Hansa med IPA og hvete

Meatpuck skrev:
katla skrev:
Gahr skrev:
StoreMy skrev:
Ørnegård skrev:
Det er jeg helt enig i. Hvorfor de ikke for lenge siden har gitt en eller annen meritert hjemmebrygger ordentlig utstyr og frie tøyler skjønner jeg ingenting av ....

Det ryktes at de har ansatt en hjemmebryggende lærer i 40-årene og skal gi ham litt friere tøyler enn det som tidligere har vært gitt.

[size=8pt](Om noen skulle bli nervøse: Gahr hevder hardnakket at det ikke er Hansa som er hans nye arbeidsgiver.)[/size]

Hehe. Stemmer det! Jeg ble oppfordret til å søle jobb på Waldemars, men takket nei til det.:)

Og godt var det.  Trur neppe storindustri er rette plassen for kreativitet - då hadde vi sett mykje meir og spennande øl frå både Hansa, Ringnes, Dahls & Co for lenge sidan.    

--

Enig med han som sa at kveiteølet etter min smak var meir vellykka enn "IPA".  
Nå er jo ikke akkurat Waldemars storindustri da...
Han som nettopp er ansatt der nå er en erfaren hjemmebrygger og han har fått frie tøyler kreativt sett....

Vi lever i håpet, men har i bakhodet at økonomer og innkjøpsavdeling ikke er ansatt for å være kreative.
 
StoreMy skrev:
Meatpuck skrev:
katla skrev:
Gahr skrev:
StoreMy skrev:
Ørnegård skrev:
Det er jeg helt enig i. Hvorfor de ikke for lenge siden har gitt en eller annen meritert hjemmebrygger ordentlig utstyr og frie tøyler skjønner jeg ingenting av ....

Det ryktes at de har ansatt en hjemmebryggende lærer i 40-årene og skal gi ham litt friere tøyler enn det som tidligere har vært gitt.

[size=8pt](Om noen skulle bli nervøse: Gahr hevder hardnakket at det ikke er Hansa som er hans nye arbeidsgiver.)[/size]

Hehe. Stemmer det! Jeg ble oppfordret til å søle jobb på Waldemars, men takket nei til det.:)

Og godt var det.  Trur neppe storindustri er rette plassen for kreativitet - då hadde vi sett mykje meir og spennande øl frå både Hansa, Ringnes, Dahls & Co for lenge sidan.    

--

Enig med han som sa at kveiteølet etter min smak var meir vellykka enn "IPA".  
Nå er jo ikke akkurat Waldemars storindustri da...
Han som nettopp er ansatt der nå er en erfaren hjemmebrygger og han har fått frie tøyler kreativt sett....

Vi lever i håpet, men har i bakhodet at økonomer og innkjøpsavdeling ikke er ansatt for å være kreative.
Det er sikkert sant men kostnadsmessig er nok innkjøp til Waldemars 500 hl i året en dråpe i havet i forhold til Hansa Borg sine 800 000 hl i året så innkjøpere og økonomer skjønner kanskje hvor det er mest å spare... 
 
StoreMy skrev:
Meatpuck skrev:
Nå er jo ikke akkurat Waldemars storindustri da...
Han som nettopp er ansatt der nå er en erfaren hjemmebrygger og han har fått frie tøyler kreativt sett....
Vi lever i håpet, men har i bakhodet at økonomer og innkjøpsavdeling ikke er ansatt for å være kreative.

Det er sikkert derfor de har ansatt en hjemmebrygger for å være kreativ.

Veldig morsomt om Hansa satser på å gjøre noe mer ut av Waldemars-merket. Det blir spennende å se om de klarer å kombinere Hansas tilgang på teknologi, råvarer og bryggeerfaring med kreativitet og morsomme øl.
 
Hvem er det som ble ansatt på Waldemars? Er jo flott om det kommer mer spennende saker derfra i fremtiden!
 
Gahr skrev:
Hvem er det som ble ansatt på Waldemars? Er jo flott om det kommer mer spennende saker derfra i fremtiden!
Robert Smith-Hald er ansatt som ny bryggerimester på Waldemars. Tror han er relativt kjent i hjemmebryggermiljøet?
 
SkvIPA burde den vel hete. Iallefall når referansen er IPA.

Dette var veldig tynne greier, og humlesmaken og aromaen virker omtrent kunstig tilsatt, henger ikke sammen med resten.

Skulle tro de hadde et stramt budsjett og valgte å la det gå utover maltmengden for å få råd til noen e-stoffer i tablettform med "humle"-aroma og smak de kunne putte i hver flaske.
 
Jeg tror heller at de ikke vil skremme kundene med noe for spenstig. Men det ser jo ikke akkurat ut som om folk blir skremt av Lervig Lucky Jack, Hoppy Joe, Betty Brown osv. så Hansa kunne nok ha klemt til litt mer.
 
Miguel skrev:
SkvIPA burde den vel hete. Iallefall når referansen er IPA.

Dette var veldig tynne greier, og humlesmaken og aromaen virker omtrent kunstig tilsatt, henger ikke sammen med resten.

Skulle tro de hadde et stramt budsjett og valgte å la det gå utover maltmengden for å få råd til noen e-stoffer i tablettform med "humle"-aroma og smak de kunne putte i hver flaske.
Vet ikke helt om jeg er enig. Jeg synes den er litt frisk og god. Jeg forventer kansje heller ikke at den skal smake som en god ipa i fra polet. Den koster vel halvparten. Men smak og behag er vel litt vrient å diskutere :)

Jeg synes den er et hyggelig innslag i kjøleskapet på rema.
 
Hansa "IPA" er etter min smak et av de beste norske industriboksølene. Dog ingen IPA. Mens Hansa Hvete er udrikkelig skvip. Sånn helt objektivt...
 
Meatpuck skrev:
Gahr skrev:
Hvem er det som ble ansatt på Waldemars? Er jo flott om det kommer mer spennende saker derfra i fremtiden!
Robert Smith-Hald er ansatt som ny bryggerimester på Waldemars. Tror han er relativt kjent i hjemmebryggermiljøet?

Vi  applauderer kreative hjemmebryggere som vil ta "støuten" med å faktisk få til noe mer spennende hos de store bryggeriene.  At de store bryggeriene nå begynner å se mot dei kjekke heimebryggarane, er jo bare et + for oss ølhunder.  Kanskje flere av de store bryggeriene også vil få sine "nøgne ø" avdelinger??  Kanskje ølhyllene i butikkene etterhvert også vil bli mer spennende å prøve seg påp i fremtiden??  Da mener jeg både fra mindre og større bryggerier.  På Lillehammer har de  på ICA et veldig godt utvalg av microøl.  Deribland Mr  "Hubertus" med sit gode øl fra Lesja. Snart vil vi også kunne finne Lillehammer Bryggeri sitt øl i butikkhyllene.  I valdres der vi har hytte blir det selfølgelig handlet med noen øl fra Valdres bryggeri på den lokale Meny butikken...  Disse kjekke bryggarane gjør det mulig for oss å kjøpe "godt øl" istedenfor bare å kunne kjøpe pils.  Dessuten tror jeg de brøyter frem en forståelse til de store bryggeriene at vi er lei den kjedelig pilsen. Og det tror jeg faktisk de etterhvert kommer til å gjøre noe med...
 
Jeg synes at både IPA og hvete ølene er friske og gode.
Synes Hansa har vært flinke med disse produktene og fått til to gode produkter for massemarkedet.

Personlig synes jeg at det har manglet nettopp et slikt IPA øl som dette. Denne IPA'en vil alle pils drikkere kunne like, og vil kanskje gjøre at de aksepterer og venner seg til mangfoldet av smaker som øl kan ha.
Forstår at mange synes hvete ølet smaker for mye av banan etc, men jeg synes det er perfekt, bringer tilbake minner til da jeg reiste på inter-rail rundt i Bayern og Tyrol. Der nede var det også vanlig å legge en sitronskive flytende på toppen, for å gjøre det enda mere syrlig og friskt i sommervarmen.

Akkurat som med IPA har hvete også mer eller mindre smaker, noen liker det mere nøytralt, andre liker det ekstreme, må bare akseptere at det er mange varianter av smaker innen disse to typene. Rent kvalitetsmessig synes jeg Hansa har vært flinke.
Synes Hansa fortjener ros for å tørre å satse på nye produkter utenfor komfor-sonen sin.
 
Er det noen Hop Heads her inne som kan gjenkjenne hvilke humler det kan være brukt i Hansa IPA??
 
Jeg kjøpte med meg en hjem i går og la merke til at det var mange sixpacks igjen av IPAen i kjøleskapet på den lokale Rema1000-butikken. Når jeg tittet innom i dag rundt 17.30 var det tomt!! Enten har det blitt tatt vekk, eller så har det slått an hos pilsdrekkerne! :D

Sånn smaksmessig, synes jeg den var grei i smak og meget lettdrikkelig. En fin session-IPA. Aromaen var for meget god og jeg ble fristet til å drikke mer enn en. Jeg føler selv at Hansa har nådd opp til forventningene jeg hadde for en mellomklasse IPA.  :biersmile:
 
Mats Ø. skrev:
Gahr skrev:
Session-IPA = American pale ale...

Man lærer noe nytt hver dag! I hodet mitt tenkte jeg det var forbundet med en session hvor det ble konsumert mye øl, hehe... ;)

En session øl er vel en øl som er passe lettdrikkelig og ikke for sterk i alkohol.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Mats Ø. skrev:
Gahr skrev:
Session-IPA = American pale ale...

Man lærer noe nytt hver dag! I hodet mitt tenkte jeg det var forbundet med en session hvor det ble konsumert mye øl, hehe... ;)

En session øl er vel en øl som er passe lettdrikkelig og ikke for sterk i alkohol.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Nettopp... Hansa IPA = session ipa = american pale ale = hansa ipa = en lettdrikkelig øl som ikke er for sterk i alkohol.
 
Tilbake
Topp