Hei Erling. Jeg drikker egentlig sjeldent Hansa IPA, men jeg kan gjøre et forsøk.
Når du ser etter oppskrifter så er Hansa IPA nærmere en forsiktig Amerikansk Pale Ale enn en IPA. Hvis du brygger etter oppskriften til Kinn Vestkyst IPA, for eksempel, vil du få et helt annet øl enn Hansa IPA. Det er litt teit at Hansa har kalt en Pale Ale for IPA, men slik er det nå.
For oppskriften ville jeg ha tatt utgangspunkt i en bitterhet på rundt 25-30 IBU og en OG på 1044. For maltbase hadde jeg kanskje valgt 50/50 Pils og Pale malt og kanskje 5% forholdsvis lys karamellmalt. Av humletype(r) vil nok flere amerikanske typer, som for eksempel Amarillo, passe inn. Jeg ville kanskje brukt 1g/l på 15 minutter og på 0 minutter i kokingen. Du kan også bruke 0.5g/l til tørrhumling. Av gjærvalg ville jeg nok ha brukt WhiteLabs 001, eller US05 dersom du ikke har magnetrører eller bare foretrekker å håndtere tørrgjær.
Oppsummert blir det noe slik som dette:
OG: 1044
IBU: 30
45% Pilsner malt
50% Pale malt
5% Caramel malt ~ 80 EBC
xg/l Amarillo 60 min*
1g/l Amarillo 15 min
1g/l Amarillo 0 min
0.5g/l Amarill tørrhumle
WLP001 gjærstarter eller US05
Mesking: 67C 60 min
Koking: 90 min
Gjæring: 18C (målt i ølet), 14 dager
*Ved 60 min står det xg/l. Med det mener jeg at du først beregner hvor mye IBU du får fra de seinere humletilsetningene og så fyller du opp på denne tilsetningen til du har 30 IBU totalt.