Hadde i gjær under kok

Hei,

Svigerfar har brygget for første gang, og las feil på oppskrifta. Han hadde i gjæren(tørrgjær) 15 min før kokeslutt. Er det noe mulighet for å redde denne? Eventuelt ha i mere gjær? Vet egentlig ikke så mye mer enn at det va the Donald IPA fra Vestbrygg.

Hei,

Svigerfar har brygget for første gang, og las feil på oppskrifta. Han hadde i gjæren(tørrgjær) 15 min før kokeslutt. Er det noe mulighet for å redde denne? Eventuelt ha i mere gjær? Vet egentlig ikke så mye mer enn at det va the Donald IPA fra Vestbrygg.
Tilsett ny gjær, så ordner det seg:)

Hei,

Jeg ville ikke brydd meg noe om det. Tilsett en ny pakke gjær når og slik det står angitt i oppskriften.

Det er snakk om 10-15 gram med tørrgjær som er kokt inn, og jeg vil tippe at det feller ut sammen med coldbreak når han kjøler.
Siden det er den første batchen som brygges vil det uansett blir bra ;)

Glemte å skrive at Han brygget på lørdag, og oppdaget feilen i dag. Han sa og det hadde begynt å boble i gjærlåsen i dag. Burde han fortsatt tilsette mer gjær? Setter stor pris på forumet, lærer noe hver gang eg er innom Takk for svar.

Bobler det med kokt gjær så kan du gå ut fra at det ikke er den tilsatte gjæren som er begynt
å jobbe.
Tviler på at det kan bli noe bra av dette så var det mitt hadde jeg ikke spandert ny gjær på det.
Kjør en ny runde og bruk et annet gjæringskar. Så ser du hva det ender opp med.

Glemte å skrive at Han brygget på lørdag, og oppdaget feilen i dag. Han sa og det hadde begynt å boble i gjærlåsen i dag. Burde han fortsatt tilsette mer gjær? Setter stor pris på forumet, lærer noe hver gang eg er innom Takk for svar.
Om det bobler nå, så er det IKKE gjæren han tilsatte :p
Da hadde nok jeg tømt det ut, det har gått litt vel lang tid nå hvor andre organismer har fått fritt spillerom

Kanskje han ristet inn luft i karet og ambient-tempen har steget så det bare er luft som gjør at det bobler.

Som dere leser er det noe risk - dere får se om dere gidder å bruke tid på et brygg som (kanskje) kan være dårlig/infisert. Spørs vel mest på hvor kløene dere er på å få øl ferdig.

Enig med Brynsj om at han kan tilsette ny gjær i karet, bare. Å helle ut alt på grunn av dette, synes JEG er unødvendig.

Jeg har selv tilsatt ny gjær i øl en uke etter koking uten problem. Da var også den opprinnelige gjæren død (av andre grunner, riktig nok).

Du sier begynt å boble i gjærlåsen, men ikke hvor mye det har boblet: Snakker vi jevn hvert 5 sekund eller oftere, eller en liten fis en sjelden gang i blant? Sjekk SG med hydrometer: Har SG endret seg mer enn et par hakk fra bryggedagen? Hvis ikke så er det andre årsaker til at det har boblet. En pakke tørrgjær koster jo under 50 kr så verdt å strø den oppi og se hva det blir til spør du meg, med mindre den faktisk har gjæret ut allerede..

Og ølet skal ikke bli perfekt første gang man brygger - Da er det jo ikke noe å forbedre senere ;)

Huff. Kast nå ikke ut noe enda. Tilsett ny gjær og la det gjære ut en 14 dagers tid, smak på det når dere tar sg prøver. Smaker det helt puma etter 14 dager gjør en vurdering om dere vil flaske det. Jeg har lært her inne at plopping i gjærlåsen eller mangel av plopping ikke er et sikkert gjæringstegn, da tenker jeg at det også gjelder for det motsatte. Jeg hadde ikke helt det ut!

Sist redigert:
Huff. Kast nå ikke ut noe enda. Tilsett ny gjær og landet gjære ut en 14 dagers tid, smak på det når dere tar sg prøver. Smaker det helt puma etter 14 dager gjør en vurdering om dere vil flaske det. Jeg har lært her inne at plopping i gjærlåsen eller manngel av plopping ikke er et sikkert gjæringstegn, da tenker jeg det ikke er det motsatt. Vei heller.

Gjæren som han tilsatte er garantert død (gjær overlever ikke 15 minutter koking). Altså gjærer ølet på grunn av bakterier og villgjær, eller infeksjon som vil vanligvis kaller det. Hvorfor skal man ta vare på dette?

Dette blir på linje med å ta vare på muggen ost, i tilfelle det skulle vise seg å bli en roquefort.

Dette blir på linje med å ta vare på muggen ost, i tilfelle det skulle vise seg å bli en roquefort.

Men hadde ikke noen gjort dette hadde ikke roquefort eksistert [emoji12]

Jeg lagde en gang en øl som fikk en mild syrlighet i seg, mest sannsynlig pga en liten infeksjon e.l. Personlig syntes jeg likevel det var en av de bedre ølene mine. "Usmak" kan også være godt!

Enkelte gamle gjærstammer som har blitt brukt i alminnelige tider i tradisjonell brygging har vist seg å være infiserte eller muterte når gjærstammen(e) har blitt nærmere inspisert. I Gårdsbrygging-boka til Garshol, skriver han om en slik gjær. Han fikk renset denne gjæren, og brygget på nytt med den rene stammen, bare for å oppdage at ølet da IKKE ble like godt! [emoji50]

Enkelte gamle gjærstammer som har blitt brukt i alminnelige tider i tradisjonell brygging har vist seg å være infiserte eller muterte når gjærstammen(e) har blitt nærmere inspisert. I Gårdsbrygging-boka til Garshol, skriver han om en slik gjær. Han fikk renset denne gjæren, og brygget på nytt med den rene stammen, bare for å oppdage at ølet da IKKE ble like godt! [emoji50]

Jada, men hvilken relevans har dette for en nybegynner med en infisert batch?

For n-te gang: Det er forskjell på interessante teknikker en erfaren brygger kan eksperimentere med og hva man bør anbefale en nybegynner å gjøre. Å lukte på og sjekke et øl før man kaster det er fint om man vet hva man kjenner etter, men for en nybegynner er det ekstremt vanskelig. På den ene sida har du altså den minimale sannsynligheta for at dette blir godt. På den andre sida har du faren for flaskebomber, infeksjoner som sprer seg til mer utstyr, tappeutstyr som må desinfiseres ekstra nøye og et gjæringskar som blir opptatt med en ødelagt batch øl. Og muligheta for en helsefarlig infeksjon da, på toppen.

Hvorfor tar vi plutselig det at faren oppdaget minst ett plopp i gjærlåsen som et tegn på at det gjærer? Er vi blitt gjærrige på hydrometeret i år?

Det er lite sannsynlig at en vørter er så nær steril at den kan stå flere dager i romtemparatur uten at en infeksjon utvikler seg. Ploppinga er mest en ekstra bekreftelse.

Takker for svar alle Han hadde en annen tørr gjær liggende. Så han tok i denne så får vi se hvordan det blir. Eg bur 2 timer fra han, så har kun fått snakket med han på tlf. Forstod det slik på han at det boblet viss han la godviljen til. Så vi satser på at det blir øl ut av det. Gjort e gjort nå hvertfall. Skal heller oppdatere når det eventuelt e ferdig og tappet. Eg har kun 4 brygg bak meg sjøl, så e veldig nybegynner sjøl

Takker for svar alle Han hadde en annen tørr gjær liggende. Så han tok i denne så får vi se hvordan det blir. Eg bur 2 timer fra han, så har kun fått snakket med han på tlf. Forstod det slik på han at det boblet viss han la godviljen til. Så vi satser på at det blir øl ut av det. Gjort e gjort nå hvertfall. Skal heller oppdatere når det eventuelt e ferdig og tappet. Eg har kun 4 brygg bak meg sjøl, så e veldig nybegynner sjøl
Synes det høres ut som en ålreit beslutning :) Spent på å få høre fasiten om noen uker.

Tilbake
Topp