Hjelp til å sette cider.

image.jpeg image.jpeg Hei alle sammen.
Tenkte jeg skulle prøve å sette to dunker med cider i morgen. Den ene blir av Rema1000 premium eplejuice. Men så lurte jeg litt på om det lot seg gjøre å lage en dunk av en annen juice jeg fant? Legger ved et par bilder av innholdsfortegnelse. Kanskje noen av dere kan se om dette blir trøbbel eller ikke? Og hva anbefaler dere av gjær? Eventuelt mengde? Tenkte å sette 20L av hver.

Beklager å bryte inn i tråden din, uten å i det hele tatt svare på spørsmålet, men jeg har et spørsmål angående dette med cider. Ser at flere prøver på dette, men har aldri fått noe fullgodt svar på hvordan resultatet blir , altså ved å kjøpe butikkjus og smelle oppi litt gjær. Blir det no greier? Eller blir det eplesøt drikk med alkohol (noe man nødvendigvis ikke skal kimse av, altså ). Er det noe den generelle ølbrygger bør prøve?

S
Eller blir det eplesøt drikk med alkohol (noe man nødvendigvis ikke skal kimse av, altså ). Er det noe den generelle ølbrygger bør prøve?
Slik som jeg har forstått, så blir ikke dette like klissete som butikkcider. Utifradet jeg har lest meg til, så blir dette en tørr og frisk cider. Ser det er noen som tilsette ekstra søtningsstoffer.

Er ingen ekspert, men har satt et par cidere. Her er min erfaring. Juice på butikken har en SG rundt 1.045. Fordi sukkeret er veldig forgjærbart vil du som regel få en FG nært eller helt nede i 1.000. Det gir et veldig tørt resultat. Siste runde jeg satte, hadde jeg i litt DME, og endte på 1.006.

Både Mangrove Jack og Fermentis har cidergjær (tørr). Det finnes også fersk. Men forøvrig kan du bruke hvilken (tørr)gjær som helst. F.eks. de engelske, som S-04 og Nottingham, gir mye ciderpreg i øl hvis de gjæres varmt. Jeg har også prøvd T-58, som funka meget bra.

Det begynner å bli veldig mange tråder på forumet som omhandler cider. Jeg mener det bare er å kjøre på, og prøve seg fram. Når jeg setter cider er det som regel små batcher á 5L: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...r/Annet/Glassballong-4-5-l-400221-p0000000529

Brettanomyces-gjær fungerer også veldig bra med sider. Det blir rimelig tørt og jeg tror denne blir drikkeklar langt raskere enn hva som er tilfelle med saccaromyces-gjær. Generelt er vel anbefalingen å gjære på så lav temperatur som mulig for å bevare så mye eplesmak som mulig.

Ellers er tørrhumling en fin greie - særlig med brett. Resultatet blir da mer funky enn rent, særlig over tid.

Tilbake
Topp