Gravitet etter 3 dager.

Ølet mitt har stått å gjæret i 3 dager, det er mye aktivitet i "dunken" og det bobler i vannlåsen ca hvert førtiende sekund.
Når jeg måler med hygrometer gir det utslag rundt 1010. jeg hadde en måling som viste rundt 1025, men ved de to neste forsøkene ble det 1010. Det er også endel "grums" som flyter på toppen av dunken. Har også en rand av det samme (går ut ifra at dette er gjær) rundt kanten som et resultat av mye skum det første døgnet.

Det som bekymrer meg er at jeg trodde hygrometeret skulle måle 1010 når ølet var klart for å flaskes.
(jeg målte direkte i dunken)
Temperaturen på brygget er konstant 25 grader.

På forhånd takk for kommende svar
 
Øl kan gjære fort!  :brygging: 3 dager med tørrgjær kan godt ha gjort jobben ferdig allerede. Grumset du snakker om er rester etter gjærskumm, akkurat som du sier. Hvis ølet ditt har kommet ned til 1.010 så er det stortsett ferdiggjæret. Likevel anbefaler jeg å la brygget stå noen dager til, gjerne på et sted der det er kaldere, for 25 °C er i øverste laget for gjæring og ihvertfall for mellomlagring.

Bare sett dunken på kaldere sted, så lenge det ikke fryser, og så kan du etter noen dager tappe ølet over i en annen beholder, eller rett på flasker. Ølet vil da nemlig være mye klarere enn nå, og det meste faller til bunns.

Siden du har brukt et ølsett så vil det ikke ta lang tid. Ølsett gir veldig 'rent' øl siden alt av proteiner og annet slags bunnfall allerede er fellet ut under prosessen av å lage ølsett.

Forresten, det anbefales ikke å måle oechsle (FG: final gravity) rett i dunken. Dette øker risiko for kontaminering. Hvis du har en liten tappekran på siden så det det bedre å bruke den. Og gjærlåsen gir (som du selv oppdaget) god indikasjon hvor langt gjæringen har kommet. Én plopp hver førtiende sekund tyder på at enden nærmer seg.
 
Igjen, fryktelig hjelpsomt.

Nå har jeg satt "stampen" inn på soverommet som er det kalderse rommet i huset.

Jeg ser at jeg har gjort noen nybegynnerfeil, men det er vel ikke annet å forvente når man er så ivrig etter
å komme i gang at man ikke har tid til å lese seg ordentlig opp på faget :)

En annen ting eg lurer på, Hvor mye skal det smake av brygget ved dette stadiet?
Jeg har tatt en liten smaksprøve og kan ikke si jeg syns det smaker veldig mye, det smaker øl
men smaken er ganske tam.
Jeg kokte kittet i en halvtime før jeg hadde allt opp i stampen, har lest en plass i ettertid at dette vil ta bort endel smak.
Stemmer det?
 
Allt dette som jeg skrev i siste posten har vist seg å ikke være et problem. Har smakt på ølet i går og er ganske så tilfreds med resultatet.

Det jeg lurer på nå er om det er mulig å måle alkoholinnholdet på ølet uten at jeg målte OG før jeg startet?
 
Even-M skrev:
alt dette som jeg skrev i siste posten har vist seg å ikke være et problem. Har smakt på ølet i går og er ganske så tilfreds med resultatet.

Det jeg lurer på nå er om det er mulig å måle alkoholinnholdet på ølet uten at jeg målte OG før jeg startet?

Jepp det går fint om du er en rik mann, det finnes labaratorieutstyr (les maskiner) for den slags.. Men har du ikke målt OG så er løpet kjørt... Bruker man ekstrakt kan man regne seg til ganske korrekt OG.....
 
Det finnes såkalte alkometere. Men de er som regel veldig upresise og forutsetter at alt som kan gjæres til alkohol blir gjæret ut. Så om du ikke vil ut med mange lapper for et digitalt ett (som jeg regner med at Richard refererer til) så er måling heller vanskelig.
Alternativet er å regne ut OG.
Da tar du antall kilo maltekstrakt ganger 300oechle delt på antall liter det totale brygget ditt er.
300 gjelder for flytende maltekstrakt, om du brukte spraymalt må du bruke 333.
eks:
om du bruker 3,5 kg flytende maltekstrakt og vanner det ut til 25 liter får du

3,5KG*300/25=42

Som gir deg:  OG-FG/7,5=  alkoholprosent i brygget ditt

Dette gir deg kun en indikasjon og 300 eller 333 er langt fra eksakte tall, men heller en tommelfingerregel ;)
 
enda et spørsmål :)

Jeg har nå tappet ølet over i et annet gjeringskar. nå flyter det "flak" av gjer rundt i ølet. Det har stått siden i går og jeg kan ikke si jeg kan se at det har fallt nevneverdigt lengere mot bunnen. Vil dette skje eller skal jeg bare flaske ølet med en gang?

en annen ting er: jeg leser at jeg skal ha så og så mye sukker i flaskene. da jeg ikke har noen vekt eller måleskje lurer jeg på hvor mange gram det er i en normal teskje?
 
Flakene pleier nok å gå til bunns. Bare avvent litt til og se hva som skjer.

Hvis du ikke kan måle sukker, heller ikke med målebeger, så kan du vurdere å kjøpe sukkerbiter. Hvis du vet hvor mye hele pakken veier og deler det på antall sukkerbiter i høyden * bredden * lengden, så vet du vekten på én sukkerbit. Med litt flaks så passer sukkerbiten ned i flaskehalsen, et voilà!  :kool:
 
Jeps, ølet blir klarere og gjærer ut enda litt til. Men du kan sikkert tappe på flasker når som helst ifra nå. En grei jobb til lørdag ettermiddag  :samenvol:
 
tettheten vanlig løs farin er 1KG/l.
ettersom du lagde 22 liter trenger du et sted mellom 100 og 150 gram sukker
altså 1dl til 1,5dl alt etter hvor mye skum og bobler du vil ha ;)
 
Tilbake
Topp