Grått/hvitt lag på toppen av ølet.

Hei. For en stund siden brygget jeg weissbier-settet fra olbrygging.no. Jeg hadde nogenlunde riktig OG og satt det til gjæring med medfølgende tørrgjær. Det gjæret i godt og vel 1 1/2 uke før jeg hadde passe FG. Vasket da alle flaskene med såpe og børste før jeg steriliserte dem med Star-San før jeg tappet. Etter ca. en uke med modning ser jeg nå at på halvparten av flaskene ligger det et tynt, grå-aktig lag på toppen av ølskorpen. Hva kan dette være? Det forsvinner litt hvis jeg rister lett på flasken.
 
Hvis det ser ut som en hinne tror jeg de kan være infisert med noe. Du får prøve å åpne en i ufarlig retning og smake på.
 
Det var det jeg tenkte også. PH- og alkalitetsnivåene er som de skal da.. Skal prøve å fikse et bilde etterpå.
 
Du skriver: "Det gjæret i godt og vel 1 1/2 uke før jeg hadde passe FG".

Målte du samme SG over flere dager, slik at du er sikker på at dette faktisk er FG? Eller kan det være at ølet ikke var 100 % utgjæret når du flasket det, sånn at det du ser nå faktisk er en liten "krausen" i flasken, og at gjæren da har mer enn karboneringssukker og kose seg med?
 
Kan være, men det er mer som en veeldig tynn hinne. Kan jo godt hende at den vokser etterhvert. Kommer bilde ila. kvelden.
 
hei ! har brygget jule øl og fikk det samme som du beskriver . nå måtte jeg åpne en øl og prøvesmake .. kjente ingen rar lukt eller smak . disse har bare stått 3 uker på flasker så tror kanskje det er gjær rester som ikke har fallt ned enda ?
 
Tilbake
Topp