Hevert

Er det noen av dere som bruker stigerøret i cornelius fat som en del av hevert?
metoden jeg ser for meg å ta i bruk for å unngå mest mulig oksidering:er å koble en slange på en hurtig kobling ned i stige røret også åpne ventilen på fatet for å starte hevert .ville denne måten fungere eller har jeg misforstått?
 
Har testet og det fungerer helt fint. Synes imidlertid ikke det er så mye å tjene på det...
 
jeg tenker siden du ventilere trykket i fatet uannsett hvorfor ikke bruke det til å starte hevert, i mitt hode virker dette veldig enkelt
 
jeg tenker siden du ventilere trykket i fatet uannsett hvorfor ikke bruke det til å starte hevert, i mitt hode virker dette veldig enkelt
Jeg forstod hva du tenkte å gjøre, og det vil fungere. Jeg bare lurte på hva msevland mente med at det ikke var så mye å tjene på det. :)
 
Hvorvidt man bruker hevertslangen i bunn av Corneliusfatet, eller kobler via slange-ballock-stigerør, så oppnår man samme effekt mht plasking.
Dersom du ønsker å gjøre dette O2-fritt må du gjøre flere ting...
Dersom du har lite trub/gjær kan du fylle Corneliusfatet med vann, og presse ut vann med CO2. Da har du et tomt fat med kun CO2. Dersom du kobler gjæringskar-gjærlås til Corneliusfat-gass og Corneliusfat-øl til gjæringskar-tappekran, vil co2 bli presset fra fat til kar når øl renner fra kar til fat som vist under
8826baec10adb77a7869087e7a1f417e.jpg
 
Sist redigert:
My bad. Jeg tenkte feil.
Jeg tenkte på overføring fra corneliusfat til corneliusfat. Eller noe lignende som @msevland illustrerer over her.

Fra gjæringsbøtten til corneliusfatet er jeg nok enig med msevland.
Da er det ikke så mye å tjene på det sett i forhold til oksidering.
 
Tilbake
Topp