Hjelp- det plopper i gjærlåsen etter 2,5 uke

Hei. Jeg trenger råd fra noen litt mer erfarne bryggeri. Jeg har en Tysk Hellas (Bjørnungen til Vestbrygg) putrende på 2. Uken. Etter oppskriften skal nå temperaturen økes til 16 grader, men når jeg nå måler gravitasjon er den kun falt fra 1059 til 1028. Den skal ende på 1011. Etter oppskriften skulle OG vært 1050, så her bommet jeg litt. Hva gjør jeg nå? Bør den fortsette å gå seg ferdig på 8,5 grader som den går på nå, eller bør jeg øke temperaturen til 16 grader slik oppskriften tilsier? Det putrer i gjærlåset ca. Hver 10 sekund nå.
 
Jeg laget samme brygg for litt over en måned siden, min sto på 8 grader i 3 1/2 uke før jeg satte den opp, gikk helt fint. Du risikerer mer med å gå for tidlig opp enn å la den stå kaldt en uke eller to for mye.
 
Jeg laget samme brygg for litt over en måned siden, min sto på 8 grader i 3 1/2 uke før jeg satte den opp, gikk helt fint. Du risikerer mer med å gå for tidlig opp enn å la den stå kaldt en uke eller to for mye.

Det var godt å høre. Så det tok tilsaman 4 1/2 uke før flakking, forstår jeg deg riktig?
 
Det gikk nok 5 uker, var på i jobb, så tok det når jeg komm hjem... Ølet har bare godt av litt ekstra tid
 
Tilbake
Topp