Haldbarheit på heimebrygg

Eg noterer meg at øla til feks Haand og Nøgne held seg i 2 år, og dei står i romtemperatur på butikken. Er det nokre triks ein kan bruke for at heimebrygget held seg like lenge?
 
Unngå infeksjon, høg hygienefaktor.
Lagre mørkt og kjølig på lufttett beholdar under trykk.  Butikkhyllene er ikkje ideelle lagringsplassar.

Ikkje alle øl treng/har godt av lang lagring.
 
Borgar skrev:
kan man si at høy alkoholprosent er med på å øke holdbarheten?

Nja. På noe. Med en identisk mørk øl med kun forskjellig alkoholprosent gjelder nok dette. Men f.eks en like sterk IPA vil ikke være like god i lengden. Humlearoma forsvinner med tiden.
 
Noen som har en "fasit" på dette? Lurer også på hvor lenge en lager holde kontra en Ale. Skal Ale lagres i romtemp, eller mørkt og kaldt (4c)
 
Mats Thu skrev:
Noen som har en "fasit" på dette? Lurer også på hvor lenge en lager holde kontra en Ale. Skal Ale lagres i romtemp, eller mørkt og kaldt (4c)

Alt går fortere i varme, lagringstiden går ned men også tiden for å ødelegge ølet, så helt klart at kaldlagring øker holbarhet.
 
Av hva jeg forstår av teori drøftet hovedsaklig her og litt på homebrewtalk:
Lite infisert
Lite eksponering for O2 etter gjæring
Mørke malttyper (Med mye melanoidiner eller lav PH?)
Alkohol innhold
Mye humle (Bitterhumle eller samme hva, bare mye?)
Fravær av lys
Stabil lagringstemperatur (Høy stabil er bedre en lav men med svigninger??)
Lav lagringstemperatur

O`hellige arealgud av byens kvadratmeterpriser, skjenk meg plass til en enorm fryseboks til mine Imperial stouts, Barleywines, Scottish strongales og belgiske Quadruppelsaker :amen: :angel:
 
Bjarte H skrev:
Rogerlight skrev:
Burde ikkje Vinmonopolet då sette ølet sitt i kjøleskap?

Så absolutt.

Og hvorfor i all verden ligger flaskene fra ægir i en vinkel på 30 grader på vinmonopolet i Mandal og på sørlandssenteret i allefall? Umulig å kjøpe en samme dagen og sjenke uten masse gjærklumper flytende rundt.
 
kintii skrev:
Bjarte H skrev:
Rogerlight skrev:
Burde ikkje Vinmonopolet då sette ølet sitt i kjøleskap?

Så absolutt.

Og hvorfor i all verden ligger flaskene fra ægir i en vinkel på 30 grader på vinmonopolet i Mandal og på sørlandssenteret i allefall? Umulig å kjøpe en samme dagen og sjenke uten masse gjærklumper flytende rundt.

Var innom polet i Skien her i sommer. Handla 10 forskjellige øl. Jeg sto og snakka med en kamerat mens fruen bak disken "bippa" inn varene. Når jeg snudde meg rundt lå 10 flasker å snurret rundt i bunn av samlebåndet,  :duh: båndet var  ikke engang var stoppet :doh:
 
Kristian Skreosen skrev:
kintii skrev:
Bjarte H skrev:
Rogerlight skrev:
Burde ikkje Vinmonopolet då sette ølet sitt i kjøleskap?

Så absolutt.

Og hvorfor i all verden ligger flaskene fra ægir i en vinkel på 30 grader på vinmonopolet i Mandal og på sørlandssenteret i allefall? Umulig å kjøpe en samme dagen og sjenke uten masse gjærklumper flytende rundt.

Var innom polet i Skien her i sommer. Handla 10 forskjellige øl. Jeg sto og snakka med en kamerat mens fruen bak disken "bippa" inn varene. Når jeg snudde meg rundt lå 10 flasker å snurret rundt i bunn av samlebåndet,  :duh: båndet var  ikke engang var stoppet :doh:

:bank2: Det er synd at polene, og sikkert sentrale lagre hvis de har det, ikke er mer proffe på oppbevaring og håndtering av øl. Øl er en delikat vare.
 
Tilbake
Topp