stemmer. Tar jeg med all truben i bøtta så kan jeg bumpe OG'en litt pga mer plass i meskekjelen.

72% er det jeg har klemt ut med rundt 3.5kg malt. Noe som er helt ypperlig, gir de lav ABV-ølene litt mer maltkarakter.

Og, jeg skal aldri i livet røre i mesken mer. Set and forget, funker ypperlig. La stå i ti min, justere flow til 2.8l/min og perfekt.Ikke noe større utbytte ved å røre i mesken med kontinuerlig resirkulering ser det ut som, bare ulemper.
 
Sist redigert:
Hvordan er temperaturen rundt om i mesken med kontinuerlig sirkulering og ingen røring da? Har du målt det samtidig som du har styrt på i dag? :)
 
Ja. Har ikke laget noe skikkelig oppsett for returslange enda, så loketet til meskekjelen er ganske åpen, men med thermapennen så målte jeg størst avvik på 0.3 i toppen av mesken mot proben som sitter lengre ned, men det var en gang bare. Ellers er det mindre avvik.
 
10kg er maks. Skal teste den 10kg sekken ved en senere anledning, men sist gang så ble det en meskeeffektivitet på 56%, så teoretisk OG ved 14 liter i bøtta (1.75 liter til trub som ligger igjen) jeg kan oppnå hvis avkok og sånt stemmer (koker nå) er 1.109, akkurat et poeng unna det jeg håpet på, men vi får nå se om kart og terreng stemmer. Tar jeg med all truben i bøtta så kan jeg bumpe OG'en litt pga mer plass i meskekjelen.

72% er det jeg har klemt ut med rundt 3.5kg malt. Noe som er helt ypperlig, gir de lav ABV-ølene litt mer maltkarakter.

Og, jeg skal aldri i livet røre i mesken mer. Set and forget, funker ypperlig. La stå i ti min, justere flow til 2.8l/min og perfekt.Ikke noe større utbytte ved å røre i mesken med kontinuerlig resirkulering ser det ut som, bare ulemper.

Da har du kommet til samme konklusjon som meg ang. røring :) 72% effektivitet er helt ypperlig, og med nosparge får du en ganske rask bryggedag også...
 
Ja. Har ikke laget noe skikkelig oppsett for returslange enda, så loketet til meskekjelen er ganske åpen, men med thermapennen så målte jeg størst avvik på 0.3 i toppen av mesken mot proben som sitter lengre ned, men det var en gang bare. Ellers er det mindre avvik.

Sitter temperaturproben som styrer PID-en på utgangen av herms-en?
 
Da har du kommet til samme konklusjon som meg ang. røring :) 72% effektivitet er helt ypperlig, og med nosparge får du en ganske rask bryggedag også...

Der sa du noe. Av gammel vane fra da jeg drev med kontinuerlig skylling så satte jeg avrenningen til å ta 45 minutter til kokekjele. Det er jo null vits nå.. alt sukkeret er allerede tatt opp i vørteren så det er jo bare å pumpe over for full spiker.
 
Har nå somlet meg til og fått sveiset sammen delene. Så nå er det klart til montering og prøvingimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Tilbake
Topp