Hjelp til karbonering

Hei
Er ganske fersk i gamet.
Har tydeligvis ikke lest oppskriften godt nok og bommet på temperatur for karbonering på juleølet.
I oppskriften står det at det skal lagres j romtemperatur i 14 dager for karbonering, så settes kaldt (4-10 grader) for lagring. Men jeg har rett og slett lest feil og hoppet over de 14 dagene i romtemperatur.
Hva vil skje med karboneringen da? Får jeg kullsyre? Kan jeg redde dette på noen måte?
 
Ingen fare. Sett den varmt nå og la stå i minst 14 dager
Du kan godt vende flaskene litt for å virvle opp litt gjær fra bunnen
 
Hei
Er ganske fersk i gamet.
Har tydeligvis ikke lest oppskriften godt nok og bommet på temperatur for karbonering på juleølet.
I oppskriften står det at det skal lagres j romtemperatur i 14 dager for karbonering, så settes kaldt (4-10 grader) for lagring. Men jeg har rett og slett lest feil og hoppet over de 14 dagene i romtemperatur.
Hva vil skje med karboneringen da? Får jeg kullsyre? Kan jeg redde dette på noen måte?

Ta det inn i varmen igjen, så retter det seg:).

Du har ikke tatt livet av gjæren, den har bare gått i dvale. Litt aktivitet er det likevel, og det er mulig du over tid får karbonert ølet også kaldt, men det tør jeg ikke si noe sikkert om. Så vekk gjæren til live igjen. Kanskje er den litt ørsken og bruker ekstra tid på å sette seg til bords og ta fatt på godsakene, så det kan hende det tar mer enn de fjorten dagene - som ellers som oftest er mer enn nok. (Tidsangivelser for gjæringsprosesser må ikke tas bokstavelig; de er bare anslag. Det kan gå fortere og det kan gå saktere - så du må følge med, og avgjøre sjøl når gjæringa er ferdig.)
 
Hei
Er ganske fersk i gamet.
Har tydeligvis ikke lest oppskriften godt nok og bommet på temperatur for karbonering på juleølet.
I oppskriften står det at det skal lagres j romtemperatur i 14 dager for karbonering, så settes kaldt (4-10 grader) for lagring. Men jeg har rett og slett lest feil og hoppet over de 14 dagene i romtemperatur.
Hva vil skje med karboneringen da? Får jeg kullsyre? Kan jeg redde dette på noen måte?
Da skjer det ingenting og du får ingen bobler nei, men høyst sannsynlig er det ikke verre enn å ta flaskene ut i romtemperatur igjen, kan alltids "swirle" gjæren forsiktig tilbake i suspensjon, men er sikkert ikke nødvendig :)

Edit: Ninjaed
 
Tilbake
Topp