HJELP -kullsyre- hva bør jeg gjøre ?

For moro skyld og med et håp om å få til en brukbar pilsner kjøpte jeg et sett med Coppers Pilsner.
I brukerveiledningen sto det at man skulle tilsette 3 gram sukker pr. 0,33 liters flaske.
Jeg brukte i stedet 0,5 liters plastflasker og 4-5 gram sukker.
Nå viser det seg at det ble ekstremt masse kullsyre, halve flasken forsvinner i skum, samt at alt bunnfallet blir blandet med ølet.
Hva skal jeg gjøre ?
 
4-5 gram sukker per halvliter er nokså mye og passer mer til visse øltyper som har godt av å nærmest være overkarbonert. Til pils ville jeg heller ha brukt 3-4 gram per halvliter.

En grunn til at det skummer så mye kan også være at ølet ikke var helt ferdiggjæret. Dette i kombinasjon med vel litt mye sukker kan ha ført til dette.

Prøv å legge alle flasker i et kaldt kjøleskap. Åpnes flasken mens ølet er kaldt så vil det bli mindre skum og spettakel, og til en neste gang vær sikker på at du har havnet på lavt nok FG (final gravity) til flasking.
 
Har selv hatt problem med overkarbonering. Forrige gang brukte jeg beersmith til å regne ut hvor mye sukker jeg trengte, men klarte kunsten å slå inn feil antall liter... Slik at jeg brukte rundt 30% mer sukker en jeg burde... Og fikk dermed flaskebomber!!! Måten jeg fikk ned kullsyren på var å sette de kjellerkaldt i 2-3 uker. Da prøvd jeg å åpne et par (forsiktig), for å sjekke trykket. Trykket var da sunket, men når ejg åpnet dem tok det ikke mange sekunder før flaskene fosset over. Så det jeg gjorde da var å ta hver enkelt flaske, snu den et par ganger (inne i et teppe +++ tilfelle flere skulle eksplodere) så tilbake i kjelleren. To- tre uker senere var alt i orden.

Har prøvd den snu-teknikken en gang tidligere med suksess, da på flasker som kun var overkarbonert (ikke flaskebomber). Så kan anbefaler det. Men sett i etterkant så var jeg kanskje litt uforsiktig med de "bombene"... Ting som kan ekspodere bør ikke ristes!
 
Prøvde først kjøleskapet. Ble fremdeles for mye kullsyre.
Satte noen flasker ( 0,5 plastfl.) i fryseboksen. Sto der ca. 45-60 min. Helte ølet over i en halvliters ølmugge. Bunnfallet var frosset fast i bunnen, og kullsyren var ikke noe problem.
MEN DET BESTE : Copper pilsen ble utrolig god, bedre en kjøpepils. Fin balanse, nydelig aroma etc. Jeg har prøvd mange beer-kits men ingen kommer i nærheten av denne. ANBEFALES !
 
Hvist jeg forstår det rett, bruker du 0,5 brusflasker?
I så fall er det lett å redusere trykket.
Bare skru forsiktig opp korken litt, å slippe ut noe av trykket.
Dette må kanskje gjentas et par ganger over noen dager, å muligens stå noen dager ekstra for å la gjæren falle ned.
Men da har du et øl du ikke trenger å planlegge for å drikke :skaal2:
 
Tilbake
Topp