Hansa med IPA og hvete

Synes dette er et kurrant nok øl jeg. Kanskje det kan få noen av pilsdrikkerne til å utforske litt mer av det øl har å by på annet enn ei kald pils. Et steg i riktig retning sier nå jeg, så spørs det om det holder da. Personlig så kjøper jeg meg heller ei 0,33 fra lervig type hoppy joe eller white dog i stedet for hansa IPA.
 
Hehe, poenget mitt er vel heller at Hansa IPA ikke burde vært kalt en IPA. Navnet er valgt fordi det appellerer til mange forbrukere, ikke fordi det faktisk har noe med IPA å gjøre. Jeg synes forsåvidt uttrykket  "session IPA", som er en ganske ny betegnelse, også er litt tullete. Meningen er vel at det skal være et slags navn på øl med moderat alkoholstyrke og ekstra mye humle, men jeg mener amerikansk pale ale er vel så dekkende, og det er jo et begrep som allerede finnes...
 
Gahr skrev:
Meningen er vel at det skal være et slags navn på øl med moderat alkoholstyrke og ekstra mye humle, men jeg mener amerikansk pale ale er vel så dekkende, og det er jo et begrep som allerede finnes...

Noe må jo markedsavdelingene drive med også. Å navne om IPA til APA er adskillig bedre enn å drive med markedsundersøkelser for å finne ut om man skal lage et øl til med lime og ekstra filtrering.

I går serverte jeg hjemmebrygget stout på en fest. Jeg ble litt forvirret da en person ville ha litt mer av IPAen min...
 
Tror jeg skal slite med å få mine britiske brygge venner til å kalle sine IPAer som inneholder mindre enn abv 6 % for American Pale Ale.

Hadde Hansa lansert sin overranskende gode India Pale Ale på øyene hvor stilen faktisk oppsto for snart 150 år siden, hadde det nok ikke vært noen diskusjon rundt bruken av betegnelsen IPA er riktig.
 
men hva skal man kalle en Pale Ale med OG under 1.050 og IBU +50?
ikke at jeg tror Hansa "IPA" er så bitter
 
Men nå har vel strengt tatt ikke "IPA-ene" i samme styrke på De britiske øyer heller egentlig noe med skikkelig IPA å gjøre, de er heller ikke i amerikansk stil... "IPA-er" som f.eks. Deuchar's IPA eller Greene King IPA holder under 4 % alkohol og var kanskje skikkelig IPA da de først kom ut, men dagens versjoner er standard bitter.
 
Sist redigert:
Men BJCP baserer seg nå strengt tatt på hva amerikanske hjemmebryggere tror er typisk for kommersielle øl med den og den betegnelsen, så om et kommersielt øl ikke holder seg til BJCP, er det BJCP sitt problem. Og i mange tilfeller er jo BJCP helt på bærtur.
 
Kjetil S skrev:
Men BJCP baserer seg nå strengt tatt på hva amerikanske hjemmebryggere tror er typisk for kommersielle øl med den og den betegnelsen, så om et kommersielt øl ikke holder seg til BJCP, er det BJCP sitt problem. Og i mange tilfeller er jo BJCP helt på bærtur.

BJCP (og Norbrygg) sine typedefinisjoner er primært en del av et regelverk for hjemmebryggerkonkurranser. De er ikke egnet som, og er heller ikke ment å være, en beskrivelse av hvordan et kommersielt øl med en gitt betegnelse skal være.
 
Er vel forsåvidt ingen som har snakket om BJCP her... Jeg synes Hansa IPA er en finfin pale ale, men det er ingen IPA, hverken i moderne amerikansk, modenrne britisk eller historisk forstand. Derimot er det en helt ok amerikansk pale ale. "Session IPA" er et nytt begrep lansert av amerikanerne, men jeg mener altså ølene som puttes i den båsen like gjerne kunne kalles pale ales...
 
GustavF skrev:
Kjetil S skrev:
Men BJCP baserer seg nå strengt tatt på hva amerikanske hjemmebryggere tror er typisk for kommersielle øl med den og den betegnelsen, så om et kommersielt øl ikke holder seg til BJCP, er det BJCP sitt problem. Og i mange tilfeller er jo BJCP helt på bærtur.

BJCP (og Norbrygg) sine typedefinisjoner er primært en del av et regelverk for hjemmebryggerkonkurranser. De er ikke egnet som, og er heller ikke ment å være, en beskrivelse av hvordan et kommersielt øl med en gitt betegnelse skal være.

Riktig. Og Hansa IPA er Hansas forsøk på å brygge et øl som kan forbindes med IPA innenfor det regelverket som teller mest for dem -- norsk alkohollovgivning. Den som leser litt engelsk ølhistorie innser fort at beskatning av malt er det som har hatt størst innvirkning på utviklingen av ølstilene der, så det burde ikke overraske noen om det fortsetter på samme måte her hjemme. Ølstiler er ikke konstante.
 
Ølstiler er ikke konstante, men hvorfor kalle det en IPA når det faktisk passer midt i blinken som en typisk APA? Selvsagt fordi det vil selge mer. Men det blir ikke noe mer IPA av den grunn...
 
Jeg var på besøk hos en kompis i dag for litt øl og musikk etter tunge studieuker, og tok med meg en sixpack Hansa IPA. Den fungerte jammen godt som et fullverdig alternativ til "fæstpils", men man orker ikke seks. Jeg slengte på et par Brew Dog Black Lager(som forøvrig var gode, men fort tamme). Deilig variasjon. :)
 
Testet Hansa Hvete i helgen og synes det var en positiv overraskelse! God smak av gjæren! Noen som vet hvilken gjær som er benyttet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Testet Hansa Hvete i helgen og synes det var en positiv overraskelse! God smak av gjæren! Noen som vet hvilken gjær som er benyttet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes den er kjempegod tørsteslukker og ser den står støtt på kjøla her. Sendte derfor en mail til bryggemesten på Hansa Borg.
"Tysk hveteøl-gjær fra Weihenstephan og > 50% hvetemalt. Gjæring på 17 grader.
Etter tips fra Odland, og lest litt om de forskjellige valgte jeg WLP380. Litt mer hvete enn pils samt litt havregryn. Centennial til ca 13 IBU, og litt over 1g/l på 2min. Står til gjæring nå, så vet ikke hvordan jeg treffer..
 
Jeg synes den er kjempegod tørsteslukker og ser den står støtt på kjøla her. Sendte derfor en mail til bryggemesten på Hansa Borg.
"Tysk hveteøl-gjær fra Weihenstephan og > 50% hvetemalt. Gjæring på 17 grader.
Etter tips fra Odland, og lest litt om de forskjellige valgte jeg WLP380. Litt mer hvete enn pils samt litt havregryn. Centennial til ca 13 IBU, og litt over 1g/l på 2min. Står til gjæring nå, så vet ikke hvordan jeg treffer..
Enig i at Hansa hveteøl er et godt industriøl. Svært spent på resultatet ditt og håper du kommer ut med et godt resultat.
 
Tilbake
Topp