Hefeweizen - annen gjær for å unngå banansmak

Har planer om å lage en hefeweizen snart, men med et litt annet preg enn den vanligvis er kjent for. Er ingen stor tilhenger av banan-ester, så jeg lurte på om noen har anbefaling av gjærtype til et slikt formål?
Oppskriften jeg skal følge anbefaler Wyeast 3068 eller 3638, men begge disse har ganske kraftige estersmaker ifølge beskrivelsene til Wyeast.

Egentlig så er jeg ute etter så lite estersmak som mulig, slik at jeg heller får frem smaken fra kornet og humlen mest mulig.
 
Hvis du likevel vil ha en noenlunde typisk Weizenbier, så kan du sjekke spesifikasjonene til Wyeast sine Weizengjærtyper: http://www.wyeastlab.com/hb_styledetails.cfm?ID=170
Men hvis du ikke vil ha en weizengjær i det hele tatt, så kan du jo bare prøve en ganske clean gjærtype, sånn som German Ale.

Ellers så er Weizen ganske kjent for å ha lite humlepreg. Weizen er jo svak bitterhumlet og generelt ikke aromahumlet.
 
Du kan jo redusere Ester smakene ved å gjære på litt lavere temperatur en annbefalt. Ikke lavere en 18 °C
3068 - Weihenstephan Weizen har en veldig tydlig banasmak, og focculerer dårlig, så hvis du vil brygge ett øl som ligner på F.eks Rignes Hvete vil jeg kansje annbefale 
3333 - German Wheat. hvor du lettere blir kvitt gjæren. Navnet HefeWeizen betyr GjærHvete og mye av smaken sitter i gjæren. Du vil kansje brygge en ren Weizen?
 
Whitelabs har en ypperlig gjær som gir minimal banansmak:

http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp380.html
WLP380 Hefeweizen IV Ale Yeast
Large clove and phenolic aroma and flavor, with minimal banana. Refreshing citrus and apricot notes. Crisp, drinkable hefeweizen. Less flocculent than WLP300, and sulfur production is higher.


Denne gjæren kan du bestille fra USA fra f.eks www.MoreBeer.com eller www.sunsetsuds.com . Tror også det er  sjappe i Danmark som har whitelabs.
 
White labs Hefeweizen IV er samme gjær som Wyeast 3333 German wheat iflg. http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=44592
I haust brygga eg ein ganske standard weizen (67% kveitemalt og 33% pils malt) splitta i to gjæringskar med Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen og 3333 German wheat og gjæra på 20 grader. Skilnaden var fyrst og fremst at 3068 ga eit kraftigare esterpreg og ølet vart litt tyngre smaksmessig. 3333 ga eit lettare og meir elegant preg med meir dempa esterproduksjon. Samme utgjæringsgrad.

Generelt gjeld det at høgare gjæringstemperatur gir meir avtrykk frå gjæra. Men merk deg at Jamil Zaynecheff (sånn ca rett stava) held fast på at 3068 må gjærast på 17 grader C for å gi eit balansert gjærpreg.

Elles så trur eg at om ein ynskjer å dempe weizenpreget litt så kan det vere lurt å bruke ei blanding av weizengjær og ei nøytral alegjær, samt bruke rikeleg med gjær. Wyeast har også ei gjær som er blanding av vanleg ale gjær og weizen gjær (3056 Bavarian Wheat Yeast Blend ). Skal du ha dette kjapt og enkelt så kjøp 3068 og 1056 og bruk begge pakkane.
 
geirivar skrev:
Egentlig så er jeg ute etter så lite estersmak som mulig, slik at jeg heller får frem smaken fra kornet og humlen mest mulig.

Øh - kanskje ikke dumt da å brygge en helt ANNEN øltype enn hefeweizen? Siden du egentlig ikke liker den, mener jeg?  ???

Bryggelaget Medgang brygget en hefeweizen på min anmodning (og jeg LIKER esterne som hører med til denne øltypen!), men fikk dessverre ikke tak i den rette gjærtypen (Weihenstephaner) i tide til bryggingen - og brygget derfor med en vanlig alegjær (Nottingham, tror jeg). Ølet ble drikkelig, men svært kjedelig sammenlignet med en "skikkelig" hefeweizen. Hvetesmaken er nemlig svært mild og "tam" hvis den ikke samspiller med riktig gjær.

Jeg foreslår at du heller brygger en lys og velhumlet engelsk bitter eller"golden ale" med et mindre men anstendig innslag av hvetemalt (20%) - du får nok da "frem smaken fra kornet og humlen" bedre enn om du brygger en hefeweizen som ikke er en hefeweizen!
 
Det går kanskje an å bruke Wyeast 1010 American Wheat også? Følgende er hentet fra Wyeast sine sider:

"A dry fermenting, true top cropping yeast which produces a dry, slightly tart, crisp beer. Ideal for beers where a low ester profile is desirable."

Gahr
 
Tilbake
Topp