Ha i meskepose sammen med kjøler for å fange cold-break

Miguel

Norbrygg-medlem
Hvis jeg har oppi kjøleren, og skrur den på så ser jeg at proteinene schwoooop koagulerer og vørteren blir så og si helt klart på tre sekunder. Men for å få en effektiv nedkjøling så må jeg på med pumpa, og da blir disse flokkene brutt opp igjen..

Det jeg ser for meg. ti minutter igjen, kjøler oppi meskepose, og hele pakka oppi koken. Siden proteiner ikke er koagulerte under kok tipper jeg at de klarer å finne veien INN i meskeposen? Og ved 0 min, skru på kjøleren, se magien skje, og så løfte ut både pose og kjøler og så ned med kjøler igjen. Eller vil cold-breaken bli forstyrret såpass når jeg løfter ut at det vil renne gjennom posen igjen?

Har ikke tenkt på det, men lurte på om det er noen som har filtrert gjennom malten etter kok, kanskje 60-70 grader, av samme grunn. Kanskje noe som dette vil hjelpe deg mer? https://homebrewshop.be/en/bacbrewi...int-springer-filter-for-braumeister-20-l.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja. Tja. Per nå så lar jeg det bare stå og bunnfelle, god WP og så tapper jeg bare "ren" vørter, trub samler seg i i midten. Jeg føler at en sånn lauter-greie vil bare gi meg mer arbeid.

Jeg får jo klar nok vørter når det får stå nok, men jeg lurer på om jeg evt kunne kommet ned i bryggeriet igjen litt før, eller fått enda renere vørter med det jeg beskriver. For det å se det bare schooooop sammen til en stor klase er fantastisk å se på, men det er synd at pumpa føkker alt dette igjen.

Jeg ville ikke filtrert gjennom maltsengen igjen forøvrig. Det siste jeg får ut inneholder alltid litt gunk, så det blir da ikke med til kok.

Tilbake
Topp