Hardware og software til å forhåndsprogrammere til mesk og kok

gle1

Norbrygg-medlem
Etter hvert som jeg leser på forumet blir teknologidelen av meg enda mer oppgiret. Allerede før jeg har satt min første batch med BIAB på komfyr så planlegger jeg oppgraderinger. I mangel på søkeord og sammensetninger for å finne hva jeg er ute etter så spør jeg heller her på forumet.

Finnes det utstyr(Rasperry PI, Arduino o.l) som gjør at man kan forhåndsprogrammere og styre et varmeelement gjennom meske, og så kokeprosessen? Noen som har bilder, link, erfaringer med noen som har gjort lignende? Eller kan sende meg i riktig retning med en link.

Evt. finnes det ferdige produkter som gjør dette?(Ikke snakk om Speidel o.l, men heller ferdiglagte Pi´er eller andre styreenheter).

Håper å gjøre mest selv. Det er jo over halvparten av morroa!

Sist redigert:
Du kan programmere en Arduino til å gjøre det ja. Men det enkleste er nok å kjøpe en STC-1000+ fra plopp-plopp. Hvis du trenger mer effekt enn releet i STCen er godt for så kan du enkelt bruke den til å styre et større rele.

Når det er sagt så ville jeg heller ha brukt tiden på å brygge, og så avansere etter hvert. Det er veldig mange ting som er viktigere enn nøyaktig mesketemperatur, resirkulering osv. Du kan jo starte med å koble opp en STC-1000 eller STC-1000+ til å styre gjæringstemperatur og bygge en magnetrører :)

Du kan programmere en Arduino til å gjøre det ja. Men det enkleste er nok å kjøpe en STC-1000+ fra plopp-plopp. Hvis du trenger mer effekt enn releet i STCen er godt for så kan du enkelt bruke den til å styre et større rele.

Når det er sagt så ville jeg heller ha brukt tiden på å brygge, og så avansere etter hvert. Det er veldig mange ting som er viktigere enn nøyaktig mesketemperatur, resirkulering osv. Du kan jo starte med å koble opp en STC-1000 eller STC-1000+ til å styre gjæringstemperatur og bygge en magnetrører :)
Gjæring vil foregå i en kjøleskap med STC når jeg finner et egnet kjøleskap(lite hybelkjøleskap) på finn.no. Grunnen til at jeg spør angående oppgraderinger til mesk og kok er at jeg regner med å sitte å lese meg opp på kveldstid fremover. Oppgraderingene kommer nok gjerne ikke før til høsten, og da har jeg forhåpenligvis noen brygg bak meg.

Det blir for å tilfredstille mine teknologi/gadget behov at jeg vil drive research litt utenom bryggingen også :)

Men da skal jeg lese meg opp litt på Arduino!

Har kjøpt utstyr for automatisering men har to utfordringer som jeg har sett med mine begrensede brygg
  1. Mesking er ofte enkelt, enstegsmesk hvor du med isolert mesketønne ikke trenger automatisering eller ev. kun en PID og ev. sirkuleringspumpe for å holde en bestemt temperatur.
  2. Jeg lærer noe nytt for hver gang, både om utstyret og prosessen. Har ennå ikke kjørt nøyaktig samme oppsett to ganger etter hverandre, men begynner å bli fornøyd nå når utbyttet nærmer seg 80% og stegmesking fungerer fint med samme temperatur hele tiden i hele mesken.
Også improviserer jeg underveis hvis jeg tror det hjelper. Når er hele meske/bryggeprossessen min basert på et kokekar og BIAB pose i et silrør + en sirkuleringspumpe og kervel kokeplate + 3kW dyppvarmer til kok så det er litt ulikt Speidel hvor du bare kan lene deg tilbake og la programmet kjøre. Men vi er forskjellige og jeg liker å ha 100% kontroll og forståelse av hva som skjer og bryr meg lite om at det nødvendigvis blir mye mere arbeid. Når jeg vet hva jeg vil ha og går lei bryggeprossessen så skal jeg nok programmere ferdig, jobber med IT så der har jeg lyst til å kople ut med brygging egentlig. IT blir ikke noen avkopling for meg. Morsomt å følge med med hva folk bruker her på forumet , mye kreative og bra løsninger

Har kjøpt utstyr for automatisering men har to utfordringer som jeg har sett med mine begrensede brygg
  1. Mesking er ofte enkelt, enstegsmesk hvor du med isolert mesketønne ikke trenger automatisering eller ev. kun en PID og ev. sirkuleringspumpe for å holde en bestemt temperatur.
  2. Jeg lærer noe nytt for hver gang, både om utstyret og prosessen. Har ennå ikke kjørt nøyaktig samme oppsett to ganger etter hverandre, men begynner å bli fornøyd nå når utbyttet nærmer seg 80% og stegmesking fungerer fint med samme temperatur hele tiden i hele mesken.
Også improviserer jeg underveis hvis jeg tror det hjelper. Når er hele meske/bryggeprossessen min basert på et kokekar og BIAB pose i et silrør + en sirkuleringspumpe og kervel kokeplate + 3kW dyppvarmer til kok så det er litt ulikt Speidel hvor du bare kan lene deg tilbake og la programmet kjøre. Men vi er forskjellige og jeg liker å ha 100% kontroll og forståelse av hva som skjer og bryr meg lite om at det nødvendigvis blir mye mere arbeid. Når jeg vet hva jeg vil ha og går lei bryggeprossessen så skal jeg nok programmere ferdig, jobber med IT så der har jeg lyst til å kople ut med brygging egentlig. IT blir ikke noen avkopling for meg. Morsomt å følge med med hva folk bruker her på forumet , mye kreative og bra løsninger
Bare det å programmere, selv om det er 1-stegs mesk synes jeg er spennende. Alt som er automatisert er kjekt å holde på med! Jeg kan gjerne automatisere alt, for å så stå å se på/røre osv. Det er ikke avslappingsfaktoren som er motivasjonen her ;)

Bare det å programmere, selv om det er 1-stegs mesk synes jeg er spennende. Alt som er automatisert er kjekt å holde på med! Jeg kan gjerne automatisere alt, for å så stå å se på/røre osv. Det er ikke avslappingsfaktoren som er motivasjonen her ;)
PID'en jeg bruker er en Sestos med PT100, anbefales på det varmeste også til Sous Vide i alt fra en riskoker til mesketønna for de store kjøttstykkene. Sestos er en klone av Auber instruments (proff kvalitet) . Husk isåfall å bestille versjon med SSR utgang, heter noe slikt
"Digital PID Temperature controller D1S-VR-24+ 25A SSR + PT100 Sensor +Heat Sink"
Kan ikke programmeres med tid, det må isåfall løses annerledes så ikke alle som vil bruke den sikkert.
Fordelen/ulempen med en dedikert proff PID at den har avanserte algoritmer og filtrering og autotune så du slipper å programmere dette selv. Fins jo ferdige biblioteker for dette til Raspberry/Arduino etc., vet det. Om de er like bra eller bedre enn Auber/sestos aner jeg ikke. Sikkert mere enn godt til mesking uansett hva du gjør nærmest, ser at det tilogmed programmeres meske firmware til STC1000. Om den blir releaset er uvisst ennå tror jeg

Edit: Rask gjennomtenking av ovenstående konkluderer med at en PID som ikke kan programmeres eksternt nok ikke er i samsvar med TS ønske om å kjøre meskeprosessen automatisk, temp må knottes inn manuelt på frontpanel...

Sist redigert:
Skjekk ut den nye kontrolleren til BrewPi. http://www.brewpi.com/introducing-brewpi-spark/
Skal ha en sånn. Ser for meg at graden av automasjon kan økes etterhvert, fra enkel mesk til full pakke.

Sent from my D5503 using Tapatalk
Vurderte den selv faktisk, beste kit'et etter en papirevaluering hos meg (hva heter det når du kun har evaluert etter web site innhold?) . Litt usikker på om TS blir fornøyd da det jo mer eller mindre er bygd og programmert ferdig.

Håper å gjøre mest selv. Det er jo over halvparten av morroa!
Hvis du virkelig vil gjøre mest mulig selv så er det ikke utrolig komplisert å kode sin egen PID for nesten hva som helst av mikrocontrollere:
http://brettbeauregard.com/blog/2011/04/improving-the-beginners-pid-introduction/

I stedet for å følge oppskriften over helt slavisk ville jeg nok basert meg på styre elementet og måle temperatur fra en interrupt-handler som trigges av en timer på et gitt antall Hz.

Altec pc410 er en pid der du kan legge inn tid og temperatur steg. Finnes i flere utgaver, og jeg kjøpte en som kun tar K følere.
Har problemer med krypstrøm på noen få millivolt, og instrumentet måler feil. ( og ja, alt er jordet).
Den er enkel å programmere på panelet, eller fra pc med rs232. En med pt100 føler Tror jeg vil være det beste.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xaltec pc410&_nkw=altec pc410&_sacat=0

Du trenger god skjerm i tillegg hvis du sliter med kryptrøm. Vet ikke hvor godt skjermet de lederne dine er men hvis du legger kabelen fra proben til piden i ei løype hvor den unngår andre kabler det går strøm gjennom så vil du få bedre avlesing. Må du krysse andre strømførende kabler så gjør det i en 90 graders vinkel.

Du trenger god skjerm i tillegg hvis du sliter med kryptrøm.
Det er metallstrømpe rundt lederne. Jeg tørket ut proben i stekeovn på 150 grader. Puttet den i en pvc slange og fylte silikon i hver ende. Og den henger helt alene. Koblet den direkte i klemmene uten noen kontakt. (Har xlr på de andre pt100 følerne) Når jeg setter den i herms utløpet så viser instrumentet "out of range". Holder jeg den i hånda eller henger fritt viser den riktig. Andre instrumenter jeg har vært borti har jordklemme for å koble skjermen. Det finner jeg ikke her.
River meg i et allerede tynnslitt hår over dette.ImageUploadedByTapatalk1421262961.256887.jpg

Hvis ikke strømpa er terminert til jord tror jeg ikke den gjør mye mtp skjerm. Noen må mer enn gjerne rette meg på dette hvis det er feil.

Men det virker som at du faktisk mangler jord, en null-leder. Tipper at du blir jord siden den fungerer når du holder i den.

Edit: at den viser riktig når den henger løst skjønner jeg ikke.

Edit2: men da holder du den i strømpa, eller dingler den over noe som ikke er strømførende?

Edit3: er jo ikke null-leder på k-type kom jeg på. Men edit2 er kanskje relevant. Tipper du har en oring imellom som isolerer den fra annet metall når den står i herms?

Sist redigert:
Tri clamp. Så klemma på dette går til jord. Skal prøve å vikle en kobbertråd rundt skjermen og i jordklemma.
Jeg har også prøvd en annen føler. Samme med denne.

Tilbake
Topp