haselnøtt

Hei.

Er det noen som vet noe om nøtter i øl, spesielt haselnøtt? Skal jeg ha de i ovn først? Må jeg unngå at jeg får olje i vørteren (gjæringskaret)? Kan jeg ha de in mesken eller skal jeg tilsette etter hovedgjæringen? Skal jeg hakke grov eller male fin??

Kjøpte en pose i dag og har lyst å prøve meg på en sterk mørkt øl med honning og haselnøtt. Om honningtilsettning vet jeg litt men nøtter er ny for meg.
 
Hasselnøtter vil jeg i allefall anbefale å riste på ca.150c til de er gyldene (ca.15min)
Jeg testet det på ett av mine allerførste øl, men husker ikke helt oppskriften.
Tilsatte nøttene i gjæringskarret men tror nokk de godt kan være med i kokingen.
Mener jeg fikke ett behagelig hint av nøtter i smaken men tror det var mye annet galt med det ølet siden det var ett av mine første, husker i allefall att jeg fikk for høy mesketemp å endet med dårlig utgjæring.
 
Det var Tore Tverå som deltok i NM2009 publikums favoritt med en hasselnøtt porter. Etter det jeg husker så fortalte han at han hadde laget en ekstrakt av hasselnøtter i sprit, da sprit har lettere for å ta opp smaks- og aromaemnene.

En annen mulighet er å få tak i ferdig hasselnøttekstrakt i spesialiserte matvarebutikker eller evt butikker som selger miksblandinger til sprit. Eller kanskje Tore ser denne tråden og forklarer selv  :yes:
 
Man kan ev. tilsette det i mesken. Nøgne Ø/Stone/Jolly Pumpkin brukte flak av kastanje i Special Holday-ølene i mesken, så hvorfor ikke hasselnøtter? Det eneste problemet med nøtter kankanskje være fettinnholdet, men det har nå i alle fall funket for de nevnte tre bryggerier! Fettinnholdet i hasselnøtter vet jeg ikke hva er...
 
Hasselnøtter inneholder 63.5 % fett, i følge næringstabellen.

Jeg har brukt denne tabellen for å sjekke sukker- og stivelsesinnholdet i diverse ting jeg har grublet på å meske.
 
Jeg vil bare advare mot å kjøre hasselnøtter og andre fete nøtter gjennom malt kvern. Det vil føre til demontering og en stor vaske jobb på maltkverna.
 
Hvordan hadde det event. vært å kjevle nøtter for å grovknuse dem? Eller kjøre dem lett i en en foodprocessor?
 
Hasselnøttekstrakt er ikkje å få kjøpt i butikker i norge som eg har sett, trur ikkje mandelessens er det samme. Då blir det farlig nær samme smak som mandelkjernepudding og det blir å tøye smak på øl vel langt. Rist hasselnøttene i panne til de blir brune men ikkje brent. Grovknus deretter med kjevle, ikkje lag pulver av nøttene for då ligg det så mykje alkohol igjen etterpå. Ha på nøytral sprit og la stå minst 4 veker helst meir. Prøv deg deretter fram med tilsetting av mengde på et mindre volum øl.

Lykke til

Skål

Tore
 
Lite tips til risting av nøtter er å gjøre det i ovnen.
Sett de inn på 175C i ca.10min, bare ta en ut nå og da å se hvordan de er.
På denne måten får du ett jevnere resultat å mindre sjangs for att de svir seg :ilike:
 
viss en er redd for fettet så kan man jo barer riste nøttene på et absorberende bake papir, eventuelt legge de på kjkken papir etter ristinga da fjernes iallefal en god del fett.
 
Tilbake
Topp