Heftig utgjæring av us-05

Synes (nesten) alltid mine brygg med us-05 stopper opp på 1010 ..OG rundt og i nærheten av 1050. De fire siste med 05 kunne jeg stilt klokka etter... ;-) 1010.

Synes (nesten) alltid mine brygg med us-05 stopper opp på 1010 ..OG rundt og i nærheten av 1050. De fire siste med 05 kunne jeg stilt klokka etter... ;-) 1010.

Men har det vært øl med optimalt gjærbar vørter? Det er jo ikke sånn at alle øl jeg har brygget med 05 har endt opp med sånn ekstrem utgjæring. Har hatt noe som stoppet på 1.016, også. (Scottish, tror jeg det var.)

Au, det var en ubehagelig tanke:p. Men du har vel misforstått det der med gressklipperøl? Det er belønningen for en vel utført jobb, sånn som jeg har forstått det. (Jeg har en kollega i Belgia som mener at Duvel passer utmerket, gjerne to flasker:confused:. Og han snakker i alle fall om etterpå.)
I mitt hode er gressklipperøl noe man kan drikke før og under klipping av gress og annet forefallende hagearbeid. Det skal være en lett og alkoholsvak tørsteslukker.
Duvelen ville jeg definitivt spart til etter arbeidet er unnagjort.

I mitt hode er gressklipperøl noe man kan drikke før og under klipping av gress og annet forefallende hagearbeid. Det skal være en lett og alkoholsvak tørsteslukker.
Duvelen ville jeg definitivt spart til etter arbeidet er unnagjort.

Fryktelig off topic: Har 25 liter "Duvel" stående og småklukke på siste eller nestsiste verset på benken på badet nå. Så det kan vel hende jeg gjør et lite forsøk med den belgiske hagearbeidsstilen i sommer:).Men altså etter endt økt;).

Litt mer on topic: Cream ale'n og Duvel'en er jo nokså like; begge er veldig lyse øl som er mesket lavt. Nå har jeg gjæret dem relativt lavt, også, og begge får en veldig lang sluttfase. Det er ikke som vanlig med ale, at gjæringen er fort unnagjort, sånn at du nesten kan tappe opp etter 8-10 dager. (Det gjør jeg riktignok aldri, uansett.) Med cream ale'n var det nesten skummelt; jeg kunne risikert å tappe opp for tidlig. Da hadde jeg antakelig fått noen skikkelige flaskebomber.

Men har det vært øl med optimalt gjærbar vørter? Det er jo ikke sånn at alle øl jeg har brygget med 05 har endt opp med sånn ekstrem utgjæring. Har hatt noe som stoppet på 1.016, også. (Scottish, tror jeg det var.)
Jeg gjør som alltid,pisker inn luft med batteridrill, de fire siste er 2xapa 1x ipa og en jukse kølsh. Rehydrer tørrgjær osv..

Tilbake
Topp