1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp. Fryst pils på flaske . . Hva skjer ? Ødelagt ?

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Fred Brenno, 19 Jun 2016.

1. Fred Brenno

Fred Brenno
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har brygget 3-4 batcher nå med pilsner, og har lagret de i et kjøleskap som ikke holdt mer enn 5-6 grader, så jeg skaffet meg et annet kjøleskap (i tillegg) slik at jeg kom ned på 0-1 grader for å lagre pilsen i 2-3 måneder. Akkurat nå oppdaget jeg at de innerste flaskene i kjøleskapet var halvveis fryst. Flaskene er veldig tykke (tyske Flensburger-flasker) med patenkork, så de har tålt det og ikke sprukket. De har heller ikke sluppet ut noe øl ut korken, noe som er bra. . . men lurer på om ølet innerst er ødelagt likevel. Flaskene er altså 50-60% fryst. Mister de noe kullsyre ? Mister de smak ? Eller blir de ødelagt på noen andre måter, tross at det ikke er sluppet ut noe fra flaska ?

2. Tom Nordstrand

Tom Nordstrand
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så lenge flaskene ikke sprekker, går nok dette fint. Var selv uheldig og fikk et fat fryst. Det gikk helt fint, og smakte like fortreffelig etterpå.

Fred Brenno liker dette.
  3. Fred Brenno

Fred Brenno
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Godt å høre :)

Del denne siden