Halvor India Brown Ale Allgrain

Etter alt snakket om Halvor her på forumet *måtte* jeg jo bare få smakt det, så jeg smakte det på tapp på Crowbar for en drøy uke siden og det var absolutt verdt alt snakket! Bør testes og brygges! Står høyt på lista over neste brygg her i huset...

Skal akkurat til å brygge dette settet nå, men så finner jeg ingen pose med sukker. Står på bryggselv at det skal være med? Er den allerede tilsatt den knuste malten?

....og hva betyr FWH? Er det 60min humle?

Det står å mesker nå....
Hvor mye sukker er det som skal til da?

Hvor står påvirkning får det på ølet om man skipper sukkeret? Første øl er jo konsumert alt :p

jorjoh skrev:
Skal akkurat til å brygge dette settet nå, men så finner jeg ingen pose med sukker. Står på bryggselv at det skal være med? Er den allerede tilsatt den knuste malten?

FWH er first wort hopping. Mao. ha i humla med en gang du begynner å overføre vørter i kokekaret.

I nøden spiser fanden fluer. Det går fint. I den andre kommersielle batchen vår brukes Demerara med stort hell.

jorjoh skrev:

Jeg brygget dette settet igår, var heller ikke med noen pose med sukker, skulle det vært med?

Virker som at Bryggselv ofte glemmer å legge ved sukker. Jeg har brygget både Yuletide og Halvor IBA, men det fulgte ikke med sukker til noen av settene. Men fikk som sagt sukker tilsendt da jeg ga beskjed om dette.

Torstein_K skrev:
Virker som at Bryggselv ofte glemmer å legge ved sukker. Jeg har brygget både Yuletide og Halvor IBA, men det fulgte ikke med sukker til noen av settene. Men fikk som sagt sukker tilsendt da jeg ga beskjed om dette.

Kontaktet de, og joda, de hadde glemt å legge ved, skulle ettersende. Spørsmålet mitt er om det utgjør noe på smak og sluttprodukt? Vil det være trygt å koke opp litt vann og løse det opp og tilsette det etter 4-5 dager? Eller er det best å bare la det være?

Jeg var på Henrik Øl og Vinstova her om dagen og smakte på fasiten. Det var et nydelig øl. Jeg skulle ønske at mitt blir like godt. Likt blir det nok ikke da fasiten er på 6,5 % mens mitt endte opp på 8,2 %. Det er imidlertid ganske lovende. Jeg er noe bekymret for litt gressmak. Jeg regner med at det har kommet fordi jeg lot tørrhumlen ligge i litt for lenge. Jeg tørrhumlet etter 5 dager, men det gikk over 14 dager til før jeg tappet ølet på fat. Jeg håper denne gressmaken avtar med litt lagring.

Jens Kristian skrev:
Jeg er noe bekymret for litt gressmak. Jeg regner med at det har kommet fordi jeg lot tørrhumlen ligge i litt for lenge. Jeg tørrhumlet etter 5 dager, men det gikk over 14 dager til før jeg tappet ølet på fat. Jeg håper denne gressmaken avtar med litt lagring.

Jeg går litt off topic her, men jeg har også hatt noen brygg med gressmak. Kan dette komme av for lang tørrhumling?

Men jeg har laget IPA med Cascade som smaks, aroma og tørrhumling uten å få tilsvarende smak. Også med 14 dagers tørrhumling.

Eirik Furenes skrev:
Hei. Det begynner å nærme seg flasking av 20 liter Halvor IBA. Er det noen spesielle hensyn jeg må ta med tanke på karbonering?Tenker spesielt siden det er tilsatt 300 gr muscavadosukker.

Noen som har meninger med tanke på karbonering av denne.....blir det litt i overkant med 6g pr l?

Tilbake
Topp