Guiness-klone?

Duckboot

Norbrygg-medlem
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 10.21 l
Post Boil Volume: 8.32 l
Batch Size (fermenter): 16.00 l 
Bottling Volume: 16.00 l
Estimated OG: 1.044 SG
Estimated Color: 52.9 EBC
Estimated IBU: 31.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
2.80 kg              Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)        Grain        1        70.0 %       
0.80 kg              Barley, Flaked (3.3 EBC)                Grain        2        20.0 %       
0.40 kg              Roasted Barley (591.0 EBC)              Grain        3        10.0 %       
10.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop          4        11.3 IBUs   
20.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 30.0 min Hop          5        17.3 IBUs   
20.00 g              Northern Brewer [8.50 %] - Boil 3.0 min  Hop          6        2.8 IBUs     
1.0 pkg              Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [ Yeast        7        -           


Kommer dette til sånn ca å ligne en Guinness Stout?
 
Og ja, som nevnt i tidligere tråder; gjæren bør være av irsk type,
men drista meg på 007 grunnet diverse årsaker

og oppskriften er ellers ganske rettfrem

65% pale malt bygg, 25% flaket bygg, 10% ristet bygg
 
loebrygg skrev:
og oppskriften er ellers ganske rettfrem

65% pale malt bygg, 25% flaket bygg, 10% ristet bygg

Har hørt 70, 20, 10 som fordeling.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Standard Guinness er meg bekjent (på bakgrunn av Michael Jacksons opplysninger)  65/25/10 av pale, byggflak og roasted barley, 70/20/10 går nok helt fint. OG er 1039 med 4,2 % alkohol. IBU ligger rundt 40-45, fra en enkelt humletilsetning tidlig i kokingen. Humletypene har i alle fall tidligere vært en blanding av humletyper hvor Goldings har spilt en av hovedrollene.
 
Gahr skrev:
Standard Guinness er meg bekjent (på bakgrunn av Michael Jacksons opplysninger)  65/25/10 av pale, byggflak og roasted barley, 70/20/10 går nok helt fint. OG er 1039 med 4,2 % alkohol. IBU ligger rundt 40-45, fra en enkelt humletilsetning tidlig i kokingen. Humletypene har i alle fall tidligere vært en blanding av humletyper hvor Goldings har spilt en av hovedrollene.
Glimrende info, Takker.
Da blir det litt tuning før jeg brygger denne.
 
Fint nok med de oppgitte prosentandelene, MEN jeg finner en del variasjon i EBC hos roasted barley. Thomas Fawcett som selges hos bryggselv er angitt til å ligge på 1500 EBC, mens brygeland selger weyerman som ligger på 1150 EBC. Selv om ølet blir svart uansett hvis man bruker 10% av disse, så vil det jo ha innvirkning for smak. Thomas Fawcett er jo engelsk, så det er kanskje nært å tro at dette er nærmere hva som brukes i guiness? Finner litt av hvert om man googler, og deriblandt ca 60EC, og da passer det best med rundt 1150 EBC på roasted barley. Noen som har fasitsvaret?
 
Ingen fasitt, men jeg ville gått for britisk malt her. Kvalifisert(?) gjetning sier meg at du kommer nærmest da. 
 
Hørte en podcast hvor Jamil snakket om å brygge Guinnes. Husker ikke hvilken det var. Der nevnte han iallefall at for å få fargen rett måtte man knuse roasted barleyen noen inni granskauen.
 
Odland skrev:
Hørte en podcast hvor Jamil snakket om å brygge Guinnes. Husker ikke hvilken det var. Der nevnte han iallefall at for å få fargen rett måtte man knuse roasted barleyen noen inni granskauen.
Jepp! Gjorde det samme på en dry stout nå nettopp. Malte roasted barley for seg til den hadde omtrent konsistensen til mel. Jamil foreslår faktisk kaffekvern på fin innstilling til dette. Brukte Guinness-gjæren til White Labs og en tilsetning bitterhumle. Ville kuttet flere tilsetninger.
 
Jørn Pedersen skrev:
Odland skrev:
Hørte en podcast hvor Jamil snakket om å brygge Guinnes. Husker ikke hvilken det var. Der nevnte han iallefall at for å få fargen rett måtte man knuse roasted barleyen noen inni granskauen.
Jepp! Gjorde det samme på en dry stout nå nettopp. Malte roasted barley for seg til den hadde omtrent konsistensen til mel.

+1

Brukte en mandelkvern og kjørte igjennom to ganger. Ble meget sort og fin. Brukte for øvrig Jamils oppskrift fra BCS. Ble kegget i går, så får teste til helga  :biersmile:
 
glennrlie skrev:
Jørn Pedersen skrev:
Odland skrev:
Hørte en podcast hvor Jamil snakket om å brygge Guinnes. Husker ikke hvilken det var. Der nevnte han iallefall at for å få fargen rett måtte man knuse roasted barleyen noen inni granskauen.
Jepp! Gjorde det samme på en dry stout nå nettopp. Malte roasted barley for seg til den hadde omtrent konsistensen til mel.

+1

Brukte en mandelkvern og kjørte igjennom to ganger. Ble meget sort og fin. Brukte for øvrig Jamils oppskrift fra BCS. Ble kegget i går, så får teste til helga  :biersmile:
Samme som meg! En annen kommentar er at det etter mitt syn er ytterst viktig med riktig CO2-volum. Jeg la meg kanskje noe høyere enn Guinness, men ikke spesielt høyt - ca 1,7 VOL. Tappet faktisk på flaske med sukkerlake i mangel av egen CO2-regulator til hvert fat.
Vil også legge til at hos meg oppførte Irish ale-gjæren seg som en villmann. På det høyeste punktet under stormgjæringa veltet det ut kølsvart skum. Ikke verst for en såpass svak vørter. Første gang jeg bruker den, men det er kanskje ingen ukjent sak for dere med litt mer erfaring med gjæren?
 
La meg på trykk tilsvarende 1,5 vol CO2, så får se hvordan det arter seg. Brukte defoamer i kokinga, så gjæringa har forløpt uten de store skumtoppene (etter jeg begynte å bruke dette ser jeg at jeg kan gå tilbake til vanlig vannlås fremfor blow-off tube). Har benyttet WLP004 en gang tidligere, på en mislykka Irish Red Ale (trolig infisert og/eller gjæret på for høy temp). Hadde da en sinnsyk stormgjæring, så kan kjenne igjen beskrivelsen din på skum som velter ut :)
 
glennrlie skrev:
La meg på trykk tilsvarende 1,5 vol CO₂, så får se hvordan det arter seg. Brukte defoamer i kokinga, så gjæringa har forløpt uten de store skumtoppene (etter jeg begynte å bruke dette ser jeg at jeg kan gå tilbake til vanlig vannlås fremfor blow-off tube). Har benyttet WLP004 en gang tidligere, på en mislykka Irish Red Ale (trolig infisert og/eller gjæret på for høy temp). Hadde da en sinnsyk stormgjæring, så kan kjenne igjen beskrivelsen din på skum som velter ut :)
Det merkelige var at jeg også hadde defoamer under kok, men hadde en overkok da lokket glei på etter at jeg hadde satt i kjølespiralen. Mulig at dette har redusert effekten noe. Fossgjæringa skjedde under ytterst kontrollerte temperaturer på 18C, og det later ikke til at det er infeksjoner ute og går. WLP004 er nok en villbasse, antar jeg (første og eneste gang jeg har brukt den). Kan ellers legge til at dette er et av de raskeste gjæringsforløpene jeg noensinne har hatt. Brygget denne i desember, og jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at den var brygget, gjæret, flasket og karbonert på 14 dager. Nå, etter et par måneder, er den noe mer smooth og bedre, men den var likevel svært god da den var yngre.
 
Hva vil skje om man bytter ut byggflak med havre flak (bjørns lettkokte). Blir det en dry stout for det om?
 
Tilbake
Topp