Har jeg gjort riktig og er dette normalt? (Tørrhumling)

Hva er SG-målingene dine over 2 dager? Sikker på at det ikke bare er CO2 som unnslipper fra ølet, og ikke nødvendigvis aktiv gjæring som pågår?
 
Jeg har ikke målt SG, da jeg helst ikke liker å rote for mye med det med tanke på bakterier.

Burde jeg da altså sjekke SG/FG i begge dunker nå? Det står i oppskriften at FG bør være 1.010-1.011. Jeg taff bra på OG som ble 1.066 og den skulle være mellom 1.063-1.067. Hvis FG er noe høyere enn anbefalt, bør jeg da vente litt til før de settes i romtemperatur?
 
Du er nødt til å måle SG med en viss tids mellomrom for å fastslå at FG er nådd. Så det er bare å måle ;)
 
Du er nødt til å måle SG med en viss tids mellomrom for å fastslå at FG er nådd. Så det er bare å måle ;)
Har 38 brygg bak oss uten å ha målt annet enn ved flasking. Lar ales stå i 14 dager. Har man kontroll på temperatur så er det vel ferdig gjæret da åkke som. Det sukkeret som ikke spist innen 14 dager på vanlige temperaturer blir ikke spist om det står lengre ... trur eg. Har aldri opplevd at FG har avveket i noen bekymringsverdig grad i forhold til forventet (noen poeg hit og dit har det jo vært - men ølet er jo likefullt utgjæret). I allefall ikke oppover.

Er det flere som gjør det slik eller driver alle og måler SG og venter på at den skal stabilisere seg?
 
Edit: Noen liker å telle antall plopp, http://www.brewnanny.com/ Selv har jeg landet midt imellom din metode og å telle plopp, såkalt kvasi løsning da jeg foretrekker å heve temperaturen på tanken når det er mest poeng i å gjøre det. Men dette siste er jo utrolig flisespikkere som jeg ikke aner om har betydning for resultatet.
 
Sist redigert:
Har 38 brygg bak oss uten å ha målt annet enn ved flasking. Lar ales stå i 14 dager. Har man kontroll på temperatur så er det vel ferdig gjæret da åkke som. Det sukkeret som ikke spist innen 14 dager på vanlige temperaturer blir ikke spist om det står lengre ... trur eg. Har aldri opplevd at FG har avveket i noen bekymringsverdig grad i forhold til forventet (noen poeg hit og dit har det jo vært - men ølet er jo likefullt utgjæret). I allefall ikke oppover.

Er det flere som gjør det slik eller driver alle og måler SG og venter på at den skal stabilisere seg?

Stort sett så har det vært ferdig Gjæret etter 14 dager, men har brygget 3 batcher med WLP400 og disse trengte over 3 uker på å bli ferdige, så jeg måler SG over tid for å være sikker.
 
Har 38 brygg bak oss uten å ha målt annet enn ved flasking. Lar ales stå i 14 dager. Har man kontroll på temperatur så er det vel ferdig gjæret da åkke som. Det sukkeret som ikke spist innen 14 dager på vanlige temperaturer blir ikke spist om det står lengre ... trur eg. Har aldri opplevd at FG har avveket i noen bekymringsverdig grad i forhold til forventet (noen poeg hit og dit har det jo vært - men ølet er jo likefullt utgjæret). I allefall ikke oppover.

Er det flere som gjør det slik eller driver alle og måler SG og venter på at den skal stabilisere seg?
id.NB måler når me flasker. Har brygga tett på 100 brygg og me vil forsette slik

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Lar ølet alltid gjære 14 dager uansett. Måler sjelden for å se om gjæringen er ferdig. No problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har 38 brygg bak oss uten å ha målt annet enn ved flasking ... Er det flere som gjør det slik eller driver alle og måler SG og venter på at den skal stabilisere seg?
Amen. Må innrømme at eg har byrja og synde enno meir. På sine siste 5 brygg har eg ikkje ein gong målt OG eller FG! Lat det vera kveldens sjokkar. Men eg noterar framleis alt eg gjer... og ikkje gjer...
 
Da trur jeg faktisk at jeg bare lar det stå, og flasker på mandag (dag 15) som planlagt.

Det er det jeg har gjort på de tidligere brygga også, mulig jeg skruer opp temperaturen fra 19 til 22-24 grader i morgen, to dager før flasking, slik at gjæren kan rydde litt etter seg.

Jeg var egentlig bare bekymret da det fortsatt ploppet i den ene dunken og ikke den andre. Har hørt at det kan være tegn til infeksjon?
 
Noen liker å telle antall plopp. Bombesikker metode dersom det gjøres korrekt. Selv har jeg landet midt imellom din metode og å telle plopp, såkalt kvasi løsning da jeg foretrekker å heve temperaturen på tanken når det er mest poeng i å gjøre det. Men dette siste er jo utrolig flisespikkere som jeg ikke aner om har betydning for resultatet.

Det å telle plopp er ikke bombesikkert :p Du hører selvsagt når det stormgjærer, men det at brygget plopper betyr ikke at her er gjæringsaktivitet. Etter noen dager så er det stort sett bare det at co2 unnslipper ølet som gir plopp selv om brygget er gjæret ut ;)
 
Enig, ingenting er bombesikkert. Har mest sansen for min metode allikevel (altså kvasi som nevnt)
 
Tilbake
Topp