Habanero i Stout

Ole Einar

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd eller har formening om bruk av habanero chili i Stout?
Mengde per liter. Ønsker ikke at det skal brenne i kjeften.. mer som en balanse mellom det søte. Tenker å bruke vanilje, kakaonibs og lakrisrot. Malen jeg ønsker er Hogna Brygg sin Pave (om noen av dere har smakt denne?!)
 
Er det noen som har prøvd eller har formening om bruk av habanero chili i Stout?
Mengde per liter. Ønsker ikke at det skal brenne i kjeften.. mer som en balanse mellom det søte. Tenker å bruke vanilje, kakaonibs og lakrisrot. Malen jeg ønsker er Hogna Brygg sin Pave (om noen av dere har smakt denne?!)
Fikk en av @roedskjegg78 der synes jeg han hadde han brukt litt i overkant.
 
Er det noen som har prøvd eller har formening om bruk av habanero chili i Stout?
Mengde per liter. Ønsker ikke at det skal brenne i kjeften.. mer som en balanse mellom det søte. Tenker å bruke vanilje, kakaonibs og lakrisrot. Malen jeg ønsker er Hogna Brygg sin Pave (om noen av dere har smakt denne?!)
Har prøvd habanero i litt forskjellige øl, og innser at det er umulig å finne riktig mengde. Styrkegraden i chilien varierer fra sesong og hvor de kommer fra. Jeg tok en oppdelt habanero uten frø i en humlepose og la den i gjæringskaret på slutten av gjæringen. Så smakte jeg underveis til jeg synes det var nok. Mener det holdt med 2 dager.
 
Har fått tips om å legge hakket habanero i bourbon e.l. I 2 døgn for så å tilsette ølet. Men det jeg er usikker på er mengde..
 
Lag Thé eller legg på sprit. Lag en test med 1L. Tilsett etter behov. Lagre den gjennværende Thé/sprit siden den kan avta over tid… Tilsett da mer :cool:
Ps. Forutsetter fat
 
Fat må jeg skaffe meg uansett etterhvert..
ut ifra svar her, ser det ut til at jeg må prøve meg fram litt.. men tror jeg starter i det små med denne habaneroen:)
Må også finne den gylden middelveg i balansen mellom kakaonibs og lakris.
Mye å tenke på
 
Jeg har laget te av tørket piri piri. Hadde noen flasker med øl og tilsatte litt forskjellig mengde te med sprøyte. Smakte og fant det jeg synes var rett mengde. Var ute etter chilivarmen og ikke smaken.
 
Tilbake
Topp