Hjelp til førstegangs brygging ?

trodde også first rest temperatur var tempen da kornet skulle i
First rest er nok selve mesketemperaturen på det første meskesteget. Og for å treffe den må du ha riktig strike-temperatur (på vannet). Altså tempen på vannet før du blander det med korn for da synker temperaturen.

Det er mange uttrykk som er mer eller mindre fastsatt i ølbrygging.

First rest er nok selve mesketemperaturen på det første meskesteget. Og for å treffe den må du ha riktig strike-temperatur (på vannet). Altså tempen på vannet før du blander det med korn for da synker temperaturen.

Det er mange uttrykk som er mer eller mindre fastsatt i ølbrygging.
Ahh. Takk ..... Må vel bare kaste meg utti det

Så lenge mesken holder mellom 63-72 grader og du putter gjær oppi vørteren til slutt så blir det øl. Bruk heller mer av tiden du har til research på å finne ut hvordan du bør gjære det. Gjæringen er det som bestemmer hvis det blir drikk eller kast, med mindre du har driti deg heeeelt ut under meskingen. Men det er det de færreste som gjør uansett. Da mesker man evt med uknust malt eller misforstår og koker mesken.

Så lenge mesken holder mellom 63-72 grader og du putter gjær oppi vørteren til slutt så blir det øl. Bruk heller mer av tiden du har til research på å finne ut hvordan du bør gjære det. Gjæringen er det som bestemmer hvis det blir drikk eller kast.

Haha

Det står godt forklart hvordan det skal gjæres og det skal jeg vel greie :)
Ved riktig temp ser man vel når det er ferdiggjæret også

Det er faktisk ikke SÅ lett.

Hvis det står f.eks gjæres på 19C så betyr det temperaturen i vørteren/ølet. Temperaturen i bøtta stiger pga aktiviteten til flere grader over rom-temperatur, for å så synke igjen, du vil helst ikke at den skal stige over gjæringstemperatur og du vil ikke at den skal synke før gjæringsforløpet er over

Så lenge mesken holder mellom 63-72 grader og du putter gjær oppi vørteren til slutt så blir det øl. Bruk heller mer av tiden du har til research på å finne ut hvordan du bør gjære det. Gjæringen er det som bestemmer hvis det blir drikk eller kast, med mindre du har driti deg heeeelt ut under meskingen. Men det er det de færreste som gjør uansett. Da mesker man evt med uknust malt eller misforstår og koker mesken.
mesken må vel kokes for å sette inn humla vel ?

mesken må vel kokes for å sette inn humla vel ?

Når du mesker så jobber du med mesken. Vann + malt.

Det du koker er vørteren. Altså det flytende du får ut av mesken. Vann som inneholder forskjellige sukkerarter. Det er denne du koker, og har humle i.

så det du sier er at før jeg koker opp så må kornet ut ?

Ja. Du koker bare vørteren, ikke kornet. Du må skille vørter fra korn (mange forskjellige teknikker på dette).

Det virker som at du bør lese litt. Google how to brew John palmer. Det er en bibel for mange som driver med ølbrygging. Nettversjonen er første utgave men det du lurer på har ikke forandret seg, prinsippene for å lage øl. Eller kjøp en av de norske bøkene. "Moderne hjemmebrygging" hjalp meg masse til å forstå grunnprinsippene.

Sist redigert:
Veldig lurt å lese seg opp litt først! Det er ikke det at brygging er så vanskelig, men å ha et grep om det grunnleggende vil gjøre opplevelsen av det første brygget vesentlig mye mindre stressende.

Virker som du begynner litt vel kjapt. Jeg leste ulike bryggebøker jaffal 2-3 uker før jeg satte mitt første brygg. Det sparer deg for en del feilskjær og gjør at du forstår hva du gjør og hvorfor. Skriv loggbok.

Støtter tipset om å lese litt ja! Eventuelt brygge med noen som har litt erfaring, det kan være en fin måte å lære på.

Jeg brygget sammen med en kamerat første gangen, og så leste jeg MASSE før jeg brygget for meg selv neste gang.
Som Finn skriver, det er ikke vanskelig å lage øl, men man må kjenne til hovedprinsippene.

Dette er en veldig kjekk hobby, så ikke la deg skremme. Men les litt før du setter i gang.

Jeg fikk boka "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes til jul. Den leste jeg hele av. Den gir en god, grunnleggende forståelse. Så googlet jeg det jeg var usikker på og leste på nettet. I slutten av mars bestemte jeg meg for at dette kunne jeg klare og bestilte litt utstyr. I slutten av april satte jeg mitt første brygg, basert på maltekstrakt.

Grunnen til at jeg forteller dette er at kunnskapen er viktigere enn utstyret. Hvis du har kunnskap nok kan du brygge og gjære godt øl med det du har i huset (hovedsaklig på kjøkkenet). De fleste vil nok likevel foretrekke litt utstyr for å gjøre jobben enklere og bedre.

Jeg startet med BIAB-sett fra Bryggselv. Nileste første kapitlet i How to brew på vei hjem, og brygget enten samme dag eller dagen etter (ekstrakt). Det gikk forsåvidt, men da hadde jeg minimalt peiling på hva jeg drev med. Litt lesing må til :)

"How to brew" er en kjekk bibel, og jeg begynte også med den. Problemet med den er dels at den er ganske omfangsrik, og så synes jeg ikke det er noe sjakktrekk at den bygger på en ide om å begynne med ekstraktbrygging. Det er jo greit hvis det det man begynner med, men jeg tror mange hopper over det, og går rett på brygging med malt.

Foseids "Håndbok i ølbrygging" er velskrevet, og passe grundig. Det er nok den jeg ville gitt i julegave til en vordende brygger:) - med en liten lapp inni om at "How to brew" er et must for de bryggende.

"How to brew" er en kjekk bibel, og jeg begynte også med den. Problemet med den er dels at den er ganske omfangsrik, og så synes jeg ikke det er noe sjakktrekk at den bygger på en ide om å begynne med ekstraktbrygging. Det er jo greit hvis det det man begynner med, men jeg tror mange hopper over det, og går rett på brygging med malt.

Foseids "Håndbok i ølbrygging" er velskrevet, og passe grundig. Det er nok den jeg ville gitt i julegave til en vordende brygger:) - med en liten lapp inni om at "How to brew" er et must for de bryggende.

Jepp, det var ment som et "dette leste jeg før jeg brygget første gang". Har ikke lest noen andre introbøker, men kan stemme i at How to Brew nok er litt vrien - jeg leste den hele tre ganger for å få med meg alt. Jeg mener at jeg også støttet meg til en "ditt første brygg"-veiledning fra Bryggselv, men finner den ikke igjen på nettsidene deres.

Tilbake
Topp